Metamorfoze la malul mării, la cea de-a doua ediție a Festivalului Internațional de Teatru “Miturile cetății”
https://www.ziarulmetropolis.ro/metamorfoze-la-malul-marii-la-cea-de-a-doua-editie-a-festivalului-international-de-teatru-miturile-cetatii/

Anul 2017, anul metamorfozelor Festivalului Internaţional de Teatru „Miturile cetăţii”, coincide cu anul în care se împlinesc 2000 mii de ani de la moartea poetului Ovidiu. Început cu un an în urmă, festivalul continuă periplu prin mitologiile clasice, ajungând în acest an la douăzeci de trupe invitate şi artişti care au performat în şase spaţii de joc, timp de nouă zile, în perioada 19 – 27 iunie.

Un articol de Georgiana Ene|1 august 2017

Organizat la inițiativa directorului Teatrului de Stat Constanța, Dana Dumitrescu, cu sprijinul Consiliulului Local, Festivalul se află de fapt la cea de-a patra ediție, dacă sunt luate în calcul și “Serile de teatru antic” din 1978 și 1981.

Spectacolele au fost găzduite de spațiile tradiționale: Teatrul de Stat Constanța și Sala Elpis a Teatrului pentru Copii și Tineret „Căluțul de mare”,  cât și neconvenționale ca Sala pictată şi împrejurimile Edificiului Roman cu Mozaic, pusă la dispoziție de Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie sau Piața Ovidiu.

Miturile și visul hippie al luiShakespeare

Fie că au fost parte din acțiune alături de actori, fie simpli spectatori, copii și adulți ,deopotrivă, au stat cu sufletul la gură la ingenioasa montare“Pericle” a Teatrului Sabac din Serbia. De un real succes s-a bucurat și Teatrul Național din Chișinău „Eugen Ionesco” prin inspirata montare“Falstaff”, precum și“Pyramus & Thisbe 4 You”semnat Alexandru Dabija, spectacol care duce visul Shakespearean în patru ipostaze diferite, alăturându-se astfel, acelora de la malul mării.

Vivladi si anotimpurile – Gigi Caciuleanu

Îndemnând publicul să danseze și să viseze hippie, Teatrul „Fani Tardini” din Galaţi a încântat publicul cu o montare inteligentă, într-o cheie regizorală modernă, o parodie subtilă, deloc vulgară, în regia tânărului regizor Eugen Gyemnat, care nu s-a dezis nici de această data și a încheiat magistral spectacolul.

Ovidiu, file dinpoveste

Respectând tema ediției din acest an a Festivalului, „Metamorfozele” ovidiene în versiunea Teatrului Astragali din Lecce, Italia, a exploatat mitul femeilor care sărbătoresc viața, își ridiculizează torționarii și exaltă valorile omenești, ale compasinuii și solidarității, în fața violenței care dezbină. Trupa italiană a profitat din plin de spațiile de joc și a condus spectatorii într-o impresionantă și minunată călătorie ,într-un spectacol unic. Acesta a fost urmat de două reprezentații a variantei „Metamorfoze” semnată de Silviu Purcărete a Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu.

De la vis, la Zorba și la muzică

Bulgarii de la Teatrul Dramatic „Jordan Jovkov”, din Dobrici, l-au adus pe scenă pe miticul Zorba, reprezentând aspiraţia spre libertate a omului, completat de un Zorba altfel care trăiește în fiecare din noi, în spectacolul Teatrului Municipal Baia Mare, “Zorba’s Dionysos” regizat de Marcel Țop.

Periplul în mitologie nu ar fi fost cu-adevărat regal dacă nu ar fi fost însoțit de muzică, dans și semnat de Gigi Căciuleanu. Spectacolul coregrafic cu efecte imediate asupra spectatorului a relevat ideea că oamenii au atâtea anotimpuri, câte clipe au. Acesta i-a făcut pe actorii Teatrulu iNaţional din TârguMureş să danseze pe “Anotimpurile lui Vivaldi” potențând dramatismul acțiunii, iar pe spectatori să mediteze la viață și moarte sau la bine și rău.

