Michal Dvorak: „Vivaldi este unul dintre cei mai pozitivi compozitori ai tuturor timpurilor”
https://www.ziarulmetropolis.ro/michal-dvorak-vivaldi-este-unul-dintre-cei-mai-pozitivi-compozitori-ai-tuturor-timpurilor/

„VIVALDIANNO este o experienţă extraordinară pentru iubitorii de muzică de toate tipurile şi din toate generaţiile”, spune creatorul spectacolului „VIVALDIANNO – The City of Mirrors”.

Un articol de Cristina Enescu Aky|8 mai 2017

Duminică 21 mai 2017, Bucureștiul va fi gazda VIVALDIANNO, un spectacol multimedia unic, bazat pe universul fascinant al muzicii și personalității compozitorului și violonistului baroc Antonio Vivaldi. Proiect de suflet al muzicianului și producătorului ceh Michal Dvorak, spectacolul reunește muzicieni din mai multe colțuri ale lumii, tehnici muzicale moderne, proiecții 3D impresionante, culoare și lumină și dans. VIVALDIANNO are aerul unei creații a Barocului, epocă și stil creativ caracterizate prin grandoare, o expresie artistică foarte bogată, vie și senzuală, precum și o regizare dramatică a efectelor emoționale asupra publicului.

Născut în ziua unui mare cutremur, cu o constituție bolnăvicioasă datorită unei afecțiuni respiratorii, hirotonit preot (dar a slujit doar pentru scurtă vreme), Antonio Vivaldi a fost un model pentru J.S. Bach, a compus și a cântat pentru înalta societate europeană a începutului de secol XVIII, iar ulterior a murit foarte sărac. Uitat vreme de două secole, a devenit după al Doilea Război Mondial una dintre marile vedete ale muzicii clasice europene. Peste 300 dintre compozițiile sale au fost redescoperite printr-o coincidență în 1926 de către un profesor de istoria muzicii de la Universitatea din Torino și prezentate publicului larg în 1939 în cadrul ”Săptămânii Vivaldi” de la Siena. După la jumătatea secolului XX ”renașterea” lui Vivaldi a continuat, fiind considerat drept una dintre cele mai copleșitoare personalități muzicale ale istoriei. Chiar și în zilele noastre Vivaldi fascinează specialiștii și publicul larg deopotrivă, iar lucrări ale sale anterior pierdute sau uitate continuă să fie redescoperite.

MICHAL DVORAK în reinventează pe Vivaldi în VIVALDIANNO

Pianist, compozitor de muzică de film și membru fondator al unei cunoscute trupe cehe de rock (Lucie), în mod interesant purtător al unui nume cu mare greutate în muzica clasică europeană, Michal Dvorak este un muzician care a primit numeroase premii. Dvorak a creat acest spectacol ca un performance multidimensional ce aduce superbul univers musical al lui Vivaldi foarte aproape de publicul modern.

Domnule Dvorak, spectacolul VIVALDIANNO are o anume aură de mister. Nu sunt dezvăluite prea multe informații dincolo de faptul că este un show 3D grandios, bazat pe muzica lui Vivaldi și tehnici moderne. Ce este VIVALDIANNO și cum s-a născut el?

VIVALDI-ANNO vine din limba latină și înseamnă „anul Vivaldi”, în acest caz 2017. Spectacolul este întruparea unui vis mai vechi de-al meu, de a crea un proiect la granița artistică dintre rock, muzica clasică și cea electronică. Inițial a fost doar un experiment muzical, ulterior însă, de-a lungul ultimilor 12 ani, el a crescut până la nivelul unui spectacol de scară largă, prezentabil și în spații deschise, în care totuși concertul în sine este central. Spectacolul include și muzică de mai multe genuri într-o interpretare excepțională, cu o tehnică perfectă și acompaniată de efecte vizuale 3D care intensifică experiența audiovizuală. Spectacolul s-a dezvoltat de-a lungul a 2 ani, cu participarea unei echipe internaționale și cu o investiție de peste 2 milioane de euro.

vivladianno019

Cine este Vivaldi pentru dumneavoastră? Ce v-a fascinat la muzica și biografia acestui uriaș compozitor baroc, autor a peste 500 de concerte și zeci de opere și compoziții de muzică religioasă?

Vivaldi a avut o viață foarte interesantă, a cărei poveste pur și simplu se cere spusă, la fel ca și Mozart. Filmul lui Milos Forman, „Amadeus”, m-a impresionat puternic, astfel că inițial l-am luat în considerare pe Mozart pentru un astfel de spectacol. Dar ulterior m-am temut să nu fiu acuzat că profit de pe urma celebrității filmului, așa că am decis să aleg un alt drum, împreună cu Vivaldi.

De ce credeți că este muzica lui Vivaldi atât de bine primită și iubită de publicul modern, după redescoperirea ei în anii 1930?

Muzica lui Vivaldi, ca și cea a altor compozitori baroci, are o structură și un ritm relativ necomplicate, precum și o doză substanțială de emoții pozitive. În ciuda faptului că, după moartea sa, muzica lui Vivaldi a căzut în uitare pentru aproape 200 de ani, astăzi ea încă rezonează puternic și inspiră oamenii. Stilul său muzical a fost mereu o inspirație pentru mine. Îl consider unul dintre cei mai pozitivi compozitori ai tuturor timpurilor, iar călătoria sa prin viață a fost una cât se poate de interesantă. E impresionant de asemenea și cât de mult a compus.

vivladianno013

Ce poveste spune masca venețiană albă de pe afișul spectacolului?

Masca alba este un simbol al Veneției, locul unde Vivaldi a trăit și a creat. Simbolizează de asemenea și forța mistică, secretă a muzicii și a emoțiilor mijlocite de ea, precum și faptul că orice om are două fețe, care joacă roluri esențiale în viața sa. E lupta dintre eul interior și cel pe care îl arătăm în afară. Este oglinda fiecărui artist–creator care duce o luptă cu sine însuși atunci când creează. De asemenea, masca are ochi ce par din altă lume, ca cea a îngerilor și a spiritelor, o referire la caracterul atemporal și nemuritor al operei lui Vivaldi.

De ce poartă spectacolul subtitlul „Orașul Oglinzilor”?

Întreaga poveste este creată în jurul unei foarte importante oglinzi centrale. E vorba de o proiecție frontală semitransparentă și o proiecție LED din spate cu imagini sincronizate, creând de fapt o scenă 3D pentru orchestra din mijloc. Spectatorul are impresia că muzicienii se află de fapt înăuntrul Orașului Oglinzilor. Alteori, în spectacol proiecțiile din spate servesc drept fundal interactiv pentru dansatori și ”umbrele” lor, care au o viață proprie…. Dar un vreau să vă dezvălui prea multe detalii. Autorul animațiilor este un artist japonez celebru, Kosuke Sugimoto (Tokyo). Libretul și povestea animațiilor sunt opera unui mare artist, muzician și dramaturg ceh, Tomáš Belko, care este totodată și directorul de creație al uneia dintre cele mai mari agenții de publicitate, Ogilvy & Mather.

vivladianno017

Între Vivaldi și muzicienii cehi au existat multe întâlniri interesante: opera lui Vivaldi „Argippo”, redescoperită de un dirijor ceh, a avut prima reprezentație după câteva secole în 2008 exact la Praga, locul unde își avusese premiera în 1730. De asemenea, în martie anul acesta, premiera modernă a unei alte opere vivaldiene, ”Arsilda”, a avut loc în interpretarea ansamblului ceh Czech Collegium 1704 la Bratislava. Există și o Vivaldi Orchestra la Praga, ca un omagiu al importanței muzicii lui Vivaldi (în special cea religioasă) în Boemia. Și, desigur, există VIVALDIANNO. Sunt acestea coincidențe sau există o legătură profundă între muzicienii din Boemia și acest fabulos compozitor baroc?

Oamenii iubesc muzica lui Vivaldi în toată lumea, iar Cehia nu face excepție, cu atât mai mult cu cât Vivaldi a locuit și a creat și aici. Muzica lui a fost extrem de populară aici încă din timpul vieții sale. Între 1726 și 1736 au fost puse în scenă 6 opere ale sale la Teatrul František Anotnín Špork din Praga, două dintre acestea fiind chiar premiere. Vivaldi era deja un compozitor celebru când a venit la aceste premiere, deci probabil a petrecut destul de mult timp la Praga. Operele erau aduse pe scenele pragheze de impresarul teatrului Špork, Antonio Denzia, care în Italia era cunoscut ca libretist și compozitor. El chiar a condus o companie de operă la Veneția, pentru care Vivaldi a angajat cântăreți și a compus lucrări.

În arhivele din Cehia se găsesc multe originale unice ale unor lucrări vivaldiene. Unele dintre acestea au fost scrise chiar la comanda unor nobili cehi, spre exemplu compozițiile pentru lăută pentru contele Vrba. Lucrarea „Il cimento dell’armonia e dell’inventione”, celebră deoarece include ”Anotimpurile”, este dedicată contelui Václav Morzini. Mai mult, Vivaldi a dirijat trupa de muzicieni a lui Morzini la concertele acesteia din Italia. De asemenea, Vivaldi a influențat mulți compozitori cehi, printre care Bohuslav Matěj Černohorský, un celebru compozitor baroc ceh.

VIVA_01

Cum credeți că este perceput de spectatorii iubitori de muzică clasică, dar și de publicul modern mai puțin obișnuit cu ea?

Evident, orice faci în viață, tot vei găsi critici. Dar în general am văzut că oamenii primesc cu mult entuziasm acest proiect. Am încercat să facem muzica lui Vivaldi și mai impresionantă interpretând compozițiile sale originale cu tehnici moderne, așa cum poate ar fi făcut Vivaldi însuși dacă ar fi avut aceste mijloace la îndemână. În același timp, prin această experiență multimedia încercăm să aducem muzica clasică mai aproape de publicul tânăr, care vedem că răspunde foarte bine. Iată de ce este un spectacol unic și cuceritor în săli de concerte, arene sportive sau diferite scene din întreaga lume. Sper că veți percepe spectacolul ca o experiență în primul rând culturală dar și audiovizuală de o calitate cel puțin considerabilă. Îndrăznesc să cred că „VIVALDIANNO – Orașul Oglinzilor” va oferi o experiență extraordinară iubitorilor de muzică de toate tipurile și din toate generațiile.

În arhivele din Cehia se găsesc multe originale unice ale unor lucrări vivaldiene. Unele dintre acestea au fost scrise chiar la comanda unor nobili cehi, spre exemplu compozițiile pentru lăută pentru contele Vrba.

08
/06
/17

Între 20-27 mai, Buzăul a devenit scena Festivalului ”Buzău Iubește Teatrul”, un ”nou festival vechi” împrospătat cu un nume și un concept de organizare nou. Spectacole dintre cele mai noi și apreciate din București, dar și două spectacole din Piatra Neamț și Suceava, o secțiune pentru studenți și alta pentru copii, spectacole de stradă și conferințe. L-am prins pe foarte activul director Adrian Găzdaru în mijlocul festivalului și l-am rugat să-și tragă puțin sufletul și să ne povestească despre FBIT.

05
/06
/17

Dramaturgul Saviana Stănescu, născută în România și stabilită în Statele Unite ale Americii, a fost invitată recent să țină, alături de Matei Vișniec, un workshop de scriere dramatică în cadrul programului POINT New Writing, desfășurat la festCO 2017. Despre întâlnirea sa cu tinerii dramaturgi de la noi, dar și despre cum se scrie teatru azi, în rândurile care urmează...

02
/06
/17

"Limitările financiare pot fi luate ca un imbold creativ, dar numai dacă integrezi constrângerile bugetare de la început în procesul creativ", afirmă Antoine Le Bos, consultant de scenariu în cadrul "Less is More", o platformă europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, care va desfăşura la TIFF un workshop.

30
/05
/17

Diana Cavallioti (31 de ani), rolul principal feminin din filmul românesc de mare succes „Ana, mon amour”, are, mai ales, o frumoasă carieră în teatru. În linii mari, toate acestea se cunosc. Din interviul care urmează veți afla detaliile. Cine, ce, de ce, unde, când, cum. Ca la Ziar.

29
/05
/17

INTERVIU „Secondo Me” a fost prezentat în 2016 la Locarno. În iunie, documentarul, care are în centru doi garderobieri (de la Viena şi Milano) şi o garderobieră (de la Odessa), va putea fi văzut la TIFF. Regizorul Pavel Cuzuioc, născut în Republica Moldova şi stabilit în Austria, vorbeşte despre film şi despre cum a ajuns cineast.

18
/05
/17

Scriitorul din Basarabia se află în plină mică trilogie a marginalilor, din care a publicat primele două volume: „Sectanții” și „Bandiții”. Atenție, urmează un interviu neconvențional! Despre cultură și războaie, despre cărți, tineri și nostalgie. Se pune chiar și întrebarea: „Ești un agent al Kremlinului, Vasile?“

16
/05
/17

Este unul dintre profesorii fondatori ai şcolii de teatru clujene și a instruit cinci generaţii de absolvenţi ai secţiei române de actorie. Miklós Bács vorbește despre povestea sa de viață și teatru și rolul Faust din spectacolul cu același nume în regia lui Silviu Purcărete, jucat la Teatrul Național ''Radu Stanca'' din Sibiu.

11
/05
/17

Profitând de lansarea în limba română a romanului „Cel mai frumos loc din lume e chiar aici” (ed. Humanitas, 2017), de Care Santos și Francesc Miralles, am provocat-o pe celebra scriitoare catalană la un exercițiu de rememorare a traseului său – de la primul concurs literar câștigat, pe când era elevă, la cum arată o zi obișnuită pentru ea acum, ca autoare a unor cărți traduse în peste 20 de limbi.

04
/05
/17

„Încă nu m-am îndepărtat de concluzia asta, că cinema-ul este inutil. Pe de altă parte, îl îmbrăţişez nemăsurat”, spune regizorul Gabriel Achim, al cărui debut, „Visul lui Adalbert” (2011), este acum disponibil pe platforma Cinepub. Noul său film, „Ultima zi”, va rula din 12 mai în cinematografe.

04
/05
/17

Un interviu neconvențional cu ziaristul (colaborator al Ziarului Metropolis) și scriitorul Andrei Crăciun, despre cea mai recentă dintre cărțile sale – „Aleea Zorilor” (publicată la Editura Polirom), care este o carte despre copilărie, scrisă într-o singură frază.

28
/04
/17

Lavinia Pele (25 de ani), nominalizată la Premiile UNITER pentru debut (cu rolul Doruleț din spectacolul „Visul unei nopți de iarnă”, de la Teatrul Tony Bulandra din Târgoviște). A studiat Teatrul la Cluj-Napoca (la clasa lui Miklos Bacs) și a făcut masterul la UNATC. Joacă și în „Zece pentru New York”, spectacolul aniversar de la Teatrul Metropolis. Ea este Fefe.