Memoriile Cetății (proiect în cadrul Timișoara 2021) sau despre cultură și artă ca punți între oameni, timpuri și locuri 
https://www.ziarulmetropolis.ro/memoriile-cet%c4%83%c8%9bii-un-proiect-%c3%aen-cadrul-timi%c8%99oara-2021-sau-despre-cultur%c4%83-%c8%99i-art%c4%83-ca-pun%c8%9bi-%c3%aentre-oameni-timpuri-%c8%99i-locuri%c2%a0/

”Timp de zece zile, Timişoara devine un spaţiu al uniunii şi al reinventării sun umbrela culturii. Zece cartiere ale oraşului vor fi gazde pentru spaţii în care artişti, localnici şi turişti vor deveni participanţi activi la îmbogăţire a memoriei comunităţii, dar şi în procesul de integrare într-o memorie colectivă mai largă, regională, naţională şi europeană.” Astfel a fost descris de către organizatori proiectul Memoriile Cetăţii, desfăşurat timp de zece zile în septembrie la Timişoara, în cadrul evenimentelor asociate Timişoara Capitală Culturală Europeană 2021.

Un articol de Cristina Enescu|11 Octombrie 2018

Memoriile Cetății este un exemplu de foarte bună calitate, eficient, atractiv și incitant pentru modul în care celebrarea istoriei centenare a României se poate îmbina cu activarea comunității locale și provocarea publicului la dialog prin artă. În cuvintele autoarei uneia din cele zece instalații din Memoriile Cetății, Sorina Vazelina (Vasilache), ”ca să ne cunoaștem mai bine pe noi înșine trebuie să îi cunoaștem și pe cei de lângă noi și să avem un dialog deschis cu ei. Arta și cultura sunt un bun punct de pornire. Împrejurul cilindrului decorat de mine, unii trecători au recunoscut de exemplu un anumit pod și au început să își amintească cum, în tinerețea lor, pe acel pod veneau țăranii cu gâște de vânzare.” Și așa încep poveștile, amintirile, conexiunile, așa se leagă trecutul de prezent, oamenii de locuri, de povești – și mai ales așa se leagă oamenii între ei.

Memoriile comunităților timișorene sau publicul care devine creator, nu doar consumator de artă

Ionuț Suciu este producător creativ și unul dintre cei care formează mâna de oameni care implementează proiectul Timișoara Capitală Culturală Europeană în 2021 – pe scurt Timișoara 2021. În cadrul proiectelor de anul acesta, Ionuț Suciu a coordonat acest proiect extrem de interesant atât prin conceptul său cât mai ales prin reverberațiile pe care le-a născut în Timișoara. Memoriile Cetății a inclus așadar crearea a zece instalații artistice diferite, toate interactive și în aer liber, în zece cartiere ale orașului. Un prim concurs (pentru arhitecți) a stabilit conceptul arhitectural al acestor instalații, anume zece cilindri de mari dimensiuni. O competiție ulterioară, dedicată artiștilor, a ales zece concepte creative pentru decorarea acestor module, împreună cu comunitățile locale unde ele au fost amplasate.

Proiectul și-a propus să aducă cultura cât mai aproape – la modul cel mai fizic și concret – de oamenii din diferitele cartiere ale orașului. Localnicii au fost nu doar spectatori, ci și parte integrantă a acestor proiecte-instalații, fie ca participanți direct implicați în crearea și decorarea instalațiilor, fie ca trecători ocazionali. Instalațiile au abordat și adus în atenția publicului diferite aspecte ale trecutului sau prezentului comunităților timișorene: Întâlnire fantastică a fost o instalație vizuală și senzorială cu câteva sute de mânuși din plastic umflate, reprezentând oameni din trecutul Timișoarei care invită publicul prezent la o întâlnire. Instalația Hora unirii a stilizat pe pereții cilindrului o horă vopsită în culori fosforescente care se încărcau de la lumina zilei. Invizibilii a fost un scurt spectacol de teatru, jucat în cilindru pentru un singur spectator o dată, încercând să atragă atenția asupra a zece categorii de persoane vulnerabile. Arhiva activă a creat o bibliotecă într-un cilindru, cu un bibliotecar care oferea publicului spre consultare peste 100 de titluri de carte, proiectul având la bază ideea că cultura este un liant al interacțiunilor dintre membrii unei comunități. Călătorie în ultimii 100 de ani și Interstelar au explorat jocuri de lumini, întuneric și oglinzi. Capsula timpului a adus provocarea creării unei capsule incluzând gânduri, amintiri și povești ale trecătorilor, care ar urma ulterior să fie îngropată ca o mărturie pentru generațiile viitoare a acestui moment din istoria orașului. City Pattern a fost o instalație inspirată din fațadele clădirilor istorice ale Timișoarei și a inclus informații în timp real despre evenimente și instituții culturale. Despre instalațiile Linia și Coral Urban Hero puteți citi în cele de urmează.