Mituri contemporane și utopii

Dacă“Fedra, ultimul dans pus” îns cenă de Compania Underground Sugar din Nogent – sur –  Marne, din Franța a adus în fața publicului povestea tragică a femeii care nu rezistă dragostei vinovate, unde actorii și dansatorii francezi au reinventat mitul acesteia, într-un registru contemporan, Teatrul“Trap Door” din Chicago a venit la Constanţa cu o piesă a dramaturgului Matei Vişniec, având-o în distribuţie pe actriţa româncă Simina Contraş, stabilită în SUA de şase ani. O montare inspirată și modernă, cu succes la public, care a pus în discuție delirul uneisocietăți totalitare bazate pe o utopie.

Fedra – Compania Underground Sugar

Rămânând în sfera mitului contemporan, spectacolul“Oleanna” al Teatrului“Jean Bart” din Tulcea a a dus spectatorii într-un cadru real, înintimitatea relației, deloc comodă,profesor-student. Irina și Cristi Naum, într-un recital exceptional semnat Vlad Cristache, reușesc sau nu să dărâme mituls ocietății, dar cu siguranță ridică problem eserioase ale acestei relații.

Momente colaterale

Pe lângă minunatele clipe de teatru trăite intens la malul mării, festivalul a asigurat participanților și momente strâns legate de comemorarea poetului Ovidiu: două lansări de carte – una dedicată actriţei Ileana Ploscaru, cealaltă, un volum de amintiri al regizorului multipremiat Alexander Hausvater, care va monta în curând la Teatrul de Stat Constanţa.

Al treilea eveniment a fost un colocviu dedicat poetului Ovidiu, sărbătorit anul acesta, la 2000 de ani de la moartea sa la Tomis. Colocviul a fost organizat de Teatrul de Stat Constanța în parteneriat cu Muzeul de Istorie și Arheologie Constanța (care a și găzduit evenimentul), Facultatea de Litere a Universității „Ovidius”, Biblioteca Județeană „I.N. Roman”. Cum întregul festival a fost dedicat acestuia, un moment foarte important fiind coproducţia Teatrului de Stat Constanţa cu Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, recitalul, de o forță creativă surprinzătoare, al actorului Emil Boroghină din poemele scrise la Tomis de poetul exilat.

Festivalul Internațional de Teatru „Miturile cetății” este o celebrare a tradiției teatrale pe aceste meleaguri, făcând arc peste timp cu antichitatea. Este  un fapt dovedit că aici, în Dobrogea, la Pontul Euxin se juca teatru încă de acum două milenii. Dovada este pe frontispiciului: această mască teatrală și altele similare, care erau folosite și ca ornamente în caseleoamenilor, au fost descoperite prin anii 60, la Mangalia, în ruinele unui antic atelier de ceramică, dovadă că exista de acum două mii de ani o industrie în jurul spectacolelorde teatru.  [Dana Dumitrescu, Director Teatrul de Stat Constanța.]

Foto: Miturile cetății – facebook

04
/11
/15

Paganini n-a cântat în România niciodată. Dar a fost faimos și aici, încă din timpul vieții; ziarele scriau despre el pe la 1836. Mai recent, magia muzicii sale a fost surprinsă de regizorul Mick Davis, la Teatrul Metropolis. Producția, care îl are pe Tudor Aaron Istodor în rolul principal, se joacă pe 8, 9 și 10 noiembrie.

04
/11
/15

Spectacolul After Hours de Radu Iacoban va avea premiera în zilele de vineri 6 și sâmbătă 7 noiembrie, ora 20.00, la Sala Mică a Teatrului Național “I.L. Caragiale”, în cadrul celei de-a doua stagiuni a Programului 9G la TNB.

04
/11
/15

Vernisajul Expoziției „Lada cu zestre. Nunta – cultură și tradiție din Nordul Rusiei”, organizat de Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti” și Muzeul Etnografic din Sankt-Petersburg, va avea loc la București, str. Şos. Kiseleff, nr.28-30, sector 1, pe 5 noiembrie, la 12.00, Sala Gheorghe Focsa. Expoziţia va fi deschisă publicului pana la 29 noiembrie. Aceasta […]

04
/11
/15

Scriitorul Mathias Enard a primit premiul Goncourt pe 2015, pentru romanul său "Boussole", apărut la editura Actes Sud. Romanul relatează povestea unei insomnii trăite de un tânăr muzicolog vienez, bântuit de amintirile sale din Orient.

