Metrobranding. Nostalgii bine controlate
https://www.ziarulmetropolis.ro/metrobranding-nostalgii-bine-controlate/

Maşina de cusut Ileana. Tenişii de Drăgăşani. Bicicleta Pegas şi motoreta Mobra. Salteaua Relaxa. Becul de Fieni. Sunt personajele centrale din „Metrobranding” (2010), un documentar despre obiecte care pot stârni nostalgii şi despre câţiva dintre oamenii care le-au produs.

Un articol de Ionuţ Mareş|18 februarie 2016

Având-o ca producător pe Anca Puiu (prin casa de producţie Mandragora), tinerii cineaşti Ana Vlad şi Adi Voicu lansau în 2010 documentarul de lungmetraj „Metrobranding”, pe care, aşa cum arată genericul de final, îl dedică părinţilor.

Un film care are în centru câteva dintre cele mai cunoscute mărci de obiecte ce făceau parte din viaţa de zi cu zi a unor generaţii care şi-au trăit copilăria şi tinereţea în comunism, dar şi pe unii dintre oamenii care au lucrat, cu sinceră implicare, la producerea lor.

Ana Vlad şi Adi Voicu, care anterior mai realizaseră un documentar despre orăşelul Victoria, pornesc cu camera de filmat pe urmele unor foste fabrici celebre (unele dispărute, altele încă parţial funcţionale) şi produse care au au reprezentat motive de mândrie – reală sau exagerată – ale industriei uşoare din „Epoca de Aur”.

Este vorba de maşina de cusut Ileana, creată la Cugir (unde se asamblau şi se asamblează în continuare arme şi muniţie), tenişii de Drăgăşani, bicicleta Pegas şi motoreta Mobra, asamblate de asemenea într-o fabrică de armament (Tohan-Zărneşti), salteaua Relaxa, produsă la Mizil, şi becul de Fieni.

Demersul nu urmăreşte să trezească răbufniri necontrolate de nostalgie după o epocă tot mai îndepărtată şi nici să încurajeze lamentările legate de perioada postcomunistă, când tot ceea se considerase bun înainte ar fi fost distrus. De aici şi senzaţia reconfortantă că filmul ocoleşte extremele, căile mult prea bătătorite, senzaţionalismul mediatic.

metrobranding-play

„Metrobranding” este disponibil, de joi, pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână. Click pe imagine pentru a vedea filmul!

Echilibrul pe care îl degajă „Metrobranding” – un film cu unele stângăcii, dar şi cu o perspectivă proaspătă – vine din mai multe surse. Una este curiozitatea reală a celor doi cineaşti de a investiga ce a mai rămas – în special la nivel afectiv – din tot ce au reprezentant semnele care au marcat o perioadă istorică.

O astfel de investigare a trecutului prin mijloace cinematografice necesita un caracter concret, de aici şi concentrarea regizorilor pe obiecte, insistenţa de a le aduce în faţa camerei: dacă exemplare de maşini de cusut Ileana, de becuri de Fieni sau de saltele Relaxa par să fi fost mai uşor de găsit, căutarea s-a dovedit mai dificilă în cazul tenişilor de Drăgăşani (în special a modelului 1001) şi a bicicletelor Pegas (dar aici autorii se ajută, inspirat, de câteva imagini de arhivă).

Calităţile fostelor produse de succes sunt evidenţiate discret şi firesc de cei intervievaţi, însă orice tentaţie de solemnitate este deturnată când prin umor, când prin relativizări – testarea obiectelor de către tineri (ca în cazul tenişilor sau al bicicletei) -, când prin livrarea de către unii protagonişti a câtorva frânturi de informaţii care lasă de înţeles că nu totul era idilic în timpul fostului regim.

Apoi, personajele aduse în prim-plan, majoritatea în vârstă, par a privi trecutul cu un amestec de nostalgie – bine temperată – după propria tinereţe şi după o epocă ce inevitabil le definea vieţile şi de o detaşare dată de o aparentă resemnare şi o posibilă conştientizare a transformărilor de neocolit din istorie.

Pe de altă parte, „Metrobranding” nu este nici vindicativ, nu identifică vinovaţi şi nu arată cu degetul. Nu este urmărită istoria mare. Nu sunt căutate cauzele unui fenomen – cel al dispariţiei unei întregi industrii -, ci sunt aduse în faţă poveştile simple, dar încărcate emoţional, ale unor oameni şi obiecte. Un util apel indirect la asumare  – prin cunoaştere – a istoriei cotidianului, cu toate bunele şi relele ei.

 
Articol apărut şi pe blogul lui Ionuţ Mareş.

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale: