Micul infern, coborâre în iadul conjugal
https://www.ziarulmetropolis.ro/micul-infern-coborare-in-iadul-conjugal/

Comedia sentimentală Micul infern, aparţinând dramaturgului Mircea Ştefănescu, a inaugurat sâmbătă seara noua sală a Teatrului Naţional Bucureşti, Sala Pictură.

Un articol de Georgiana Ene|8 octombrie 2013

Comedia sentimentală Micul infern, scrisă de dramaturgul Mircea Ştefănescu şi montată de Mircea Cornişteanu, a inaugurat sâmbătă seara noua sală a Teatrului Național București, Sala Pictura.

Scrisă în 1948, piesa nu a obținut, inițial, aprobarea de a fi montată în București, pentru că nu prezenta realitățile noului regim. Premiera absolută a avut loc în 1948, la Teatrul Mic și presa din acea vreme a împărțit lumea în două tabere: prima favorabilă, cealaltă ostilă. Piesa a avut parte de elogii, dar și de insulte grave şi din anumite considerente nu s-a mai jucat timp de douăzeci de ani. În 1968 a fost redată publicului, datorită eminentului om de teatru Ion Focșa, care se stabilise la Pitești, la Teatrul Al. Davila.

Varianta pe care a văzut-o publicul sâmbătă seara nu face decât să confirme spusele lui Nicolae Carandino: „generații noi sunt chemate (…), să servească textul spumos al lui Mircea Ștefănescu, iar acest text se dovedește (…) de o rezistență clasică“.

Textul ingenios și ofertant scris de Mircea Ștefănescu reușește să creeze o stare de bună dispoziție și de confort timp de trei ore pe scena Naționalului bucureștean. Micul infern este o comedie bulevardieră și este radiografia unei familii burgheze, pe parcursul a 40 de ani, timp în care au avut loc două războaie mondiale și o revoluție.

Scrisă în trei acte, povestea lui Mircea Ștefănescu beneficiază de o viziune regizorală aparte, un decor ingenios și surprinde foarte bine căsnicia familiei burgheze a anilor 1900.

Povestea este clasică, iar realizatorii spectacolului creează ambientul perfect pentru a o descoperi. Decorul se schimbă pe parcursul celor trei acte. Putem vedea automobilul de lux, proiectat în fundalul care se schimbă odată cu trecerea anilor (aceasta semnificând statutul social al vremii respective), mobila de bună calitate, mâncărurile alese, hainele şi muzica.

Suntem invitații familiei Arbore, care este formată din mama soacră – excepțională și distinsă, Ileana Stana Ionescu, soția – superbă și proaspătă, Ilinca Goia, soțul – fabulos Liviu Lucaci, alături de prietenul credincios de-o viață, Marius Rizea și de umilul lor servitor, Mielu – Daniel Badale. Vom descoperi viața lor frumoasă, povestea de iubire care îi ține uniți atâta timp, dar și secretele pe care le ascund.

micul infern

Ilinca Goia şi Liviu Lucaci, într-o scenă din spectacolul Micul infern

Se remarcă tinerii actori Ilinca Goia și Liviu Lucaci, pentru că pe parcursul celor trei acte au trebuit să se transforme: de la tineri adolescenți însurăței, în adulți maturi şi apoi în bătrânei simpatici. Emoțiile actorilor din distribuţie au afectat câteva scene, dar regalul actoricesc oferit de Ileana Stana Ionescu a făcut uitate micile stângăcii.

O apariţie trecătoare, dar explozivă este cea a Fulviei Folosea, într-un rol mic, de secretară, dar jucat excelent, care nu face decât să sublinieze și mai bine obiceiurile lumii burgheze de-atunci, pe care le regăsim cu ușurință și în zilele noastre.

Un amănunt impresionant: în anii 70, Ileana Stana Ionescu juca în acestă piesă rolul soției! Este de-a dreptul emoționant, probabil, pentru un actor, ca de-a lungul carierei sale să joace două roluri diferite, în aceeași piesă.

Dialogurile sunt sclipitoare, comicul de limbaj binedispune încă de la început, iar piesa în sine este o bijuterie a teatrului românesc, după cum spunea şi Sică Alexandrescu.

Cine a fost Mircea Ştefănescu, autorul piesei Micul infern

Mircea Ștefănescu (1898 – 1982) dramaturg român contemporan cunoscut publicului ca autor de piese de teatru: Căruța cu paiațe, Micul infern, Rețeta fericirii, Nepotul domnului prefect, ca traducător al pieselor de teatru scrise de: Noel Coward, Jean Anouilh, Jean Paul Sartre, Shspeare, Moliere, sau Omul cu urechea ruptă de Edmond About și autor al unor scenarii de film: Răsună Valea (1947), Telegrame (după Caragiale) și Bădăranii (după Goldoni).

De-a lungul timpului a publicat cronici dramatice și literare în: Epoca, Îndreptarea, Vremea, Rampa, Gazeta, Bis, Spectacolul, Semnalul, La zid, Ordinea, Curentul.

A fost considerat adevaratul creator al comediei sentimentale (Viața românească nr. 4, 1968), a luptat, împreună cu Tudor Mușatescu, Mihail Sebastian și alți dramaturgi de marcă pentru impunerea dramaturgiei originale, într-o epocă în care publicul era interesat aproape numai de producțiile teatrale străine, preponderent cele franțuzești.

A descoperit și încuarjat tinere talente atât în ceea ce privește dramaturgia, cât și arta teatrală, l-a descoperit pe Ion Caramitru pe băncile facultății și l-a distribuit în rol titular în piesa sa, Eminescu, prilejuindu-i astfel debutul, pe prima scenă a țării, în anul 1964.

INFO

Teatrul Naţional Bucureşti

Micul infern, de Mircea Ştefănescu

Regia: Mircea Cornișteanu
Scenografia: Clara Labancz

Durata spectacolului: 2 ore şi 30 minute
Preţ bilete: 40 lei; 20 lei; 10 lei

Distribuţia:
Soacra: Ileana Stana Ionescu
Rodica Popescu Bitănescu
Soția: Ilinca Goia
Soțul: Liviu Lucaci
Doctorul: Marius Rizea
Curtezanul: Dragoş Stemate
Ordonanța: Daniel Badale
Secretara: Fulvia Folosea

Data reprezentaţiilor:

– 12 octombrie, ora 19:30
– 13 octombrie, ora 19:30
– 18 octombrie, ora 19:30
– 20 octombrie, ora 19:30

Rating: ●●●●○

Foto din spectacolul Micul infern – Teatrul Naţional Bucureşti

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.