„Midnight Specials”, o selecție de filme românești de arhivă, la BIDFF 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/midnight-specials-o-selectie-de-filme-romanesti-de-arhiva-la-bidff-2018/

„Midnight Specials”, o selecţie de filme româneşti de arhivă, şi „A Museum (Theatre)”, expoziţie participativă creată de regizoarea Clyde Chabot şi compania „La Communauté Inavouable”, fac parte din programul celei de-a patra ediţii a Bucharest International Dance Film Festival, care va avea loc între 6 şi 9 septembrie.

Un articol de Liliana Matei|30 august 2018

În anul Centenarului, festivalul pune în valoare felul în care societatea a reacționat la schimbare în ultimii 100 de ani, prin dans și film. Ediția de anul acesta este dedicată [re]contextualizării și [re]gândirii unor principii care ne guvernează viața, prin prezentarea unor manifestări artistice în care trecutul este văzut prin filtre diferite.

În prima zi de festival BIDFF propune un itinerariu inedit în timpuri și spații coregrafice creative, care oferă o imagine dinamică a avangardei dansului și filmului românesc prin proiecția „Midnight Specials | O selecție de filme românești de arhivă”,  un program curatoriat în parteneriat cu Centrul Național al Dansului București, The Resource Cube#Mediateca și Arhiva CNDB. Selecția de 8 lucrări cinematografice și de televiziune, produse între 1926 și 1971, va fi proiectată la Centrul Național al Dansului din București, pe 6 septembrie, între orele 21.00 – 22.30.

Contextul în care aceste filme au fost realizate vorbește despre modul în care dansul românesc s-a dezvoltat de la stadiul de „divertisment coregrafic” la cel de eveniment artistic de sine stătător.

Primul dintre cele opt filme prezentate este un fragment de două minute în care coregrafa Lizica Codreanu interpretează dansul de avangardă cu discurile în filmul francez „Le P’tit Parigot” (1926), purtând o ținută nonconformistă semnată de Sonia Delaunay. „Divertisment de dansuri” (1934) o prezintă pe Leria Niki-Cucu, caracterizată de presa perioadei interbelice drept o „maestră a dansului”.

În anii 1960, studioul Sahia – în principal, secția de documentar artistic a studioului – oferea artiștilor posibilitatea de a experimenta metode de creație, într-o perioadă în care exista cenzura. Între 1964 și 1971, regizorul Mirel Ilieșiu a colaborat intens cu coregrafa Miriam Răducanu, Sergiu Nicolaescu a realizat un eseu experimental cu dansatori și parașutiști, iar Gigi Căciuleanu se afirma ca unul dintre cei mai creativi dansatori ai epocii.

Bazată pe celebra piesă de teatru „Hamletmachine” a lui Heiner Müller, expoziția participativă „A Museum (Theatre)”, creată de regizoarea Clyde Chabot și Compania La Communauté Inavouable, ne poartă printr-un atlas al visului comunismului și al colapsului său. Instalația aflată la granița dintre teatru și arta vizuală încurajează spectatorii să își dezvăluie generozitatea și sensibilitatea.

Prezentată în numeroase țări, „A Museum (Theatre)” face o analiză artistică a istoriei comunismului în România, dar mai ales a formelor de rezistență umană. Alături de doi performeri ai colectivului Tangaj Dance (Denis Bolborea și Alexandra Bălășoiu), Clyde Chabot va dezvolta la București un act performativ în care textul, mișcarea și prelucrarea digitală a sunetului se împletesc.

Manifestarea, care va fi cuprinsă în Sezonul România – Franța 2019, va fi prezentată în festival la DESCHIS Atelier, pe 8 și 9 septembrie. Expoziția va putea fi vizitată între orele 12.00 și 18.00, iar performance-ul va avea loc în intervalul orar 15.00 și 15.30.

În cadrul BIDFF va fi proiectat și lungmetrajul de ficțiune 3D „My Life Rehearsed in One Leg” (2018, România), regizat de Bogdan Mustață, cu aportul coregrafei Iulia Weiss. Filmul va fi proiectat pe 7, 8 și 9 septembrie, la CINETic.

Documentarul fantezist „Hail the New Puritan” (1987, Marea Britanie), de Charles Atlas, se alătură peliculelor programate să ruleze în festival. Lungmetrajul simulează o zi din viața celebrului dansator britanic Michael Clark și este o evocare a decadenței subculturii post-punk din Londra anilor 1980. Filmul va fi prezentat, la Cinema „Elvire Popesco”, duminică, 9 septembrie, de la ora 20.30, de artista, scriitoarea și conferențiarul Claudia Kappenberg.

Bucharest International Dance Film Festival 2018 va avea loc la Cinema Elvire Popesco (Institutul Francez din România), Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, LINOTIP-Centru Independent Coregrafic, DESCHIS Atelier, DESCHIS Gastrobar, Qreator, CINETIc.

Bucharest International Dance Film Festival este un proiect al Asociaţiei Tangaj Dance, finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale, realizat cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Institutului Cultural Român, Consulatului Onorific al Republicii Islanda la Bucureşti, British Council, Institutului Balassi și 4 Proof Film.

Informații suplimentare, pe site-ul festivalului.

Urmăriți și pagina de Facebook!

Parteneri media: TANANANA, Radio România Cultural, Music Channel, Ziarul Metropolis, Scena9.ro, Sub25.ro, Festivalier.ro, MovieNews.ro, Aarc.ro, Moviecore.ro

11
/01
/15

Filmele "Birdman" şi "Boyhood" sunt marile favorite la Globurile de Aur, a doua distincţie ca importanţă din cinematografia americană după Oscaruri, ce vor fi decernate în noaptea de duminică spre luni, într-o gală la care participă nume mari de la Hollywood şi va fi urmărită în lumea întreagă.

10
/01
/15

CRONICĂ DE FILM „Mommy”, al cincilea lungmetraj al indecent de tânărului cineast canadian Xavier Dolan (25 de ani), este o „tectonică a sentimentelor” ambalată în încadraturi, culori și sunete electrizante, folosite cu o dezinvoltură frapantă.

09
/01
/15

“Orașul câinilor / White God” în regia lui Kornél Mundruczó, propunerea Ungariei la categoria Cel mai bun film străin, este inclus în programul “9 pentru Oscar” la Cinema Studio din București. Evenimentul are loc în capitală între 9 și 15 ianuarie, cu o săptămână înaintea anunțării nominalizărilor celei de 87-a ediții a premiilor Academiei Americane de Film. Cele două proiecții sunt programate duminică, 11 ianuarie, de la ora 14:00 și joi, 15 ianuarie, de la ora 20:00.

09
/01
/15

Debutul în lungmetraj al regizoarei Ana Lungu, "Autoportretul unei fete cuminți", va avea premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam (21 Ianuarie- 1 Februarie 2015), secțiunea "What the F?!".

08
/01
/15

CRONICĂ DE FILM Scris de Bogdan Mirică și regizat de Igor Cobileanski, „Umbre”, noul serial produs și difuzat de HBO România, încearcă să altoiască pe sol românesc un format străin, însă eșuează undeva la mijloc.

08
/01
/15

„De ce eu?”, în regia lui Tudor Giurgiu, unul dintre cele mai așteptate filme românești din 2015, inspirat de un caz real care a zguduit România la începutul anilor 2000, cel al sinuciderii procurorului Cristian Panait, va fi lansat pe 27 februarie 2015 în cinematografele din toată țara.

08
/01
/15

Din 16 ianuarie, Russell Crowe revine în cinematografe în dublu rol: regizor și actor. Un tată în căutarea fiilor săi, într-un context istoric incert: la sfârşitul Primului Război Mondial, când lumea este încă devastată de oribilele sale consecinţe.

06
/01
/15

Filmele propuse anul acesta la Oscarul pentru Cel mai bun film străin de România, Republica Moldova, Ungaria, Rusia, Turcia, Polonia, Italia, Belgia și Canada vor fi proiectate la Cinema Studio din București, între 9 și 15 ianuarie 2015, în săptămâna dinaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 87-a ediție a premiilor Academiei Americane de Film.

05
/01
/15

Anul 2015 aduce în peisajul cinematografic noi proiecte ale unor regizori premiaţi la Cannes, Berlin şi Veneţia, printre filmele româneşti care vor fi lansate în cinema numărându-se thrillere politice, un western balcanic, un documentar animat, dar şi comedii, drame şi pelicule poliţiste.

02
/01
/15

Nedistribuite în cinematografe, văzute puțin în festivaluri, ignorate nejustificat, filmele de nonficțiune merită o mai mare atenție. La început de an, Ziarul Metropolis vă propune 10 documentare străine din 2013 și 2014, demne de reținut.