Masterclass Péter Forgács, la Institutul Francez
https://www.ziarulmetropolis.ro/masterclass-peter-forgacs-la-institutul-francez/

Cineama.ro vă invită vineri, 3 noiembrie 2017, orele 18:00, la sala Atrium a Institutului Francez, la o întâlnire cu regizorul Péter Forgács, care va introduce publicul român în practica sa artistică ce constă în folosirea filmărilor cineamatorilor ca material brut în instalaţii media şi filme documentare de reorchestrare postmodernă a istoriei.

Un articol de Petre Ivan|1 noiembrie 2017

Discuția va fi moderată de criticul de film Andrei Rus, iar intrarea este liberă în limita locurilor disponibile.

PéterForgács este un artist media și cineast independent din Budapesta, cunoscut pentru practica sa inovatoare în re-editarea și resemnificarea materialelor de arhivă din colecții personale (homemovies). Filmografia lui conține peste treizeci de filme realizate din 1978 până în prezent, lucrările lui fiind expuse în muzee și festivaluri din întreaga lume. Printre cele mai cunoscute proiecte ale sale este seria Private Hungary, premiată internațional, care foloseștefilme realizate de amatori în perioada anilor 1930 – 1960, documentând viața cotidiană. În anul 1983, a înființat o fundație dedicată arhivelor de filme realizate de amatori – Private Photo& Film Archives Foundation în Budapesta, care stă la baza materialelor re-folosite în filmele sale.

Pentru mine totul începe cu întrebarea ce este un objecttrouvé. Ce se întâmplă când  găsești un obiect pe care îl plasezi într-un alt spațiu sau timp sau îl arăți spectatorului într-un alt context decât cel original, convențional, acceptat, util, practic, funcțional și familiar în care a fost conceput? [Săfolosesc] fotografii în lucrările mele grafice a însemnat inevitabil că am transformat acest spațiu într-un altul. După mulți ani de experimentare, simplă observație și asimilare, mi-am însușit diferite zone precum muzica și povestirea, care s-au regăsit în interesul meu special pentru istorie. De fapt, colecționarea fotografiilor și folosirea lor în colaje este o practică cunoscută încă de pe vremea avangardei, a dadaiștilor. – PéterForgács

„Putem să ne uităm la istoria dadaismului, a suprarealismului și a avangardei rusești; pentru ei și pentru fotografii din apropierea lui Man Ray – Mojoly-Nagy și toți acei oameni din jurul școlii Bauhaus – reciclarea era un tip de utilizare obișnuită a imaginilor. Așadar, pentru  mine, banalele filme de familie sunt o altă formă de objecttrouvé. Tipul de recontextualizare care mă interesează pe mine are legătură în mod deosebit cu locul și perioada, cu anumite condiții istorice și cu interesul meu special pentru psihologie și psihanaliză, cu ideea unui «trecut interzis».” , spune PéterForgács, pentru Rouge.com.

Regizorul maghiar a câștigat numeroase premii  de-a lungul carierei sale la festivaluri din Portugalia Anglia, Germania, Polonia, Ungaria, SUA, precum Erasmus Prize (oferit de PraemiumErasmianum Foundation – 2007), Grand Prize Tribeca International Film Festival (El perronegro, 2005), DocumentaryGolden Gate Award theGolden Spire la San Francisco International Film Festival (Angelos’ Film, 1999).

Foto: Péter Forgács – cinema.ro

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

16
/10
/20

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest va continua să aducă în această toamnă cinefililor multe din filmele și evenimentele așteptate, însă se reorganizează, urmând ca în perioada preconizată, 23 octombrie – 1 noiembrie, sa pună accentul pe evenimente desfășurate online, în aer liber, dar și la drive-in, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară – care vor fi la momentul respectiv.

15
/10
/20

PREVIEW Două filme realizate de regizori consacrați și două debuturi pot fi văzute online, gratuit, pe platforma TIFF Unlimited, între 16 şi 22 octombrie, în cadrul CinePOLSKA. Mirela Lazăr, coordonatoarea CinePOLSKA din partea Institutului Polonez, vorbește într-un interviu pentru Ziarul Metropolis despre selecție și ediția specială din acest an.

15
/10
/20

Ediția #15 a eXplore festival - Bucharest International Dance and Performace festival se va desfășura anul acesta între 16 și 25 octombrie la Muzeul Național al Literaturii Române, WASP Working Art Space and Production, Muzeul Municipiului București: Muzeul Theodor Aman, Colecţia de artă Ligia şi Pompiliu Macovei, Palatul Suţu, online, pe eXplore festival și WASP Working Art Space and Production dar și on-air, pe Radio Guerrilla.

13
/10
/20

O adaptare fermecătoare a nuvelei pentru copii scrise și ilustrate de artistul Italian Dino Buzatti în 1945, „Vestita invazie a urșilor în Sicilia/ The Bears’ Famous Invasion of Sicily” (r. Lorenzo Mattotti) se vede pentru prima dată în România în deschiderea celei de-a 15-a ediții a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest.