Michal Dvorak: „Vivaldi este unul dintre cei mai pozitivi compozitori ai tuturor timpurilor”
https://www.ziarulmetropolis.ro/michal-dvorak-vivaldi-este-unul-dintre-cei-mai-pozitivi-compozitori-ai-tuturor-timpurilor/

„VIVALDIANNO este o experienţă extraordinară pentru iubitorii de muzică de toate tipurile şi din toate generaţiile”, spune creatorul spectacolului „VIVALDIANNO – The City of Mirrors”.

Un articol de Cristina Enescu Aky|8 mai 2017

Duminică 21 mai 2017, Bucureștiul va fi gazda VIVALDIANNO, un spectacol multimedia unic, bazat pe universul fascinant al muzicii și personalității compozitorului și violonistului baroc Antonio Vivaldi. Proiect de suflet al muzicianului și producătorului ceh Michal Dvorak, spectacolul reunește muzicieni din mai multe colțuri ale lumii, tehnici muzicale moderne, proiecții 3D impresionante, culoare și lumină și dans. VIVALDIANNO are aerul unei creații a Barocului, epocă și stil creativ caracterizate prin grandoare, o expresie artistică foarte bogată, vie și senzuală, precum și o regizare dramatică a efectelor emoționale asupra publicului.

Născut în ziua unui mare cutremur, cu o constituție bolnăvicioasă datorită unei afecțiuni respiratorii, hirotonit preot (dar a slujit doar pentru scurtă vreme), Antonio Vivaldi a fost un model pentru J.S. Bach, a compus și a cântat pentru înalta societate europeană a începutului de secol XVIII, iar ulterior a murit foarte sărac. Uitat vreme de două secole, a devenit după al Doilea Război Mondial una dintre marile vedete ale muzicii clasice europene. Peste 300 dintre compozițiile sale au fost redescoperite printr-o coincidență în 1926 de către un profesor de istoria muzicii de la Universitatea din Torino și prezentate publicului larg în 1939 în cadrul ”Săptămânii Vivaldi” de la Siena. După la jumătatea secolului XX ”renașterea” lui Vivaldi a continuat, fiind considerat drept una dintre cele mai copleșitoare personalități muzicale ale istoriei. Chiar și în zilele noastre Vivaldi fascinează specialiștii și publicul larg deopotrivă, iar lucrări ale sale anterior pierdute sau uitate continuă să fie redescoperite.

MICHAL DVORAK în reinventează pe Vivaldi în VIVALDIANNO

Pianist, compozitor de muzică de film și membru fondator al unei cunoscute trupe cehe de rock (Lucie), în mod interesant purtător al unui nume cu mare greutate în muzica clasică europeană, Michal Dvorak este un muzician care a primit numeroase premii. Dvorak a creat acest spectacol ca un performance multidimensional ce aduce superbul univers musical al lui Vivaldi foarte aproape de publicul modern.

Domnule Dvorak, spectacolul VIVALDIANNO are o anume aură de mister. Nu sunt dezvăluite prea multe informații dincolo de faptul că este un show 3D grandios, bazat pe muzica lui Vivaldi și tehnici moderne. Ce este VIVALDIANNO și cum s-a născut el?

VIVALDI-ANNO vine din limba latină și înseamnă „anul Vivaldi”, în acest caz 2017. Spectacolul este întruparea unui vis mai vechi de-al meu, de a crea un proiect la granița artistică dintre rock, muzica clasică și cea electronică. Inițial a fost doar un experiment muzical, ulterior însă, de-a lungul ultimilor 12 ani, el a crescut până la nivelul unui spectacol de scară largă, prezentabil și în spații deschise, în care totuși concertul în sine este central. Spectacolul include și muzică de mai multe genuri într-o interpretare excepțională, cu o tehnică perfectă și acompaniată de efecte vizuale 3D care intensifică experiența audiovizuală. Spectacolul s-a dezvoltat de-a lungul a 2 ani, cu participarea unei echipe internaționale și cu o investiție de peste 2 milioane de euro.

vivladianno019

Cine este Vivaldi pentru dumneavoastră? Ce v-a fascinat la muzica și biografia acestui uriaș compozitor baroc, autor a peste 500 de concerte și zeci de opere și compoziții de muzică religioasă?

Vivaldi a avut o viață foarte interesantă, a cărei poveste pur și simplu se cere spusă, la fel ca și Mozart. Filmul lui Milos Forman, „Amadeus”, m-a impresionat puternic, astfel că inițial l-am luat în considerare pe Mozart pentru un astfel de spectacol. Dar ulterior m-am temut să nu fiu acuzat că profit de pe urma celebrității filmului, așa că am decis să aleg un alt drum, împreună cu Vivaldi.