Când cultura vine la public acasă

Fiecare din poveștile realizării acestor instalații, precum și interacțiunea publicului cu ele, va deveni un scurtmetraj difuzat în mediul online. ”Ne-am dorit mult ca oamenii din cartierele respective să interacționeze cu artiștii, să vadă cum se naște o lucrare artistică. De fapt, fiecare modul a fost adoptat nu doar de un artist, ci și de către o asociație sau organizație locală, asta însemnând că asociațiile respective au avut libertatea de a curatoria modulul amplasat în comunitatea lor. Oamenii au scris sau au decorat modulele, au lipit fotografii cu locuri reprezentative pentru comunitate, s-au implicat și în diferite momente artistice întâmplate în jurul instalațiilor, de exemplu un concert rock sau o fanfară într-o stație de tramvai, teatru în spații publice, jonglerii cu foc sau un festival al luminilor – toate fiind organizate în parteneriat cu aceste asociații locale.

Ne dorim să implicăm cât mai mult oamenii obișnuiți și comunitățile locale în programul cultural al Timișoara 2021 . Vrem ca lumea să se obișnuiască cu actele culturale și să participe la ele. Acesta a fost un proiect pilot, de fapt, pentru că din 2019 până în 2021 dorim să extindem și mai mult acest concept de cultură în cartiere”

Ionuț Suciu, producător creativ Memoriile Cetății.

Instalația ”Linia” sau despre istorie, cultură și povești prin intermediul benzilor desenate

Sorina Vazelina este ilustrator, designer grafic și autor de benzi desenate din Timișoara. Ea a gândit instalația Linia (pe baza cilindrului amplasat în centrul Timișoarei lângă hotelul omonim) ca o poveste în benzi desenate a istoriei Timișoarei din vechime (când zona era o mlaștină în jurul râului Bega) până în 1918. Trecătorii au putut nu doar urmări evoluția creării desenelor, dar au și participat la realizarea unei părți a benzilor desenate – acest limbaj nonverbal care prin desene, culoare și nu puțin umor poate fi înțeles de oricine. Astfel, o plimbare în jurul unui cilindru decorat cu benzi desenate a devenit pentru public un catalizator pentru amintiri, istorii personale și comunitare, dialoguri și -mai ales- un mod de a celebra ceea ce este o comunitate (în acest caz, Timișoara) astăzi.

”După ce am aprofundat istoria Timișoarei, mi-am dat seama că orașul acesta a ajuns ceea ce este astăzi datorită colaborării dintre diferitele etnii și minorități. Timișoara nu a fost niciodată rezultatul efortului exclusiv al românilor – care de fapt, până la 1900, erau a patra minoritate etnică aici. Efortul de a crea această comunitate a fost al tuturor – evrei, sârbi, unguri, români și celelalte minorități. E păcat dacă uităm asta” spune Sorina.

