Metamorfoze la malul mării, la cea de-a doua ediție a Festivalului Internațional de Teatru “Miturile cetății”
https://www.ziarulmetropolis.ro/metamorfoze-la-malul-marii-la-cea-de-a-doua-editie-a-festivalului-international-de-teatru-miturile-cetatii/

Anul 2017, anul metamorfozelor Festivalului Internaţional de Teatru „Miturile cetăţii”, coincide cu anul în care se împlinesc 2000 mii de ani de la moartea poetului Ovidiu. Început cu un an în urmă, festivalul continuă periplu prin mitologiile clasice, ajungând în acest an la douăzeci de trupe invitate şi artişti care au performat în şase spaţii de joc, timp de nouă zile, în perioada 19 – 27 iunie.

Un articol de Georgiana Ene|1 august 2017

Organizat la inițiativa directorului Teatrului de Stat Constanța, Dana Dumitrescu, cu sprijinul Consiliulului Local, Festivalul se află de fapt la cea de-a patra ediție, dacă sunt luate în calcul și “Serile de teatru antic” din 1978 și 1981.

Spectacolele au fost găzduite de spațiile tradiționale: Teatrul de Stat Constanța și Sala Elpis a Teatrului pentru Copii și Tineret „Căluțul de mare”,  cât și neconvenționale ca Sala pictată şi împrejurimile Edificiului Roman cu Mozaic, pusă la dispoziție de Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie sau Piața Ovidiu.

Miturile și visul hippie al luiShakespeare

Fie că au fost parte din acțiune alături de actori, fie simpli spectatori, copii și adulți ,deopotrivă, au stat cu sufletul la gură la ingenioasa montare“Pericle” a Teatrului Sabac din Serbia. De un real succes s-a bucurat și Teatrul Național din Chișinău „Eugen Ionesco” prin inspirata montare“Falstaff”, precum și“Pyramus & Thisbe 4 You”semnat Alexandru Dabija, spectacol care duce visul Shakespearean în patru ipostaze diferite, alăturându-se astfel, acelora de la malul mării.

Vivladi si anotimpurile – Gigi Caciuleanu

Îndemnând publicul să danseze și să viseze hippie, Teatrul „Fani Tardini” din Galaţi a încântat publicul cu o montare inteligentă, într-o cheie regizorală modernă, o parodie subtilă, deloc vulgară, în regia tânărului regizor Eugen Gyemnat, care nu s-a dezis nici de această data și a încheiat magistral spectacolul.

Ovidiu, file dinpoveste

Respectând tema ediției din acest an a Festivalului, „Metamorfozele” ovidiene în versiunea Teatrului Astragali din Lecce, Italia, a exploatat mitul femeilor care sărbătoresc viața, își ridiculizează torționarii și exaltă valorile omenești, ale compasinuii și solidarității, în fața violenței care dezbină. Trupa italiană a profitat din plin de spațiile de joc și a condus spectatorii într-o impresionantă și minunată călătorie ,într-un spectacol unic. Acesta a fost urmat de două reprezentații a variantei „Metamorfoze” semnată de Silviu Purcărete a Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu.

De la vis, la Zorba și la muzică

Bulgarii de la Teatrul Dramatic „Jordan Jovkov”, din Dobrici, l-au adus pe scenă pe miticul Zorba, reprezentând aspiraţia spre libertate a omului, completat de un Zorba altfel care trăiește în fiecare din noi, în spectacolul Teatrului Municipal Baia Mare, “Zorba’s Dionysos” regizat de Marcel Țop.

Periplul în mitologie nu ar fi fost cu-adevărat regal dacă nu ar fi fost însoțit de muzică, dans și semnat de Gigi Căciuleanu. Spectacolul coregrafic cu efecte imediate asupra spectatorului a relevat ideea că oamenii au atâtea anotimpuri, câte clipe au. Acesta i-a făcut pe actorii Teatrulu iNaţional din TârguMureş să danseze pe “Anotimpurile lui Vivaldi” potențând dramatismul acțiunii, iar pe spectatori să mediteze la viață și moarte sau la bine și rău.

Mituri contemporane și utopii

Dacă“Fedra, ultimul dans pus” îns cenă de Compania Underground Sugar din Nogent – sur –  Marne, din Franța a adus în fața publicului povestea tragică a femeii care nu rezistă dragostei vinovate, unde actorii și dansatorii francezi au reinventat mitul acesteia, într-un registru contemporan, Teatrul“Trap Door” din Chicago a venit la Constanţa cu o piesă a dramaturgului Matei Vişniec, având-o în distribuţie pe actriţa româncă Simina Contraş, stabilită în SUA de şase ani. O montare inspirată și modernă, cu succes la public, care a pus în discuție delirul uneisocietăți totalitare bazate pe o utopie.

Fedra – Compania Underground Sugar

Rămânând în sfera mitului contemporan, spectacolul“Oleanna” al Teatrului“Jean Bart” din Tulcea a a dus spectatorii într-un cadru real, înintimitatea relației, deloc comodă,profesor-student. Irina și Cristi Naum, într-un recital exceptional semnat Vlad Cristache, reușesc sau nu să dărâme mituls ocietății, dar cu siguranță ridică problem eserioase ale acestei relații.

Momente colaterale

Pe lângă minunatele clipe de teatru trăite intens la malul mării, festivalul a asigurat participanților și momente strâns legate de comemorarea poetului Ovidiu: două lansări de carte – una dedicată actriţei Ileana Ploscaru, cealaltă, un volum de amintiri al regizorului multipremiat Alexander Hausvater, care va monta în curând la Teatrul de Stat Constanţa.

Al treilea eveniment a fost un colocviu dedicat poetului Ovidiu, sărbătorit anul acesta, la 2000 de ani de la moartea sa la Tomis. Colocviul a fost organizat de Teatrul de Stat Constanța în parteneriat cu Muzeul de Istorie și Arheologie Constanța (care a și găzduit evenimentul), Facultatea de Litere a Universității „Ovidius”, Biblioteca Județeană „I.N. Roman”. Cum întregul festival a fost dedicat acestuia, un moment foarte important fiind coproducţia Teatrului de Stat Constanţa cu Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, recitalul, de o forță creativă surprinzătoare, al actorului Emil Boroghină din poemele scrise la Tomis de poetul exilat.

Festivalul Internațional de Teatru „Miturile cetății” este o celebrare a tradiției teatrale pe aceste meleaguri, făcând arc peste timp cu antichitatea. Este  un fapt dovedit că aici, în Dobrogea, la Pontul Euxin se juca teatru încă de acum două milenii. Dovada este pe frontispiciului: această mască teatrală și altele similare, care erau folosite și ca ornamente în caseleoamenilor, au fost descoperite prin anii 60, la Mangalia, în ruinele unui antic atelier de ceramică, dovadă că exista de acum două mii de ani o industrie în jurul spectacolelorde teatru.  [Dana Dumitrescu, Director Teatrul de Stat Constanța.]

Foto: Miturile cetății – facebook

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.