Micro-granturile #ADFRSurvival vor ajunge la 6 artiști independenți din industria cinematografică autohtonă
https://www.ziarulmetropolis.ro/micro-granturile-adfrsurvival-vor-ajunge-la-6-artisti-independenti-din-industria-cinematografica-autohtona/

Micro-granturile #ADFRSurvival, destinate independenţilor din cinematografie rămaşi fără nicio sursă de venit în criza economică generată în contextul pandemiei de coronavirus, vor ajunge la beneficiarii desemnaţi de echipa de evaluare formată din Laura Muşat (fondator Asociaţia de Dezvoltare a Filmului Românesc), Alexandra Safriuc (coordonator masterclass-uri ADFR & co-fondator / director artistic ShortsUP) şi Iulia Popovici (critic de film & teatru / fondator Asociaţia Transsectorială a Independenţilor din Cultură).

Un articol de Liliana Matei|4 mai 2020

44 de artiști independenți din industria cinematografică, afectați de starea de urgență instituită în România pe fondul pandemiei COVID-19, au aplicat pentru cele 6 micro-granturi #ADFRSurvival, în valoare de 500 de euro fiecare, adresate talentelor emergente și actorilor independenți.

Sesiunea de acordare a micro-granturilor #ADFRSurvival, în valoare totală de 3000 de Euro, a fost lansată de Asociația Pentru Dezvoltarea Filmului Românesc (ADFR) pe 10 aprilie.

Evaluatorii au luat în considerare 34 de aplicații eligibile, dintre care 14 depuse de actori (cu vârste cuprinse între 22 și 40 ani, care au avut cel puțin o colaborare în cinema, în ultimele 12 luni) și 20 de reprezentanți ai industriei cinematografice (cu vârsta cuprinsă între 23 și 35 ani, din departamentele imagine, regie, scenaristică, scenografie și costume). Majoritatea aplicațiilor au venit de la artiști independenți din București și Cluj, cu vârste peste 30 de ani, iar cele mai multe aplicații din categoria talentelor emergente au fost din domeniile imagine și scenografie.

Echipa de evaluatori formată din Laura Mușat (fondator ADFR), Alexandra Safriuc (coordonator masterclass-uri ADFR & co-fondator / director artistic ShortsUP) și Iulia Popovici (critic de film & teatru / fondator Asociația Transsectorială a Independenților din Cultură), a luat în considerare informațiile oferite de documentele depuse, gradul de afectare a domeniului de activitate de către implementarea stării de urgență în România, măsura în care candidatul poate să își desfășoare activitatea prin telemuncă și urgența nevoii unei surse de venit.

Beneficiarii cele șase micro-granturi #ADFRSurvival, sunt actorii Rolando Matsangoș (București) și Paul Sebastian Popa (Cluj), alături de regizorul Norbert Fodor (București – Cluj Napoca), directorul de imagine Elena Bolintiru (București) și scenografii Elena Sucioaia (București) și Iuliana Ranta (Piatra Neamț), care au fost anunțați prin email și pe pagina oficială de Facebook – ADFR.

„Am primit multe aplicații pe care le-am luat în considerare pentru decizia finală și a fost un proces dificil de evaluare, pentru mine. Știam că industria e pe butuci, dar m-am confruntat cu magnitudinea dezastrului și m-a lovit un sentiment de neputință. Îmi pare rău că nu putem oferi mai multe granturi, pentru această sesiune am mers pe ideea de „supraviețuire” până la capăt și am ales acele persoane care se încadrau în cerințele date și nu au mai beneficiat de ajutor din partea altor instituții. În cazul actorilor aplicanți, majoritatea au primit indemnizație de la stat după aplicarea la #ADFRSurvival – acesta este și motivul pentru care am hotărât să oferim 4 micro-granturi categoriei „Talente Emergente”, unde nevoia s-a dovedit a fi mult mai mare”, a declarat Laura Mușat, fondator ADFR.

„Un ochi plânge, altul se bucură la micro-granturile ADFR. Pe de o parte, a fost o bucurie să citesc despre oameni activi, dinamici, pasionați de munca lor, pe de altă parte, e dureros să vezi ce efecte are această criză asupra artiștilor tineri, deja precari. A fost destul de complicat de făcut selecția, e ca și cum te-ai juca de-a Solomon, dar mă bucur că ADFR există și a pus o cărămidă, cât de mică, la supraviețuirea mediului nostru.”, a mărturisit Iulia Popovici.

„Citind aplicațiile pentru micro-granturile #ADFRSurvival m-am lovit din nou de o realitate pe care, de altfel, o știam foarte bine și înainte de criza actuală: problema siguranței financiare a celor din sectorul artistic independent și a riscurilor la care se supun pentru a activa în domeniul ales. A fost poate cel mai greu proces decizional prin care am trecut. Am încercat să oferim aceste granturi celor care au reușit, anterior acestei crize, să se întrețină din activitățile artistice în speranța că vor putea trece peste această perioadă fără să fie nevoiți să-și îndrepte atenția spre alte domenii.”, a spus Alexandra Safriuc.

25
/01
/21

CARTE DE CINEMA Diversele evoluţii ale tehnologiei audiovizuale din ultimii ani au adus o formă inedită de comentariu despre cinema – eseul-video. Criticul Irina Trocan i-a dedicat o substanţială carte, „Audiovizualul în opoziţie” (2020), în care discută de asemenea şi cinema-ul eseu.

12
/01
/21

CRONICĂ DE FILM Lansat recent de HBO (care e şi unul dintre producători), cel mai nou film al regizorului Steven Soderbergh, „Let Them All Talk” (2020), vine într-un moment prost. Ce interes poate să stârnească acum povestea unei scriitoare în criză (Meryl Streep) care porneşte într-o călătorie transoceanică pe un vapor de lux alături de două prietene şi un nepot?

11
/01
/21

CRONICĂ DE FILM Premiat în competiţia Festivalului de la Veneţia pentru cea mai bună actriţă (Vanessa Kirby) şi lansat recent de Netflix, „Pieces of a Woman” (2020) este primul titlu în limba engleză al regizorului maghiar Kornél Mundruczó – un film demn de respect pentru forţa emoţională a câtorva momente, dar nu şi foarte rafinat.

07
/01
/21

CARTEA DE CINEMA Dialogul dintre literatură și cinema e vechi cât istoria filmului, însă nu a fost niciodată studiat pe cât ar fi meritat. O contribuție importantă la înțelegerea complexității acestei relații este volumul nou apărut „Adaptarea cinematografică a operelor literare”, de Anda Ionaș.

05
/01
/21

PREVIEW Deși sunt riscante previziunile pentru anul care tocmai a început, există totuși speranțe că situația va fi mai bună decât în 2020. Inclusiv în privința cinematografiei. Prin urmare, încercăm să anticipăm cele mai așteptate filme românești din 2021 – de la noi titluri de Radu Jude sau Daniel Sandu, la debuturi promițătoare.

21
/12
/20

Câștigătorul Trofeului Transilvania și a Premiului Publicului la TIFF aduce pe același ecran actori din Game Of Thrones, Animal Kingdom și The Dark Knight Rises, alături de starul seriei HBO Sharp Objects. Din 18 decembrie, „Babyteeth: Prima iubire” este disponibil online.

16
/12
/20

CRONICĂ DE FILM Cu premiera la TIFF şi disponibil online, pe Vimeo, documentarul (de aproape 30 de minute) „Totul pentru Riana”, realizat de Mihai Dragolea, jurnalist devenit şi regizor, este portretul unui tânăr prins între dorinţa de a trăi liber şi obligaţia de a avea grijă de familie.

15
/12
/20

TOP Ce filme româneşti de ficţiune merită reţinute din acest an 2020 în care cinematografia a fost dată peste cap? Cu ce mai rămânem în afară de două încercări radicale ale unor regizori consacraţi, precum „Tipografic Majuscul”, de Radu Jude, şi „Malmkrog”, de Cristi Puiu?

12
/12
/20

Festivalul Internațional de Film Studențesc CineMAiubit, ajuns anul acesta la cea de-a 24-a ediție, își va deschide porțile virtuale unui public foarte concret, de pe întregul mapamond, în data de marți, 15 decembrie.