Metalurgica – expoziţie ceho-română la Sfântu Gheorghe
https://www.ziarulmetropolis.ro/metalurgica-%e2%80%93-expozi%c5%a3ie-ceho-rom%c3%a2n%c4%83-la-sf%c3%a2ntu-gheorghe/

Vineri, 8 martie, de la ora 19:00, galeria Magma din Sfântu Gheorghe găzduieşte vernisajul expoziţiei Metalurgica, ce combină lucrări ale cehului Martin Zet şi ale duoului Mona Vătămanu şi Florin Tudor.

Un articol de Petre Ivan|7 martie 2019

Expoziția prezintă conceptele de muncă și producție percepute ca bază a dezvoltării umane actuale, formulată în mai multe moduri prin intermediul dialogului dintre artistul ceh Martin Zet și duo-ul artistic al românilor Mona Vătămanu și Florin Tudor.

În expoziţie apar perspective diferite care se completează reciproc, în ciuda mijloacelor aparent distincte de reprezentare și raportare la mediile artistice ale celor trei.

Contribuția Monei Vătămanu și a lui Florin Tudor în cadrul expoziţiei insistă asupra noțiunii conform căreia producția suprascrie narațiunile sociale și politice, precum și rolul și statutul muncitorului. Ideea de producție este descrisă prin multiple asocieri care se referă la muncă, procese industriale și, de asemenea, la producerea de imagini, cum este în cazul utilizării tehnologiilor avansate pentru a explora și a crea imagini ale cosmosului. În cadrul expoziţiei apar şi două dintre cele mai recente filme ale duoului, „Grivita ‘33” (2018) şi „Gagarin’s Tree” (2016).

În timp ce duoul prezintă o viziune detașată, Martin Zet urmărește aceste noţiuni complexe prin experiența personală – sculpturile tatălui său, Miloš Zet, prezentate în filmul „Studioul tatălui meu” (1995), pe care fiul l-a înregistrat la scurt timp după moartea lui tatălui. Călătoria intimă a lui Martin Zet poate fi înțeleasă și văzută ca momentul în care producția se oprește și noi, ca martori, putem asimila consecințele a ceea ce se simte şi observă atunci când intervine inutilitatea. Filmul este însoțit de eseul „My Father obsessed with sculpture” (2018). Instalația este completată de patru sculpturi: capul lui Jan Hus de František Bílek, Cerşetoare rusă cu un castron (1905) de Ernst Barlach, Devoţiunea de Josef Vaclav Myslbek (1880-84) și Capul sculpturii cardinalului Bedřich Schwarzenberg (1892-95).

În plus, printe alte elemente ce vor apărea în expoziţie ca şi contribuţii ale artiştilor, în cadrul vernisajului va avea loc şi un performance realizat de Martin Zet, numit „Casting, live metallurgical ritual”, ce porneşte ca o reacţie a acestuia la componenta duolului ce prezintă nişte matriţe industriale – vechiul – realizate prin printare 3D – noul -, artistul ceh răspunzând în cadrul performance-ului prin crearea unei astfel de matriţe folosindu-se de tehnica sculpturală, şi nu de cea industrială.

Martin Zet (n. 1959) este artist, sculptor și performer. A studiat sculptura la Academia de Arte Plastice din Praga între 1979-1985. Ca sculptor și performer, a participat la numeroase expoziții și evenimente în Cehia și în străinătate. Acesta a mai fost prezent în România în 2006, când a susţinut performance-ul „Martin nu este fanny” la MNAC, dar şi la Centrul Ceh, în 2004.

Mona Vătămanu (n. 1968) și Florin Tudor (n. 1974) lucrează împreună din 2000. Au studiat pictura la Universitatea Națională de Arte din București între 1992-1998. Practica lor artistică cuprinde diverse medii – video, instalaţii, pictură, performance. Lucrările lor prezintă problematici substanțiale cu un potențial transformator în societate, cum ar fi spațiul public, precaritatea, transformarea postsocialistă sau colonizarea.

Foto: Metalurgica – facebook

 

 

28
/10
/20

Astăzi, 28 octombrie, de ziua de naștere a pictoriței basarabene Valentina Rusu Ciobanu (100 de ani), Asociația pentru cultură și arte ARBOR lansează în premieră producțiile multimedia #100VRC Valentina Rusu Ciobanu: viața și opera și VRC Atelier ’85, atelierul artistei din anul 1985, reconstituit în realitate virtuală.

27
/10
/20

Arta urbană este în jurul nostru, de cele mai multe ori este necesar doar să ne ridicăm privirea şi vom observa diferite forme de artă. Observăm de la stencils, la stickere, la graffiti şi instalaţii stradale, cât şi una dintre cele mai perisabile forme de artă urbană, cea realizată în cretă. Un articol de Mihaela Ion.

20
/10
/20

Editura Muzeului Național de Artă Contemporană și-a adăugat în colecție o nouă publicație „reper” pentru istoria vizualității contemporane din România, marcând astfel borna istorică a 30 de ani de la evenimentele lui decembrie 1989.

13
/10
/20

Expoziția-fenomen „Woman Unchained“ by Irina Greciuhina, care-a fost deschisă timp de o lună în spațiul expozițional Arbor.art.room, perioadă în care s-a bucurat de un imens succes, s-a închis în „real“, dar iubitorii de frumos mai au o șansă să contemple „Cina cea de taină“ cu femei și alte lucrări care i-au încântat pe bucureșteni în această perioadă.

12
/10
/20

Maria Orosan-Telea condensează în spațiul Kunsthalle Bega Box sub numele Later Edit 13 evenimente cuprinse în programul „Draft” - un program curatorial despre proiecte artistice în stadiu de idee, parțial realizate sau replicabile la scară mai mare, desfășurat din 2018 în Biblioteca Pavilion din Timișoara.

Pagina 1 din 5812345...102030...Ultima »