Coral Urban Hero – o instalație devenită sufletul unei comunități

Coral Urban Hero, instalația interactivă realizată de Cristina Daju, Adrian Florin Pop și Dan Iulian Toma în Traian, un cartier istoric al Timișoarei unde actualmente locuiește o substanțială populație rromă, a inclus picturi și desene, deșeuri reciclate colectate din zonă, imagini din cartier, fotografii vechi și noi, graffiti. În scurt timp, instalația a devenit un ”membru” foarte apreciat al comunității locale, într-o zonă a Timișoarei în care cel mai probabil majoritatea locuitorilor nu frecventează des evenimentele culturale și artistice ale orașului.

Artiștii care au conceput instalația spun că ”e un proiect care vrea să dea o altă față unor lucruri pe care de regulă le considerăm la marginea societății. Noi nu am ales cartierul acesta ci l-am primit, dar interacțiunea cu comunitatea locală s-a potrivit perfect cu proiectul nostru. În mod special copii din comunitatea rromă de aici au fost extrem de entuziasmați, s-a creat o legătură extraordinară între noi, ei și instalație, s-au implicat foarte mult în crearea și chiar în protejarea ei, au adus tot felul de materiale reciclabile, au vopsit diferite obiecte.”

În cuvintele directorului artistic al Timișoara 2021, Chris Torch, întregul proiect Memoriile Cetății și în mod special instalația Coral Urban Hero arată faptul că cultura nu este doar un act de contemplat sau de consumat în mod pasiv, ci un fertil și adesea surprinzător ferment social. Arta nu este însă inofensivă, ci provocatoare, și poate avea efecte sociale benefice. Coral Urban Hero a scos la lumină și anumite tensiuni interetnice și interculturale din cartier. ”Atunci când într-o comunitate există tensiuni ascunse, adesea nimeni nu vorbește despre ele. Când lucrurile ies la suprafață într-un context artistic, oamenii încep să vorbească despre ele și, poate, acesta e un prim pas spre o rezolvare. În acest caz, cultura a fost catalizatorul care a provocat o discuție deschisă despre anumite tensiuni (un copil nu voia să lucreze alături de alt copil la instalația respectivă, de exemplu), și tot cultura a fost ceea ce a rezolvat această situație, stimulând colaborarea și interacțiunea tuturor. Aceasta este funcția capitalei culturale europene, nu doar întărirea unei infrastructuri culturale ci și abordarea unor teme și situații noi.” (Chris Torch)

Un proiect cultural cu ecou și viitor

În urma Memoriilor Cetății, unul dintre numeroasele proiecte extrem de interesante din cadrul Timișoara 2021, rămân nu doar zece instalații și poveștile pe care ele le-au născut în comunitățile locale, ci mai ales rămâne un exemplu concret pentru modul în care arta și cultura pot veni în întâmpinarea publicului. ”Uneori e mai bine să duci arta și cultural în mijlocul lor. Acest gen de abordare a culturii credem că, în timp, poate schimba niște lucruri în bine” (Ionuț Suciu)

Mai multe informații despre proiectul Timișoara Capitală Culturală Europeană puteți găsi aici – www.timisoara2021.ro



16
/10
/18

Les Films de Cannes à Bucarest organizează pe perioada celor 10 zile de proiecții (19 – 28 octombrie) și o serie de evenimente profesionale, discuții deschise și paneluri la care sunt așteptați să participe deopotrivă profesioniști din industria filmului, selecționeri și directori de festivaluri, decidenți politici dar și cinefili interesați de mersul industriei cinematografice.

16
/10
/18

A 25-a ediție a Festivalului Internațional Astra Film Sibiu s-a deschis oficial, la Sala Thalia, cu filmul Transalpina – Drumul Regilor al regizorului Dumitru Budrala, director-fondator al Festivalului. Înaintea proiecției, invitați de marcă au subliniat importanța momentului și au punctat cele mai importante etape din dezvoltarea Festivalului. Gala de deschidere s-a încheiat cu un concert al nominalizaților la Grammy, The Tiger Lilies.

16
/10
/18

Festivalul SoNoRo, aflat la cea de-a XIII-a ediție, propune pentru anul acesta o ediție cu Efecte Secundare! SoNoRo se va desfășura în perioada 2-20 noiembrie 2018, în București, Timișoara, Cluj-Napoca, Brașov și Sibiu.

