Mihai Bendeac: „Vă rog să publicați înregistrarea evaluării domnului George Ivașcu“
https://www.ziarulmetropolis.ro/mihai-bendeac-va-rog-sa-publicati-inregistrarea-evaluarii-domnului-george-ivascu/

„In atentia domnului Primar General Nicuşor Dan. Domnule Primar, inainte de orice, salut (fara nicio urma de ironie) initiativa de a evalua teatrele din Bucuresti. De altfel, consider ca evaluarea institutiilor de cultura ar fi necesara la nivel national“ – aşa îşi începe scrisoarea actorul Mihai Bendeac, pe pagina lui de Facebook.

Un articol de Ziarul Metropolis|8 aprilie 2022

Sub umbrela unor institutii de cultura, o groaza de nemernici, profitori, mediocri, arivisti au sifonat sume uriase de bani din bugetul de stat. Asta ma revolta. Ma revolta din perspectiva unui individ care, fiind angajat ca bugetar, a donat statului o suma mai mare decat totalul salariilor sale din ultimii 15 ani (de cand sunt angajat). Nu spun asta ca sa ma laud ci ca sa-mi intelegeti pozitia.

Sunt teatre in Bucuresti si in tara care performeaza. Sunt teatre unde se freaca menta. Si teatre care ar trebui desfiintate si reinfintate sub alte auspicii. Banii nu au fost furati sau impartiti discretionar doar prin intermediul activitatilor de zi cu zi. Dar si prin tot felul de mecanisme (de exemplu festivaluri, colocvii, evenimente complet neinteresante) unde au existat cazuri grave. Dau exemplul (dar lista este enorma) unei actrite care a fost pusa in situatia de a semna un contract de 2000 de euro pentru o reprezentatie in cadrul unui festival si a primit suma de 150 de euro.

Culmea, cultura (in speta, teatrele, caci acesta este subiectul) sunt subfinantate! E nevoie de mai multi bani! Dar acesti bani trebuie gestionati onest, cu cap, cu rezultate vizibile.

Nu vreau sa-mi pun breasla in cap. Dar este anul 2022, o era tehnologizata. In pandemie, cand activitatea pe scena era imposibila, clipurile postate de multe teatre din tara (si Bucuresti) aveau cate 40-50 (!!!) de vizualizari. Teatre cu peste 100 de angajati. Putem concluzia ca nici ei nu se uitau toti la ceea ce postau.

Repet! Sunt teatre unde se performeaza! Si in Bucuresti!

Ca sistemul este complet depasit… Da, e perfect adevarat! Sunt pline teatrele de actori care joaca o data pe luna (sau mai rar) si primesc salariu in timp ce artistii independenti joaca pe unde apuca. Asta in timp ce angajarile sunt blocate de multa vreme. Sunt o groaza de posturi acoperite de oameni complet depasiti de timpurile in care traiesc, niste mediocri care, in mod normal, in sistemul privat nu ar rezista nici 3 ore.

Am sa fac o postare mai ampla foarte curand. Probabil ca va zgudui un pic aceasta breasla.

Momentan, am o singura rugaminte! Va rog sa publicati inregistrarea evaluarii domnului George Ivascu. Pe mine, personal, m-a socat ceea ce am citit vizavi de lucrul acesta. Nu va ascund faptul ca mi-e foarte greu sa ma obiectivez. Domnul Ivascu a facut meditatii cu mine cand eram adolescent, m-a pregatit pentru admiterea la Facultatea de Teatru si a refuzat sa primeasca orice remuneratie pentru asta! Normal ca sunt subiectiv.

