MARTORUL 248, un documentar despre dreptul la educație
https://www.ziarulmetropolis.ro/martorul-248-un-documentar-despre-dreptul-la-educatie/

În premieră la Digi Life (6 decembrie, ora 21:00), „Martorul 248”, un documentar despre dreptul la educaţie – În România, abandonul şcolar este îngrijorător, iar în lipsa experienţelor de învăţare adecvate, copiii din zonele sărace  rămân captivi în mediul familial marcat de privaţiuni, ostil dezvoltării lor. Copiii din zonele cele mai sărace încep şcoala fără noţiuni de bază, cum ar fi abilitatea de a identifica cifrele sau culorile.

Un articol de Petre Ivan|5 decembrie 2018

Acasă nu au cărți, iar părinții nu sunt conștienți nici măcar cât de important este să vorbească cu copiii lor, cu atât mai puțin să le citească. Inevitabil, acești copii intră în sistemul educațional cu un decalaj semnificativ față de colegii lor, pe care de cele mai multe ori nu reușesc să îl depășească.

Documentarul „Martorul 248”, difuzat în premieră națională pe DIGI LIFE, în data de 6 decembrie 2018, de la ora 21:00, prezintă cauzele și contextul social al acestui fenomen,cu scopul de a crește conștientizarea publică în ce privește nerespectarea dreptului legal la educație.

Filmul este precedat de o dezbatere de 30 de minute, în care specialiști în domeniu vor discuta despre obstacolele sociale care transformă bunele intenții în eșecuri legislative. La dezbatere vor participa Dinu Constantin, primarul comunei Gura Șutii (prin telefon), sociologul Codrin Scutaru, Alina Seghedi, cofondatorRealityCheck și Simona Bobea, manager județean AsociațiaOvidiu Ro.MARTORUL 248

În urmă cu doi ani, Asociația OvidiuRo, inițiatoarea proiectului “Fiecarecopilîn grădiniță”, anunța adoptarea Hotărârii de Guvern pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 248/2015. Legea încurajează prezența la grădiniță a copiilor, prin acordarea unui tichet social pentru grădiniță, în valoare de 50 de lei lunar. Stimulentul se acordă familiilor cu venituri lunare mai mici de 284 de lei per membru de familie și este condiționat de prezența zilnică la grădiniță a celor mici.

În practică, însă,deșiau dreptulla educație, mii de copii români nu beneficiază de ea. Rămân acasă, acolo unde șansele lor de a-și atinge adevăratul potențial sunt aproape nule.

Oferim și noi tichete sociale, venim în sprijinul UAT-urilor, primăriilor, copiilor care nu au reprezentant legal lângă ei și aceste tichete, ale acestor copii, le acoperim noi, Asociația OvidiuRo – tichetul social. Părinții nu dau importanță educației, pentru că nici ei la rândul lor nu au mers la școală. Iar problema este alta, nu vorbim că Statul nu a reușit să îi aducă, legea nu s-a implementat în toată România și nu se implementează exact cum trebuie. Din vina… neinformării. La nivel de instituție”, explică Simona Bobea, reprezentant Asociația OvidiuRO.

Integrarea copiilor nevoiași în program, se poate face într-adevăr dacă există bunăvoință. Dacă instituțiile lucrează având ca principal interes viitorul acestor copii. Pentru că atunci când vorbim despre destinul copiilor, vorbim despre viitorul țării și despre adulțiidepeste 20 de ani.

„Consider că grădinița este o bază pentru dezvoltarea copilului și a omului în societate, în general. Își dezvoltă abilitățile de socializare, își pune bazele dezvoltării limbajului, face cunoștință cu mediul înconjurător. Este momentul în care ei își fac prieteni. În familie, vă dați seama, acest lucru n-ar fi posibil. Unui copil care nu a trecut prin grădiniță îi este mult mai greu să facă fața rigorilor școlii. Un copil care nu a frecventat grădinița poate abandona școala sau se poate adapta mult mai greu”, este de părere Roxana Ciocoiu, învățătoare la Școala Gimnazială Iancului, din București.

MARTORUL 248 – EDUCAȚIA PREȘCOLARĂ” face parte dintr-o serie de opt documentare care abordează teme sensibile ale societății românești și care vor fi difuzate în curând pe Digi Life. Filmul documentar este o producție Oblique Media Film și Atic Pictures, regizat de Cristina Dobrițoiu și Titi Rădoaie, avându-i producători pe Adela Vrînceanu Celebidachi, Titi Rădoaie, Dan Iancău și Cristina Dobrițoiu.

Filmul a fost realizat cu sprijinul OMD, PublicisGroupe, Chio, Jysk, Hervis Sport, Agricola, Noriel.

Foto: MARTORUL 248 – facebook

01
/04
/21

Cineclubul One World Romania își propune în 2021 să recupereze și să analizeze evoluția filmului documentar românesc din perioada interbelică și din cea comunistă. Primele două sesiuni sunt dedicate filmografiei cineastului Paul Călinescu. 12 dintre documentarele lui, realizate în perioada 1934-1948, sunt disponibile gratuit până la 25 aprilie.

24
/03
/21

OPINIE Atunci când un succes internaţional aduce câte un film românesc în atenţia unui public mai larg decât grupul cinefililor fideli, mulţi simt o nevoie irepresibilă de a comenta. Asta nu ar fi o problemă, dacă discursul nu ar cădea în miştocăreală, rostită pe un ton superior: „Vă spun eu cum stă treaba cu cinematografia română!”.

23
/03
/21

CRONICĂ DE FILM „Soul” (2020), noua animaţie a lui Pete Docter şi a Studioului Pixar, debordează de fantezie şi reia ambiţia din „Inside Out” (2015) de a crea imagini şi personaje animate accesibile pentru a reprezenta concepte abstracte.

17
/03
/21

OPINIE Ştim că cinematografia din România, în afară de succese, are propriile probleme, deloc puţine. Însă merită să privim puţin şi la ce se întâmplă peste Prut, în Republica Moldova, unde se încearcă de câţiva ani să se creeze condiţiile pentru dezvoltarea unei cinematografii.

17
/03
/21

FRIENDS/ PRIETENII TĂI este unul dintre cele mai bine cotate seriale de televiziune, având multiple Premii Emmy și Globuri de Aur și multe alte nominalizări. Este o comedie inteligentă  despre experiențele unui  grup de prieteni din cartierul Manhattan, care încearcă să-și croiască un drum, pe cont propriu, în New York.

15
/03
/21

CRONICĂ DE FILM Documentarele biografice mainstream nu prea au cum să ofere surprize formale. Au cam aceeaşi structură, iar diferenţele sunt marcate de personalitatea adusă în prim-plan. Produs şi lansat recent de Netflix, „Pelé” este un film cât se poate de convenţional. Însă e greu de criticat prea aspru: ni-l prezintă pe marele Pelé, aşa că patosul e mai uşor de trecut cu vederea.