03
/11
/15

Între 30 octombrie și 12 noiembrie dramAcum tratează indiferența în orașele Timișoara, Oradea, Târgu Mureș, Baia Mare, Bistrița, Suceava, Craiova, RâmnicuVâlcea, printr-un spectacol de teatru documentar.

03
/11
/15

Pe 4 noiembrie, la ora 20:00, Teatrul de pe Lipscani inaugurează cel mai nou spaţiu al sau: Lipscani Atelier Alternativ. Pe scena Sălii Atelier a Teatrului de pe Lipscani, veti putea urmări producţii ale unor tineri regizori şi actori, experimente teatrale şi alte manifestări culturale menite să promoveze tinerele talente din lumea culturală autohtonă.

03
/11
/15

După „Aferim!” de Radu Jude și „Nunta de piatră” de Dan Piţa și Mircea Veroiu, incluse în programul „Zilelor Culturii Române” organizate de ICR Londra la Edinburgh în perioada 10-17 octombrie, proiecțiile din cadrul sezonului „Mark Cousins prezintă…” continuă în 4 noiembrie, la cinematograful de artă Filmhouse din capitala scoțiană, cu filmul care a lansat poetica noului val românesc - „Moartea domnului Lăzărescu”, în regia lui Cristi Puiu.

03
/11
/15

Expoziția de fotografie London Unedited - A Series of Unphotoshopped Photos by Tedora Maftei a fost vernisată, luni seară, în prezența a numeroși prieteni și colegi ai fotojurnalistei, precum și a numeroși bucureșteni care au aflat despre eveniment de pe paginile de socializare. Expoziția, deschisă la London Street Atelier, cuprinde 23 de fotografii realizate de Teodora Maftei în luna august la Londra și a fost organizată în scop caritabil.

03
/11
/15

Prima ediție “Bucharest International Dance Film Festival” (6 – 8 noiembrie) a pregătit publicului un program diversificat care își propune să promoveze producțiile cinematografice dedicate dansului și artei coregrafice. 64 de producții din 27 de țări incluse în Competiția Oficială, documentare de scurt și lungmetraj, selecția celor mai apreciate filme de dans din cadrul “Pool International Dance Film Festival” din Berlin, precum și un workshop de creație dedicat pasionaților de dans. Proiecțiile se vor desfășura la Cinemateca Union.

03
/11
/15

Festivalul Național de Teatru, ediția a XXV-a, s-a încheiat duminică seară cu spectacolul "Bizoni. Fabula urbană #2" după Pau Miro, în regia lui Radu Afrim, producție a Teatrului Național "Radu Stanca" din Sibiu. Evenimentul, desfășurat la Sala Studio a Teatrului Național "I.L. Caragiale" din București, a început cu un moment de reculegere și mesajul UNITER pentru tragedia din clubul Colectiv.

02
/11
/15

Doi violoniști români, două viori Stradivarius, o singură scenă: Alexandru Tomescu și Răzvan Stoica susțin o reprezentație inedită în fața publicul român, joi, 3 decembrie, de la ora 20.00, în cadrul evenimentului Duo Stradivarius, găzduit și organizat de Palatul Bragadiru în parteneriat cu TVR.

02
/11
/15

Teatrul Național Târgu-Mureș a demarat la începutul acestei stagiuni proiectul de teatru documentar ROMO SAPIENS, proiect realizat în România şi Germania, respectiv în Târgu-Mureş, Bucureşti, Cluj şi Berlin. Tema dezvoltată de acest proiect este rasismul şi discriminarea, în contextul autohton românesc, dar şi în cel amplu, al migraţiei romilor în Europa.

02
/11
/15

În cadrul Festivalului Naţional de Teatru, ediţia a XXV-a, în sala Sala Cupola de la Teatrul “Metropolis” din București, a fost vernisată expoziția „Gellu Naum 100”, cu prilejul împlinirii a o sută de ani de la naşterea marelui poet, prozator, dramaturg și traducător. Au fost prezenți Oana Pellea, Cristina Casian, Marin Moraru și David Esrig.