Masterclass Péter Forgács, la Institutul Francez
https://www.ziarulmetropolis.ro/masterclass-peter-forgacs-la-institutul-francez/

Cineama.ro vă invită vineri, 3 noiembrie 2017, orele 18:00, la sala Atrium a Institutului Francez, la o întâlnire cu regizorul Péter Forgács, care va introduce publicul român în practica sa artistică ce constă în folosirea filmărilor cineamatorilor ca material brut în instalaţii media şi filme documentare de reorchestrare postmodernă a istoriei.

Un articol de Petre Ivan|1 noiembrie 2017

Discuția va fi moderată de criticul de film Andrei Rus, iar intrarea este liberă în limita locurilor disponibile.

PéterForgács este un artist media și cineast independent din Budapesta, cunoscut pentru practica sa inovatoare în re-editarea și resemnificarea materialelor de arhivă din colecții personale (homemovies). Filmografia lui conține peste treizeci de filme realizate din 1978 până în prezent, lucrările lui fiind expuse în muzee și festivaluri din întreaga lume. Printre cele mai cunoscute proiecte ale sale este seria Private Hungary, premiată internațional, care foloseștefilme realizate de amatori în perioada anilor 1930 – 1960, documentând viața cotidiană. În anul 1983, a înființat o fundație dedicată arhivelor de filme realizate de amatori – Private Photo& Film Archives Foundation în Budapesta, care stă la baza materialelor re-folosite în filmele sale.

Pentru mine totul începe cu întrebarea ce este un objecttrouvé. Ce se întâmplă când  găsești un obiect pe care îl plasezi într-un alt spațiu sau timp sau îl arăți spectatorului într-un alt context decât cel original, convențional, acceptat, util, practic, funcțional și familiar în care a fost conceput? [Săfolosesc] fotografii în lucrările mele grafice a însemnat inevitabil că am transformat acest spațiu într-un altul. După mulți ani de experimentare, simplă observație și asimilare, mi-am însușit diferite zone precum muzica și povestirea, care s-au regăsit în interesul meu special pentru istorie. De fapt, colecționarea fotografiilor și folosirea lor în colaje este o practică cunoscută încă de pe vremea avangardei, a dadaiștilor. – PéterForgács

„Putem să ne uităm la istoria dadaismului, a suprarealismului și a avangardei rusești; pentru ei și pentru fotografii din apropierea lui Man Ray – Mojoly-Nagy și toți acei oameni din jurul școlii Bauhaus – reciclarea era un tip de utilizare obișnuită a imaginilor. Așadar, pentru  mine, banalele filme de familie sunt o altă formă de objecttrouvé. Tipul de recontextualizare care mă interesează pe mine are legătură în mod deosebit cu locul și perioada, cu anumite condiții istorice și cu interesul meu special pentru psihologie și psihanaliză, cu ideea unui «trecut interzis».” , spune PéterForgács, pentru Rouge.com.

Regizorul maghiar a câștigat numeroase premii  de-a lungul carierei sale la festivaluri din Portugalia Anglia, Germania, Polonia, Ungaria, SUA, precum Erasmus Prize (oferit de PraemiumErasmianum Foundation – 2007), Grand Prize Tribeca International Film Festival (El perronegro, 2005), DocumentaryGolden Gate Award theGolden Spire la San Francisco International Film Festival (Angelos’ Film, 1999).

Foto: Péter Forgács – cinema.ro

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.