De ce credeți că este muzica lui Vivaldi atât de bine primită și iubită de publicul modern, după redescoperirea ei în anii 1930?

Muzica lui Vivaldi, ca și cea a altor compozitori baroci, are o structură și un ritm relativ necomplicate, precum și o doză substanțială de emoții pozitive. În ciuda faptului că, după moartea sa, muzica lui Vivaldi a căzut în uitare pentru aproape 200 de ani, astăzi ea încă rezonează puternic și inspiră oamenii. Stilul său muzical a fost mereu o inspirație pentru mine. Îl consider unul dintre cei mai pozitivi compozitori ai tuturor timpurilor, iar călătoria sa prin viață a fost una cât se poate de interesantă. E impresionant de asemenea și cât de mult a compus.

vivladianno013

Ce poveste spune masca venețiană albă de pe afișul spectacolului?

Masca alba este un simbol al Veneției, locul unde Vivaldi a trăit și a creat. Simbolizează de asemenea și forța mistică, secretă a muzicii și a emoțiilor mijlocite de ea, precum și faptul că orice om are două fețe, care joacă roluri esențiale în viața sa. E lupta dintre eul interior și cel pe care îl arătăm în afară. Este oglinda fiecărui artist–creator care duce o luptă cu sine însuși atunci când creează. De asemenea, masca are ochi ce par din altă lume, ca cea a îngerilor și a spiritelor, o referire la caracterul atemporal și nemuritor al operei lui Vivaldi.

De ce poartă spectacolul subtitlul „Orașul Oglinzilor”?

Întreaga poveste este creată în jurul unei foarte importante oglinzi centrale. E vorba de o proiecție frontală semitransparentă și o proiecție LED din spate cu imagini sincronizate, creând de fapt o scenă 3D pentru orchestra din mijloc. Spectatorul are impresia că muzicienii se află de fapt înăuntrul Orașului Oglinzilor. Alteori, în spectacol proiecțiile din spate servesc drept fundal interactiv pentru dansatori și ”umbrele” lor, care au o viață proprie…. Dar un vreau să vă dezvălui prea multe detalii. Autorul animațiilor este un artist japonez celebru, Kosuke Sugimoto (Tokyo). Libretul și povestea animațiilor sunt opera unui mare artist, muzician și dramaturg ceh, Tomáš Belko, care este totodată și directorul de creație al uneia dintre cele mai mari agenții de publicitate, Ogilvy & Mather.

vivladianno017

Între Vivaldi și muzicienii cehi au existat multe întâlniri interesante: opera lui Vivaldi „Argippo”, redescoperită de un dirijor ceh, a avut prima reprezentație după câteva secole în 2008 exact la Praga, locul unde își avusese premiera în 1730. De asemenea, în martie anul acesta, premiera modernă a unei alte opere vivaldiene, ”Arsilda”, a avut loc în interpretarea ansamblului ceh Czech Collegium 1704 la Bratislava. Există și o Vivaldi Orchestra la Praga, ca un omagiu al importanței muzicii lui Vivaldi (în special cea religioasă) în Boemia. Și, desigur, există VIVALDIANNO. Sunt acestea coincidențe sau există o legătură profundă între muzicienii din Boemia și acest fabulos compozitor baroc?

Oamenii iubesc muzica lui Vivaldi în toată lumea, iar Cehia nu face excepție, cu atât mai mult cu cât Vivaldi a locuit și a creat și aici. Muzica lui a fost extrem de populară aici încă din timpul vieții sale. Între 1726 și 1736 au fost puse în scenă 6 opere ale sale la Teatrul František Anotnín Špork din Praga, două dintre acestea fiind chiar premiere. Vivaldi era deja un compozitor celebru când a venit la aceste premiere, deci probabil a petrecut destul de mult timp la Praga. Operele erau aduse pe scenele pragheze de impresarul teatrului Špork, Antonio Denzia, care în Italia era cunoscut ca libretist și compozitor. El chiar a condus o companie de operă la Veneția, pentru care Vivaldi a angajat cântăreți și a compus lucrări.

