Migrația și islamul radical, sub lupa filmului documentar. AFF 2016
https://www.ziarulmetropolis.ro/migratia-si-islamul-radical-sub-lupa-filmului-documentar-aff-2016/

Între 17 şi 23 octombrie 2016, Sibiul se conectează vreme de 7 zile cu realităţi din lumea largă pe calea filmului documentar, la Astra Film Festival, ediţia cu numărul 23. Fuocoammare, premiat cu Ursul de Aur la Berlinale 2016, va fi proiectat vineri, 21 octombrie, de la ora 21:30 la Sala Thalia.

Un articol de Petre Ivan|6 octombrie 2016

Aspecte fierbinți ale societății contemporane, precum migrația sau islamul radical, fac subiectul a două secțiuni tematice din programul oficial AFF 2016. Forța filmului documentar este aceea că reușește să surprindă realități contextuale în complexitatea lor, greu accesibile altfel publicului larg, și le transmite mai departe fără artificii. Realitatea e îndeajuns de emoționantă, dramatică sau uluitoare și nu are nevoie de efecte speciale care să modifice substanța poveștilor.

Unele filme reușesc să radiografieze realitatea cu o măiestrie de geniu și sunt apreciate și distinse cu premii care până acum erau destinate filmului de ficțiune.

Un exemplu este Fuocoammare (regia Gianfranco Rosi), premiat cu Ursul de Aur la Berlinale 2016 și propus de Italia pentru o nominalizare la Oscarul pentru cel mai bun film străin, care expune drama a mii de refugiaţi africani ajunși pe insula italiană Lampedusa, fugind din calea războiului și a abuzurilor regimurilor totalitare.

Dis-locuire

4 filme pun în discuție limitele empatiei și merg contra simplificărilor facile, prezentând o imagine caleidoscopică a modurilor imperceptibile în care unele vieți sunt schimbate pentru totdeauna într-un ciclu continuu al oamenilor prinși între două lumi.

Trapped by Law (regia Sami Mustafa) redă un episod controversat al istoriei recente, expulzarea a zeci de mii de rromi din statele vest-europene, prin povestea a doi frați rromi obligați să părăsească Germania, țara în care s-au născut, și trimiși în Kosovo, de unde părinții lor au fugit în urmă cu 30 de ani.

Those (regia Krizstina Maggyes) foloseşte o serie de interviuri cu localnici pentru a arăta cum construcția unei tabere de refugiați lângă un oraș

AFF 2016

In Between

maghiar dă peste cap liniștea întregii comunități. Cu o abordare discretă a subiectului refugiaților somalezi ce călătoresc pe drumurile Europei în căutarea unei vieți mai sigure, Abdul & Hamza (regia Marko Grba Singh) îi surprinde pe cei doi protagoniști aflându-se mereu între state și spații, pe un drum care nu se termină niciodată.

In Between (regia Liis Lepik) este povestea emoționantă a unei tinere dintr-o familie estoniană de credință musulmană care pleacă voluntar într-o tabără de refugiați din Iordania. Care sunt costurile ascunse ale unei astfel de decizii?

Islamul radical la el acasă

Grație forței cinemaului documentar, publicul festivalului are ocazia să vizioneze și să aprofundeze islamul radical la el acasă, cu drame locale și realități arzătoare, la care altfel nu ar avea acces.

Filmele din acest program evită exploatarea gratuită a imaginilor șocante și oferă noi perspective și valențe trecute cu vederea în jurnalele de știri.

Cum sunt transformați mii de copii din Pakistan în viitori jihadiști?; Among The Believers (regia Hemal Trivedi și Mohammed Ali Naqvi) arată cum o nouă generație de extremiști este creată sistematic, copiii fiind îndoctrinați de la vârste fragede într-un sistem complex foarte bine pus la punct.

The Empty Room (regia Jasna Krajinovic) redă drama unor familii din Belgia, ai căror copii au hotărât să plece în Siria pentru a deveni combatanți jihadiști. Toți, însă, au murit! Cine se află în spatele rețelei jihadiste care îi racolează și îndoctrinează pe tineri, convingându-i să devină criminali în numele lui Allah?

Sonita (regia Rokhsareh Ghaem Maghami) este povestea emoționantă a unei refugiate afgane de 18 ani ce luptă împotriva obiceiurile rigide ale căsătoriilor aranjate şi găseşte calea ca studentă şi rapper aspirant, în SUA.

Foto: AFF 2016 – .astrafilm.ro

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.