Maurice Pialat – retrospectivă pentru regizorul care a regizat 11 filme
https://www.ziarulmetropolis.ro/maurice-pialat-retrospectiva-pentru-regizorul-care-a-regizat-11-filme/

Maurice Pialat (1925 – 2003), regizorul cu una dintre cele mai pasionante biografii din lumea filmului, va fi celebrat la cea de-a patra ediţie a Les Films de Cannes à Bucarest, printr-o amplă retrospectivă.

Un articol de Andrada Văsii|24 Octombrie 2013

Maurice Pialat (1925 – 2003), regizorul cu una dintre cele mai pasionante biografii din lumea filmului, va fi celebrat la cea de-a patra ediție a Les Films de Cannes à Bucarest, printr-o amplă retrospectivă.

Anul acesta se împlinesc 10 ani de la dispariția celui care a marcat profund cinematografia franceză și carierele unor actori ca Sandrine Bonnaire, Gérard Depardieu sau Isabelle Huppert.

Actrița pe care Pialat a descoperit-o pe când avea 15 ani, Sandrine Bonnaire, și partenera lui de viață timp de 20 de ani, Sylvie Pialat, vor vorbi despre filmele sale la București, în primul weekend al Les Films de Cannes à Bucarest. Zece filme, majoritatea succese de critică și de public, vor fi proiectate în prezența acestora.

Sâmbătă, la Cinema Studio, de la ora 17.00, după proiecția documentarului Maurice Pialat, l’amour existe (ora 14.00) și a filmului À nos amours (ora 15.30), va avea loc  o discuție despre opera lui Maurice Pialat moderată de scenaristul și regizorul Răzvan Rădulescu. Invitați: Sylvie Pialat, Sandrine Bonnaire și Nick James (redactorul-șef „Sight & Sound”).

11 lungmetraje (dintre care unul de televiziune) în 27 de ani, zeci de proiecte și idei rămase doar pe hârtie, producții dificile, întrerupte de nenumărate ori, și o reputație de cineast exigent și imprevizibil – Maurice Pialat a avut un traseu greoi și atipic în lumea filmului. Filmele sale sunt profund legate de viața sa.

Relațiile de familie, iubirile sale, moartea celor dragi, apariția unicului său copil, obsesiile sale, toate se regăsesc în scenariile pe care le-a transpus pe ecran, dar și în cele care nu s-au concretizat niciodată. Din cele 11 lungmetraje, șase au fost întrerupte o perioadă din diverse motive, în special din cauza conflictelor și a lipsei banilor.

O retrospectivă impresionantă pentru Maurice Pialat

„Pentru mine, filmele lui sunt spectaculoase. Mă fascinează amestecul de sarcasm și tandrețe cu care-și tratează personajele, felul direct și nepretențios în care povestește și mai ales curiozitatea lui autentică. Văzându-i filmele, ai sentimentul că improvizează mereu, că a plecat la drum fără un plan clar, dar filmul se construiește viu și surprinzător din descoperirile pe care le face, iar în final totul pare la locul lui, nu te-ai gândi să schimbi un cadru sau o nuanță de interpretare”, spune regizorul Radu Muntean.

Retrospectiva va fi prezentată la București de Sylvie Pialat, partenera de viață, coscenarista unora dintre filmele celebrului cineast și fondatoarea companiei Les Films du Worso.

La 22 de ani, l-a cunoscut pe Maurice Pialat  platourile de filmare ale peliculei À nos amours și i-a devenit cea mai apropiată colaboratoare, rămânându-i alături până la sfârșitul vieții. Fiul lor, născut în 1991, pe când Pialat avea 66 de ani, a jucat în filmul Le Garçu, la doar patru ani. „Timp de 20 de ani, eu și Maurice nu am stat despărțiți niciodată. Nici măcar o zi”, mărturisea ea într-un interviu pentru „Le Nouvel Observateur”.

La începutul anului, Sylvie Pialat a donat Cinematecii Franceze notițe, scenarii, manuscrise, fotografii, caiete, corespondență, afișe, și circa 40 de tablouri pictate de regizor. Cinemateca le-a reunit într-o expoziție numită „Maurice Pialat, peintre et cinéaste”.

Maurice Pialat Le Garcu

Imagine din filmul „Le Garcu“ – regizat de Maurice Pialat

Maurice Pialat nu a avut priză doar la critica de film, ci și la public. Nous ne vieillirons pas ensemble, un film autobiografic despre dilemele unui bărbat cu o viață amoroasă complicată, a fost un succes răsunător în sălile din Franța, în anul 1972, cu peste 1,7 milioane de spectatori.

Foarte popular a fost și Loulou (1980), cu Isabelle Huppert și Gérard Depardieu în rolurile principale, prezentat în selecția oficială la Cannes, care a avut aproape un milion de spectatori în Franța și a fost nominalizat la trei premii César, inclusiv pentru Cel mai bun film.

Aproape un milion de bilete vândute a avut și À nos amours (1983), povestea aventurilor amoroase ale unei tinere. Filmul a lansat cariera actriței Sandrine Bonnaire și a fost premiat cu trofeul César pentru Cel mai bun film și Cea mai bună interpretare feminină.

Recordul lui Maurice Pialat în materie de box office – 1,8 milioane de spectatori – este Police (1985), cu Sophie Marceau și Gerard Dépardieu, un film surprinzător și antrenant despre lumea legii și cea a fărădelegii, legate printr-o poveste de dragoste. Sous le Soleil de Satan, premiat cu Palme d’Or în 1987, l-au confirmat drept pe unul dintre cei mai importanți autori de film.

Van Gogh (1991), un film despre ultimele 67 de zile din viața pictorului Vincent Van Gogh, a fost selecționat în competiția Festivalului de la Cannes și a fost distins cu Premiul César pentru Cel mai bun actor în rol principal (Jacques Dutronc). Ultimul său film, Le Garçu (1995), este o declarație de dragoste către fiul său, Antoine Pialat, care își joacă propriul rol, alături de Gérard Depardieu. Tatăl trăiește din plin „senzația că n-a iubit și că n-a fost iubit vreodată mai mult ca acum”.

Info:

Biletele se vând separat pentru fiecare dintre cele trei cinematografe.

Intrarea este liberă la proiecțiile de scurtmetraje, la filmele lui Steven Spielberg, la discuții și masterclass-uri.

Foto credit: Les Films de Cannes à Bucarest, Maurice Pialat

14
/10
/19

Les Films de Cannes à Bucarest îl celebrează anul acesta pe Vlad Ivanov, care anul acesta a împlinit 50 de ani. Actorului care seduce camera cu orice rol pe care-l interpretează, festivalul i-a dedicat o secțiune numită IVANOV 50 – care include cinci dintre cele mai importante filme care îl au ca protagonist: „Sunset”, „Câini”, „La Gomera”, „Principii de viață” și „Hier”.

09
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Deşi pretinde că este un omagiu adus oamenilor care au murit în închisorile comuniste, "Între chin şi amin" (2019), al doilea lungmetraj de ficţiune al regizorului Toma Enache, nu este de fapt decât o bătaie de joc la adresa memoriei victimelor, prin kitsch-ul pe care îl etalează.

08
/10
/19

Pe durata festivalului, Asociatia Cinemascop, organizatoarea Les Films de Cannes à Bucarest, continuă să organizeze, ca și în anii precedenți, ateliere pentru diferite comunități ale industriei de film din România, în încercarea de a oferi cât mai multe oportunități membrilor acestora.

07
/10
/19

Unul dintre cele mai puternice filme autohtone ale toamnei este „Arest”, în regia lui Andrei Cohn, care spune povestea unui intelectual torturat într-o închisoare comunistă din România anului 1983. În rolurile protagoniștilor, actorii Alexandru Papadopol și Iulian Postelnicu.

06
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Regizoarea Anca Damian revine cu a treia animaţie de lungmetraj din carieră, "Călătoria fantastică a Maronei", povestea unei căţeluşe care trece pe la diverşi stăpâni. Filmul îmbină inspirat mai multe stiluri de animaţie şi etalează o fantezie exuberantă, afectată însă uşor de repetitivitatea unor momente de reverie.

04
/10
/19

Prima producţie marca Vertical Content, comedia ,,Inve$titorii” a început filmările în localitatea Cristian, unde sub îndrumarea regizorului Iura Luncaşu, actorii: Codin Maticiuc, Cosmin Natanticu, Andrei Mateiu, Radu Gabriel şi Maria Popovici vor interpreta în unul dintre cele mai ambiţioase proiecte cinematografice româneşti din ultimii ani.

04
/10
/19

A câștigat Leul de Aur, marele premiu de la Festivaul de Film de la Veneția, în același timp a impresionat presa de specialitate la nivel mondial, iar de astăzi mult aclamatul „Joker”, în interpretarea lui Joaquin Phoenix, poate fi vizionat în premieră în cinematografele din toată țară.

04
/10
/19

CRONICĂ DE FILM În „Joker” (2019), regizorul Todd Phillips ia un personaj celebru de comic book şi îl mută din filmele cu supereroi într-o dramă inspirată din filmele existenţialiste clasice din America anilor `70. Este o mişcare inovatoare, deşi „Joker” nu se ridică la înălţimea tradiţiei pe care o invocă.

Page 1 of 24912345...102030...Last »