În arhivele din Cehia se găsesc multe originale unice ale unor lucrări vivaldiene. Unele dintre acestea au fost scrise chiar la comanda unor nobili cehi, spre exemplu compozițiile pentru lăută pentru contele Vrba. Lucrarea „Il cimento dell’armonia e dell’inventione”, celebră deoarece include ”Anotimpurile”, este dedicată contelui Václav Morzini. Mai mult, Vivaldi a dirijat trupa de muzicieni a lui Morzini la concertele acesteia din Italia. De asemenea, Vivaldi a influențat mulți compozitori cehi, printre care Bohuslav Matěj Černohorský, un celebru compozitor baroc ceh.

VIVA_01

Cum credeți că este perceput de spectatorii iubitori de muzică clasică, dar și de publicul modern mai puțin obișnuit cu ea?

Evident, orice faci în viață, tot vei găsi critici. Dar în general am văzut că oamenii primesc cu mult entuziasm acest proiect. Am încercat să facem muzica lui Vivaldi și mai impresionantă interpretând compozițiile sale originale cu tehnici moderne, așa cum poate ar fi făcut Vivaldi însuși dacă ar fi avut aceste mijloace la îndemână. În același timp, prin această experiență multimedia încercăm să aducem muzica clasică mai aproape de publicul tânăr, care vedem că răspunde foarte bine. Iată de ce este un spectacol unic și cuceritor în săli de concerte, arene sportive sau diferite scene din întreaga lume. Sper că veți percepe spectacolul ca o experiență în primul rând culturală dar și audiovizuală de o calitate cel puțin considerabilă. Îndrăznesc să cred că „VIVALDIANNO – Orașul Oglinzilor” va oferi o experiență extraordinară iubitorilor de muzică de toate tipurile și din toate generațiile.

În arhivele din Cehia se găsesc multe originale unice ale unor lucrări vivaldiene. Unele dintre acestea au fost scrise chiar la comanda unor nobili cehi, spre exemplu compozițiile pentru lăută pentru contele Vrba.

22
/11
/23

Iosif Paștina joacă în “Disco Regret”, piesă scrisă de Doru Vatavului și regizată de Irisz Kovacs. A terminat U.N.A.T.C-ul în 2020 la clasa profesorilor Marius Gîlea, Bogdana Darie, Ioana Barbu și spune că: "Am avut noroc că am terminat chiar la începerea pandemiei și am avut privilegiul de a apuca să joc de câteva ori licența până la lockdown. Alți colegi n-au fost așa norocoși”.

08
/11
/23

Premiera spectacolului „Crocodil“ are loc pe 8 noiembrie la Centrul Cultural Apollonia (Strada Michael Weiss 22, Brașov). Următoarele reprezentanții au loc pe 12 și 15 noiembrie la Centrul Cultural Apollonia. Elise Wilk, autoarea piesei, vorbește pentru Ziarul Metropolis despre ideile pe care le-a pus pe hârtie și care au devenit replici într-un spectacol pe o temă puternică: bullying-ul în școli.

27
/10
/23

A ştiut dintotdeauna că vrea să fie actor. Şi-a urmat visul - joacă teatru sau în filme artistice. De peste 12 ani, o ţară întreagă îl iubeşte şi pentru rolul din serialul „Las Fierbinți”. Despre independență, talent, curaj și asumare – luni, 30 octombrie, ora 23.00, la „Nocturne”, cu Marina Constantinescu și Adrian Văncică.

20
/10
/23

Luni, 23 octombrie, ora 23.00, Marina Constantinescu ne aşteaptă la TVR 1 cu prima ediţie „Nocturne” a noului sezon. Actorul Ştefan Bănică, Anna Ungureanu, dirijorul şi Emil Pantelimon, managerul Madrigalului, actorul Adrian Văncică, Oana Drăgulinescu – fondator al Muzeului Abandonului se numără printre invitaţii noului sezon „Nocturne”.

19
/10
/23

Scriitoare, cu texte puse în scenă pe diverse scene din România, Mihaela Michailov curatoriază pentru al doilea an, alături de Oana Cristea Grigorescu și Călin Ciobotari, o ediție a FNT. Am invitat-o la o discuție cu cărțile pe masă despre selecția din acest an.

26
/09
/23

Alejandro Durán este născut în Columbia, unde a terminat actoria. Se îndreaptă apoi spre regie, lucrând câteva spectacole în țara natală. Vine la București pentru un master la U.N.A.T.C. A pus în scenă la Teatrul Național din București și se pregătește să monteze la Teatrul Municipal din Miercurea Ciuc. La Teatrul Metropolis a avut premiera "Sunt un criminal și un tată de familie" de Fabio Rubiano.