16
/10
/18

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 9-a ediţii a mult aşteptatului “Les Films de Cannes à Bucarest” 2018 (19 – 28 octombrie), prilej pentru a revedea câteva din spoturile de prezentare din anii anteriori, dar şi trailerul oficial al festivalului din acest an.

15
/10
/18

CRONICĂ DE FILM Inclus în Competiția de la Veneția, „Nuestro tiempo” („Our Time”), de Carlos Reygadas, este un ambițios și hipnotizant film de aproape trei ore, care va fi proiectat la „Les Films de Cannes à Bucarest”, în prezența cineastului mexican.

15
/10
/18

Pe Vic Chesnutt* l-am văzut prima oară atunci când cei de la “Cowboy Junkies” l-au invitat să cânte cu ei pe “Trinity Revisited”. Cu pălăriuța aia ciudată, figura lui îmi amintea de Tolouse Lautrec și de Michel Petrucciani. Poate și de Peter Sellers, atunci când îl parodia pe Lautrec, în Pantera Roz.

15
/10
/18

Cea de a VII-a ediție a Festivalului Internațional de Literatură de la Timișoara, care are ca motto „La Vest de Est, La Est de Vest – Timișoara deschide granițele literaturii”, va avea loc în perioada 23 – 27 octombrie, în Sala Barocă a Muzeului de Artă și la Galeria Calpe. FILTM este deschis de eseistul Horia Roman Patapievici şi închis de filosoful Mihai Şora.

15
/10
/18

"Eu plec cu viaţa mea în teatru; teatrul vine cu viaţa lui în viaţa mea. Mă gândeam câtă dreptate a avut sărmanul Tarkovski, care spunea, în ultimele zile ale existenţei lui: 'Doamne, am obosit aşteptându-te!' Totdeauna arta mi-a apărut ca o ştafetă a Dumnezeirii." - Leopoldina Bălănuţă. Se împlinesc, astăzi, 20 de ani de la moartea uneia dintre marile actrițe ale teatrului românesc. 

14
/10
/18

METROPOLIS SPECIAL Între 3 și 7 octombrie, pășeai prin Iași ca pe tărâmul literaturii. Festivalul Internațional de Literatură și Traducere Iași transformase orașul în spațiul fermecat în centrul căruia întâlneai la tot pasul scriitori, iar dacă aveai noroc aceștia erau Jón Kalman Stefánsson, Jonathan Franzen, Veronica Roth...

13
/10
/18

La o lună de la deschiderea stagiunii 2018 - 2019 în Sala Atelier (Str. Constantin Mille, Nr. 16), Teatrul Mic invită spectatorii într-o nouă sală de spectacole, Sala Studio, situată în spațiul efervescent al Centrului Vechi.

13
/10
/18

Teatrul Național Iași anunță cea dintâi premieră a stagiunii 2018-2019, eveniment care va avea loc pe 13, 14 octombrie, de la ora 19:00, la Teatru³. ȚINUTURILE JOASE, adaptare de Mihaela Panainte după Herta Mȕller, este un spectacol produs în parteneriat cu Centrul Cultural German Iași și Goethe Institut. Regia spectacolului este semnată de  Mihaela Panainte.

13
/10
/18

În iureșul creat de Ordonanţa de Urgenţă privind redefinirea familiei în Constituţie, misiune eșuată de altfel, actorii din „Secretul Fericirii”, filmul românescce va intra în cinematografe pe 19 octombrie 2018, explică ideea de familie și relațiile de cuplu, în general, în viziunea lor.

12
/10
/18

Cel mai renumit regizor iranian, Asghar Farhadi, singurul regizor care a fost laureat cu două premii Oscar pentru cel mai bun film străin, vine la Les Films de Cannes à Bucarest. Ediția a 9-a a  festivalului bucureștean se va deschide cu același film care a deschis și festivalul de la Cannes:Everybody Knows, cel mai recent lungmetrajal regizorului, cu Penélope Cruz și Javier Bardem în rolurile principale.

Page 1 of 75012345...102030...Last »