Masterclass Péter Forgács, la Institutul Francez
https://www.ziarulmetropolis.ro/masterclass-peter-forgacs-la-institutul-francez/

Cineama.ro vă invită vineri, 3 noiembrie 2017, orele 18:00, la sala Atrium a Institutului Francez, la o întâlnire cu regizorul Péter Forgács, care va introduce publicul român în practica sa artistică ce constă în folosirea filmărilor cineamatorilor ca material brut în instalaţii media şi filme documentare de reorchestrare postmodernă a istoriei.

Un articol de Petre Ivan|1 noiembrie 2017

Discuția va fi moderată de criticul de film Andrei Rus, iar intrarea este liberă în limita locurilor disponibile.

PéterForgács este un artist media și cineast independent din Budapesta, cunoscut pentru practica sa inovatoare în re-editarea și resemnificarea materialelor de arhivă din colecții personale (homemovies). Filmografia lui conține peste treizeci de filme realizate din 1978 până în prezent, lucrările lui fiind expuse în muzee și festivaluri din întreaga lume. Printre cele mai cunoscute proiecte ale sale este seria Private Hungary, premiată internațional, care foloseștefilme realizate de amatori în perioada anilor 1930 – 1960, documentând viața cotidiană. În anul 1983, a înființat o fundație dedicată arhivelor de filme realizate de amatori – Private Photo& Film Archives Foundation în Budapesta, care stă la baza materialelor re-folosite în filmele sale.

Pentru mine totul începe cu întrebarea ce este un objecttrouvé. Ce se întâmplă când  găsești un obiect pe care îl plasezi într-un alt spațiu sau timp sau îl arăți spectatorului într-un alt context decât cel original, convențional, acceptat, util, practic, funcțional și familiar în care a fost conceput? [Săfolosesc] fotografii în lucrările mele grafice a însemnat inevitabil că am transformat acest spațiu într-un altul. După mulți ani de experimentare, simplă observație și asimilare, mi-am însușit diferite zone precum muzica și povestirea, care s-au regăsit în interesul meu special pentru istorie. De fapt, colecționarea fotografiilor și folosirea lor în colaje este o practică cunoscută încă de pe vremea avangardei, a dadaiștilor. – PéterForgács

„Putem să ne uităm la istoria dadaismului, a suprarealismului și a avangardei rusești; pentru ei și pentru fotografii din apropierea lui Man Ray – Mojoly-Nagy și toți acei oameni din jurul școlii Bauhaus – reciclarea era un tip de utilizare obișnuită a imaginilor. Așadar, pentru  mine, banalele filme de familie sunt o altă formă de objecttrouvé. Tipul de recontextualizare care mă interesează pe mine are legătură în mod deosebit cu locul și perioada, cu anumite condiții istorice și cu interesul meu special pentru psihologie și psihanaliză, cu ideea unui «trecut interzis».” , spune PéterForgács, pentru Rouge.com.

Regizorul maghiar a câștigat numeroase premii  de-a lungul carierei sale la festivaluri din Portugalia Anglia, Germania, Polonia, Ungaria, SUA, precum Erasmus Prize (oferit de PraemiumErasmianum Foundation – 2007), Grand Prize Tribeca International Film Festival (El perronegro, 2005), DocumentaryGolden Gate Award theGolden Spire la San Francisco International Film Festival (Angelos’ Film, 1999).

Foto: Péter Forgács – cinema.ro

02
/11
/19

Cum era să practici skateboarding în Cehoslovacia anilor ‘80? Dar să recurgi la tertipuri neașteptate pentru a face rost de bani? Pe 4 și 5 noiembrie, Centrul Ceh vă așteaptă la două noi proiecții din cadrul Documentary Mondays și Fiction Tuesdays, cu „King Skate”, respectiv „Run, Waiter, Run!”.

01
/11
/19

CRONICĂ DE FILM La filmele unor regizori veterani ca Jean-Pierre & Luc Dardenne și Ken Loach, încoronați de-a lungul carierei cu câte două trofee Palme d`Or, nu te duci pentru a vedea dacă şi-au schimbat stilul. Le cauţi fiecare nou titlu tocmai pentru stilul realist consacrat, altădată în avangardă.

01
/11
/19

Cea de-a șasea ediție a UrbanEye Film Festival începe miercuri, 6 noiembrie, și se va desfășura la Cinema Elvire Popesco și ARCUB. Tema principală a festivalului de anul acesta este natura și orașul.

01
/11
/19

Pentru a marca cea de-a 100 aniversare a rolului crucial pe care Regina Maria l-a avut pentru țara sa în cadrul Conferinței de Pace de la Paris, din anul 1919, producătorul executiv John M. Florescu alături de canalul de televiziune History anunță lansarea „Turneului Național Maria – Inima României”, un eveniment itinerant ce va avea loc în mai multe orașe din România, pe parcursul următoarelor 6 luni.

30
/10
/19

Un film din Coreea de Sud premiat la Cannes, dar și filme experimentale de top, noi expoziții de artă contemporană, rafinamentul muzicii clasice și un roman din literatura scandinavă a momentului – vă prezentăm cinci dintre atracțiile culturale ale lunii noiembrie.

28
/10
/19

Timp de 10 zile, Les Films de Cannes à Bucarest a adus pe marile ecrane, la Cinema PRO, Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului, Cinemateca Union, Instituto Cervantes și Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă al României, filme premiate la Cannes, avanpremiere românești, retrospective de autor, Focus Spania și proiecții speciale.

27
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră în România la Les Films de Cannes à Bucarest, după ce a fost la festivalurile de la Busan şi Varşovia, „Cărturan” (2019) este primul film al regizorului Liviu Săndulescu. Un debut care prelungeşte cuminte, fără imaginaţie, estetica realistă a planului-secvenţă şi a cadrului fix.