Masterclass Péter Forgács, la Institutul Francez
https://www.ziarulmetropolis.ro/masterclass-peter-forgacs-la-institutul-francez/

Cineama.ro vă invită vineri, 3 noiembrie 2017, orele 18:00, la sala Atrium a Institutului Francez, la o întâlnire cu regizorul Péter Forgács, care va introduce publicul român în practica sa artistică ce constă în folosirea filmărilor cineamatorilor ca material brut în instalaţii media şi filme documentare de reorchestrare postmodernă a istoriei.

Un articol de Petre Ivan|1 noiembrie 2017

Discuția va fi moderată de criticul de film Andrei Rus, iar intrarea este liberă în limita locurilor disponibile.

PéterForgács este un artist media și cineast independent din Budapesta, cunoscut pentru practica sa inovatoare în re-editarea și resemnificarea materialelor de arhivă din colecții personale (homemovies). Filmografia lui conține peste treizeci de filme realizate din 1978 până în prezent, lucrările lui fiind expuse în muzee și festivaluri din întreaga lume. Printre cele mai cunoscute proiecte ale sale este seria Private Hungary, premiată internațional, care foloseștefilme realizate de amatori în perioada anilor 1930 – 1960, documentând viața cotidiană. În anul 1983, a înființat o fundație dedicată arhivelor de filme realizate de amatori – Private Photo& Film Archives Foundation în Budapesta, care stă la baza materialelor re-folosite în filmele sale.

Pentru mine totul începe cu întrebarea ce este un objecttrouvé. Ce se întâmplă când  găsești un obiect pe care îl plasezi într-un alt spațiu sau timp sau îl arăți spectatorului într-un alt context decât cel original, convențional, acceptat, util, practic, funcțional și familiar în care a fost conceput? [Săfolosesc] fotografii în lucrările mele grafice a însemnat inevitabil că am transformat acest spațiu într-un altul. După mulți ani de experimentare, simplă observație și asimilare, mi-am însușit diferite zone precum muzica și povestirea, care s-au regăsit în interesul meu special pentru istorie. De fapt, colecționarea fotografiilor și folosirea lor în colaje este o practică cunoscută încă de pe vremea avangardei, a dadaiștilor. – PéterForgács

„Putem să ne uităm la istoria dadaismului, a suprarealismului și a avangardei rusești; pentru ei și pentru fotografii din apropierea lui Man Ray – Mojoly-Nagy și toți acei oameni din jurul școlii Bauhaus – reciclarea era un tip de utilizare obișnuită a imaginilor. Așadar, pentru  mine, banalele filme de familie sunt o altă formă de objecttrouvé. Tipul de recontextualizare care mă interesează pe mine are legătură în mod deosebit cu locul și perioada, cu anumite condiții istorice și cu interesul meu special pentru psihologie și psihanaliză, cu ideea unui «trecut interzis».” , spune PéterForgács, pentru Rouge.com.

Regizorul maghiar a câștigat numeroase premii  de-a lungul carierei sale la festivaluri din Portugalia Anglia, Germania, Polonia, Ungaria, SUA, precum Erasmus Prize (oferit de PraemiumErasmianum Foundation – 2007), Grand Prize Tribeca International Film Festival (El perronegro, 2005), DocumentaryGolden Gate Award theGolden Spire la San Francisco International Film Festival (Angelos’ Film, 1999).

Foto: Péter Forgács – cinema.ro

13
/04
/21

CRONICĂ DE FILM E ceva ciudat în legătură cu „Another Round” („Încă un rând, 2020), noul film multipremiat al danezului Thomas Vinterberg. Îi simţi lucrătura la fiecare pas, mai ales pe scenariu, dar până la final, cu ajutorul unui moment muzical salvator şi al jocului mereu la înălţime al lui Mads Mikkelsen, reuşeşte să înfrângă o eventuală rezistenţă.

06
/04
/21

Ce destin! Să te naşti la începutul secolului 20, să fii unul din pionerii documentarului din România, dar şi al dezvoltării instituţionale a cinematografiei, să faci filme în două regimuri autoritare şi în timpul unui război şi să mori la aproape 100 de ani. Regizorul Paul Călinescu poate fi descoperit prin 12 documentare de scurtmetraj disponibile online, gratuit, în cadrul Cineclubului One World Romania.

05
/04
/21

În aşteptarea întâlnirii cu publicul, spectacolul „Maria Tănase. O poveste”, pus în scenă de regizoarea Carmen Lidia Vidu la Teatrul de Stat din Constanţa, şi-a avut repetiţia generală, într-un weekend înnorat şi friguros. O vreme ce poate amplifica dezolarea pe care i-o sugerează unui nou-venit multe din clădirile în paragină din centrul oraşului.

01
/04
/21

Cineclubul One World Romania își propune în 2021 să recupereze și să analizeze evoluția filmului documentar românesc din perioada interbelică și din cea comunistă. Primele două sesiuni sunt dedicate filmografiei cineastului Paul Călinescu. 12 dintre documentarele lui, realizate în perioada 1934-1948, sunt disponibile gratuit până la 25 aprilie.