Ce ma frapeaza este faptul ca, dintre toate teatrele din capitala, sunt vreo trei-patru unde lucrurile au avut un sens. Si Metropolis facea parte din aceasta categorie! Inainte de pandemie, acolo erau spectacole de mare succes. Unele se jucau de 3(!!!) ori pe zi. Inimaginabil pentru alte teatre unde, sa ma ierte Dumnezeu…

Metropolis (mare pacat ca e singurul de proiect, asa ar trebui sa fie 70% dintre ele) a reprezentat o casa pentru multi tineri actori sau regizori care nu aveau nicio sansa in celelalte teatre. S-au intalnit pe scena aia artisti din toate generatiile. S-au lansat multe talente absolut remarcabile. In plus, a fost o sansa ca acesti oameni extrem de valorosi sa aiba un venit.

Eu nu stiu ce s-a intamplat in ultima perioada. Dar vreau sa stiu. Vreau sa vad acea inregistrare. E dreptul meu/nostru. Daca omul acesta a fost dispus sa fie filmat in timp ce este evaluat (ceea ce mi se pare o dovada de inalta asumare), de ce nu publicati inregistrarea? Am inteles ca s-a transmis in direct. Nu toata lumea a stiut asta si nu toata lumea a fost libera in acele doua ore.

Daca domnul Ivascu se face vinovat de ceva, apoi sa se intample ce trebuie sa se intample. Dar mi-as dori sa vad cu ochii mei evaluarea dumnealui (repet SINGURA evaluare care a fost filmata si tot respectul meu pentru aceasta atitudine) si sa ma conving ca dom’ profesor (care s-a luptat acum 15 ani sa fie infiintat acest teatru PERFORMANT la nivel de creatii artistice si pe care il conduce de atunci pana azi) merita sa aiba o nota mai mica decat unii care au nenorocit niste branduri uriase! (O sa dau nume in curand).

Astept, deci, cu interes, inregistrarea!

Respectele mele.

PS – Nu fac parte din categoria celor care au ceva cu dumneavoastra. Eu nu v-am “injurat” pentru problemele cu apa calda. Nu poti rezolva intr-un an sau doi o asemenea chestiune. Am mentionat asta ca sa intelegeti ca sunt complet pozitiv si neinteresat“ – a scris Mihai Bendeac.



20
/02
/24

După cum ne-am obișnuit în ultimii 3 ani, luna februarie marchează primul anunț de artiști al Jazz in the Park! Primele nume confirmate la ediția a XII-a sunt: Cymande (UK), Avishai Cohen Trio (IL), Manu Katche (FR), Tigran Hamasyan Trio (AM), Jazzanova Live (DE), Kinga Glyk (POL), KRiSPER (RO), Amphitrio (RO), Oreglo (UK) și Wasted Generation (IT)!

20
/02
/24

Horia, filmul de debut în lungmetraj al regizoarei Ana-Maria Comănescu, va fi lansat pe marile ecrane din țară în 10 aprilie și este distribuit de August Film. Vladimir Țeca, Angelina Pavel sunt în rolurile principale. Din distribuție mai fac parte Liviu Cheloiu, Daniela Nane,  Mihaela Velicu, Dragoș Olaru și Robert Onofrei.

19
/02
/24

Crime Scene Press vă propune o lectură perfectă pentru luna februarie: romanul proaspăt ieșit de sub tipar Stăpânul Muntelui, de Anders de la Motte (trad. Daniela Ionescu), unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori suedezi de crime. Acest mistery care dă dependență, cu o atmosferă care te va bântui, te prinde de la prima pagină, urmărind o detectivă talentată care investighează una dintre cele mai întunecate laturi ale psihicului omenesc.

19
/02
/24

Peste 100 de producții românești sunt înscrise pentru nominalizările la Premiile Gopo. În total, 107 de filme românești - lungmetraje de ficțiune, documentare și scurtmetraje, lansate în cinematografe, la festivaluri naționale și internaționale sau pe platformele de streaming în 2023, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, care va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

19
/02
/24

Actorul Pavel Bartoș va juca pentru prima dată rolul lui Decebal Necșulescu din piesa „...Escu” de Tudor Mușatescu, într-o coproducție care va avea reprezentații la București și Chișinău. Spectacolul va fi pus în scenă de echipe artistice reunite ale Teatrului „Stela Popescu” din București și Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale din Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton.