Mesajul Teatrului Municipal „Bacovia”, de Ziua Mondială a Teatrului
https://www.ziarulmetropolis.ro/mesajul-teatrului-municipal-bacovia-de-ziua-mondiala-a-teatrului/

Ziarul Metropolis publică mesajul Teatrului Municipal „Bacovia” din Bacău, cu ocazia zilei de 27 Martie, Ziua Mondială a Teatrului.

Un articol de Ziarul Metropolis|25 martie 2021

Pe 27 Martie sărbătorim Ziua Mondială a Teatrului. Într-o țară cu teatre închise pentru public, într-un oraș cu teatru închis pentru public (din cauza ratei de infectare), într-un oraș cu un teatru aflat într-o clădire de patrimoniu, care stă să se dărâme peste comunitate.  

Dintr-o indiferență de zeci de ani a comunității însăși și a autorităților care au condus-o, Teatrul Municipal „Bacovia” din Bacău funcționează în prezent într-un imobil în stare avansată de degradare.

Pe 27 Martie, de Ziua Mondială a Teatrului, sperăm în curajul asumării împreună a renașterii unui simbol al culturii, spiritualității și stării noastre de sănătate mentală în pandemie.

Pe 27 Martie aveam programat de la ora 18.00, în sala mare a Teatrului Municipal „Bacovia”, „Jurnal.Bacău”, un spectacol multimedia, documentar, de Carmen Lidia Vidu, jurnalul unui teatru, jurnalul unui oraș. Nu-l vom putea juca. Dar putem să conștientizăm importanța teatrului, a implicării fiecăruia dintre noi în acest proces de recuperare a clădirii.

Ne-am fi dorit să fiți alături de noi, în energia și emoțiile generate doar de întâlnirea directă cu teatrul, dar pentru că acest lucru nu este posibil, vă invităm să vizionați spectacolul online, în linkul atașat mai jos și, dacă am ajuns la sufletul dumneavoastră, să fiți alături de noi.

 

Mesajul managerului Teatrului Municipal „Bacovia”, Eliza Noemi Judeu, de Ziua Mondială a Teatrului

Jurnal.Bacău este manifestul unui Teatru de Provincie. Al Teatrului Municipal Bacovia.

Este spectacolul distrugerii unei clădiri de patrimoniu în care ființează de la 1948 Teatrul Municipal Bacovia.

Lăsarea în derizoriu a ideii de Patrimoniu, căderea cărămizilor, degradarea clădirii, toate acestea au dat un imbold puternic ridicării unei trupe mature.

Și peste toate, Pandemia.

Și peste toate, consider că ne-am câștigat dreptul de a spune lucrurilor pe nume. Cred în generația artiștilor acestor timpuri.

„Jurnal.Bacău” este strigătul unor generații de actori (Viorel Baltag, Florina Găzdaru, Eliza Noemi Judeu, Bianca Babașa), al unui regizor dedicat manifestului artisitic (Carmen Lidia Vidu), al unei comunități care-și dorește ca această clădire de patrimoniu (Palatul Mărăști) din centrul Bacăului să fie asumată de toți cei care au pârghiile necesare reconstruirii, refacerii, recreării acestui spațiu de cultură (politicieni, consilieri locali, consilieri județeni, primar, președinte, miniștri, parlamentari, senatori).

Dar dincolo de ei, suntem noi: Breasla. Breasla teatrală. Meseriașii. Și strigătul nostru contează.

Desigur, dacă ne mai recunoaștem ca atare.

Desigur, dacă lecția Pandemiei ne-a comunicat ceva (posibilitatea dispariției noastre).

Desigur, dacă orgoliile pot fi domolite.

Eu cred și sper în unitatea de Breaslă și-mi permit să urez din Violetul Oraș pe care mi l-am asumat:

La Mulți Ani, Teatrule!

Îți doresc să-ți aduci aminte cine ești, cât ești și ce argumente puternice ai!

 Nepăsarea nu aparține creatorilor de Teatru.

 

 

 

 



05
/07
/22

Teatrul Național din Timișoara deschide drumuri. Face parte din istoria lui, din destinul lui. Așa cum România modernă va trebui să își asume momentul în care actorii Naționalului au oprit spectacolul de pe scenă și le-au deschis revoluționarilor strânși în Piața Victoriei, în 16 decembrie 1989, porțile Teatrului în numele libertății și al adevărului, schimbând istoria, tot așa, în același spirit, urmându-și rostul și rolul său de creator de spectacole, dar urmărind excelența, profesionalismul, Teatrul Național deschide drumuri în direcția civismului, a determinării, a umanității în toate aspectele pe care le reunește acest concept.

05
/07
/22

Adaptarea lui Xavier Giannoli a romanului lui Honoré de Balzac despre ambiții literare și corupția din media în Parisul secolului XIX ajunge în cinema din 8 iulie, distribuit de Independența Film. Prezentat în premieră internațională la Festivalul de la Veneția și câștigător a șapte premii César, printre care și premiul pentru cel mai bun film, Iluzii pierdute reunește în distribuție nume cunoscute precum Cécile de France, Xavier Dolan sau Gérard Depardieu.

05
/07
/22

Festivalul „Folk la altar” revine în perioada 27 - 30 iulie 2022 cu a doua ediţie, în acelaşi loc deosebit - Biserica Evanghelică din Râşnov, cu aceeaşi dorinţă a organizatorilor de a transcrie istoria genului (prin recitaluri, interviuri şi imagini de arhivă).

04
/07
/22

Heather Morris, autoarea bestsellerurilor Tatuatorul de la Auschwitz, Călătoria Cilkăi și Trei surori, vândute în peste 15 000 000 de exemplare în întrega lume, vine la București și se va întâlni cu publicul în cadrul a două evenimente, pe 4 și 5 iulie.

04
/07
/22

După doi ani în care a călătorit prin orașele din țară, într-o formulă descentralizată, adaptată contextului pandemic, Ideo Ideis Festivalul național de teatru tânăr se întoarce acasă, în Alexandria. Între 15 și 21 august, zece trupe de liceeni vor celebra bucuria de a trăi împreună experiența festivalului, alături de comunitatea în care a luat naștere cel mai mare eveniment dedicat educaţiei alternative prin artă.

04
/07
/22

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) revine la Sibiu, între 7 și 10 iulie. Este al 16-lea an în care TIFF aduce la Sibiu cele mai așteptate și premiate producții ale sezonului. Peste 25 de filme în premieră și cine-concerte vor avea loc în două spații outdoor, dar și în cinema. TIFF Sibiu se va desfășura în Piața Huet (toate evenimentele de aici vor avea intrare liberă), în Habermann Markt / Piața Habermann și la Cine Gold. Sloganul ediției este „Make Films, Not War”, un răspuns al organizatorilor față de războiul din Ucraina și un îndemn la creație, nu la distrugere.

04
/07
/22

Prezentarea filmului “R.M.N.” (2022) cu participarea regizorului Cristian Mungiu, proiecţia unei versiuni restaurate a capodoperei “Evanghelia după Matei” (1964), în anul centenarului Pier Paolo Pasolini, şi o dezbatere despre Václav Havel prilejuită de apariţia unui film biografic şi de traducerea în română a unei culegeri de discursuri şi texte ale fostului preşedinte ceh se numără printre evenimentele speciale de la a noua ediţie a Festivalului Ceau, Cinema!, care va avea loc în perioada 14-17 iulie la Timişoara.

04
/07
/22

Încă un nume important al literaturii universale intră în portofoliul colecției Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M. Este vorba despre Roberto Bolaño, unul dintre cei mai importanți scriitori ai secolului XX din America Latină, a cărui operă, publicată postum, a creat un adevărat cult în lumea literară internațională, fiind tradus pe toate meridianele globului.

04
/07
/22

„Privitor ca la teatru: despre arta de a descoperi scena și lumea” se intitulează ediția de vară a seriei de dezbateri creart/Teatrelli Anotimpurile dialogului despre teatru cu Octavian Saiu, avându-i ca invitați speciali pe E.S. David Saranga (Ambasadorul Israelului la București), Gilda Lazăr (organizatoarea Întâlnirilor JTI), Andreea Sandu (fondatoarea și curatoarea Galeriei Galateca), pe Tudor Giurgiu (regizor de film și pe Președintele Festivalului Internațional de Film Transilvania [TIFF]). Dialogul are loc la Teatrelli, pe 6 iulie, de la ora 19.00, iar intrarea este liberă și se face pe bază de rezervare.

04
/07
/22

Modelul și actrița franceză Laetitia Casta a fost prezentă, în 1 iulie, la Sibiu, pe scena Filarmonicii de Stat, în cadrul unei conferințe speciale FITS găzduite de profesorul și teatrologul Octavian Saiu. Aceasta a fost a doua sa apariție pe scena de la Sala Thalia, după prima reprezentația a spectacolului „Clara Haskil, Preludiu și Fugă”, joi, 30 iunie.

04
/07
/22

Prima ediție a Bucharest Opera Festival ce s-a desfășurat pe scena Operei Naționale București între 24 iunie și 2 iulie a adus în sală mii de spectatori. Evenimentul de referință în lumea operei și a baletului a reprezentat primul festival ce a invit în capitală toate instituţiile cu rang de operă naţională din România din subordinea Ministerului Culturii.