Mihai Bendeac: „Vă rog să publicați înregistrarea evaluării domnului George Ivașcu“
https://www.ziarulmetropolis.ro/mihai-bendeac-va-rog-sa-publicati-inregistrarea-evaluarii-domnului-george-ivascu/

„In atentia domnului Primar General Nicuşor Dan. Domnule Primar, inainte de orice, salut (fara nicio urma de ironie) initiativa de a evalua teatrele din Bucuresti. De altfel, consider ca evaluarea institutiilor de cultura ar fi necesara la nivel national“ – aşa îşi începe scrisoarea actorul Mihai Bendeac, pe pagina lui de Facebook.

Un articol de Ziarul Metropolis|8 aprilie 2022

Sub umbrela unor institutii de cultura, o groaza de nemernici, profitori, mediocri, arivisti au sifonat sume uriase de bani din bugetul de stat. Asta ma revolta. Ma revolta din perspectiva unui individ care, fiind angajat ca bugetar, a donat statului o suma mai mare decat totalul salariilor sale din ultimii 15 ani (de cand sunt angajat). Nu spun asta ca sa ma laud ci ca sa-mi intelegeti pozitia.

Sunt teatre in Bucuresti si in tara care performeaza. Sunt teatre unde se freaca menta. Si teatre care ar trebui desfiintate si reinfintate sub alte auspicii. Banii nu au fost furati sau impartiti discretionar doar prin intermediul activitatilor de zi cu zi. Dar si prin tot felul de mecanisme (de exemplu festivaluri, colocvii, evenimente complet neinteresante) unde au existat cazuri grave. Dau exemplul (dar lista este enorma) unei actrite care a fost pusa in situatia de a semna un contract de 2000 de euro pentru o reprezentatie in cadrul unui festival si a primit suma de 150 de euro.

Culmea, cultura (in speta, teatrele, caci acesta este subiectul) sunt subfinantate! E nevoie de mai multi bani! Dar acesti bani trebuie gestionati onest, cu cap, cu rezultate vizibile.

Nu vreau sa-mi pun breasla in cap. Dar este anul 2022, o era tehnologizata. In pandemie, cand activitatea pe scena era imposibila, clipurile postate de multe teatre din tara (si Bucuresti) aveau cate 40-50 (!!!) de vizualizari. Teatre cu peste 100 de angajati. Putem concluzia ca nici ei nu se uitau toti la ceea ce postau.

Repet! Sunt teatre unde se performeaza! Si in Bucuresti!

Ca sistemul este complet depasit… Da, e perfect adevarat! Sunt pline teatrele de actori care joaca o data pe luna (sau mai rar) si primesc salariu in timp ce artistii independenti joaca pe unde apuca. Asta in timp ce angajarile sunt blocate de multa vreme. Sunt o groaza de posturi acoperite de oameni complet depasiti de timpurile in care traiesc, niste mediocri care, in mod normal, in sistemul privat nu ar rezista nici 3 ore.

Am sa fac o postare mai ampla foarte curand. Probabil ca va zgudui un pic aceasta breasla.

Momentan, am o singura rugaminte! Va rog sa publicati inregistrarea evaluarii domnului George Ivascu. Pe mine, personal, m-a socat ceea ce am citit vizavi de lucrul acesta. Nu va ascund faptul ca mi-e foarte greu sa ma obiectivez. Domnul Ivascu a facut meditatii cu mine cand eram adolescent, m-a pregatit pentru admiterea la Facultatea de Teatru si a refuzat sa primeasca orice remuneratie pentru asta! Normal ca sunt subiectiv.

Ce ma frapeaza este faptul ca, dintre toate teatrele din capitala, sunt vreo trei-patru unde lucrurile au avut un sens. Si Metropolis facea parte din aceasta categorie! Inainte de pandemie, acolo erau spectacole de mare succes. Unele se jucau de 3(!!!) ori pe zi. Inimaginabil pentru alte teatre unde, sa ma ierte Dumnezeu…

Metropolis (mare pacat ca e singurul de proiect, asa ar trebui sa fie 70% dintre ele) a reprezentat o casa pentru multi tineri actori sau regizori care nu aveau nicio sansa in celelalte teatre. S-au intalnit pe scena aia artisti din toate generatiile. S-au lansat multe talente absolut remarcabile. In plus, a fost o sansa ca acesti oameni extrem de valorosi sa aiba un venit.

Eu nu stiu ce s-a intamplat in ultima perioada. Dar vreau sa stiu. Vreau sa vad acea inregistrare. E dreptul meu/nostru. Daca omul acesta a fost dispus sa fie filmat in timp ce este evaluat (ceea ce mi se pare o dovada de inalta asumare), de ce nu publicati inregistrarea? Am inteles ca s-a transmis in direct. Nu toata lumea a stiut asta si nu toata lumea a fost libera in acele doua ore.

Daca domnul Ivascu se face vinovat de ceva, apoi sa se intample ce trebuie sa se intample. Dar mi-as dori sa vad cu ochii mei evaluarea dumnealui (repet SINGURA evaluare care a fost filmata si tot respectul meu pentru aceasta atitudine) si sa ma conving ca dom’ profesor (care s-a luptat acum 15 ani sa fie infiintat acest teatru PERFORMANT la nivel de creatii artistice si pe care il conduce de atunci pana azi) merita sa aiba o nota mai mica decat unii care au nenorocit niste branduri uriase! (O sa dau nume in curand).

Astept, deci, cu interes, inregistrarea!

Respectele mele.

PS – Nu fac parte din categoria celor care au ceva cu dumneavoastra. Eu nu v-am “injurat” pentru problemele cu apa calda. Nu poti rezolva intr-un an sau doi o asemenea chestiune. Am mentionat asta ca sa intelegeti ca sunt complet pozitiv si neinteresat“ – a scris Mihai Bendeac.



23
/02
/24

Regizorul francez Nicolas Philibert, unul dintre marile nume ale filmului documentar la nivel internațional, semnează regia filmului Pe Adamant (Sur l’Adamant). Filmul a avut premiera la Festivalul Internațional de Film de la Berlin în 2023, unde a câștigat Marele Premiu, Ursul de Aur.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.

22
/02
/24

Niki (12 ani) și Vika (11 ani) se întâlnesc pentru prima dată în metroul din Harkiv, unde familiile lor s-au refugiat de război. O poveste de dragoste neașteptată și emoționantă, care ne amintește că empatia, generozitatea și speranța în ceilalți sunt singurele lucruri care ne pot salva umanitatea pe timp de război.

22
/02
/24

Pe 27 februarie se împlinesc 2 ani de la dispariţia regizorului Nicolae Corjos, autorul celebrelor filme Liceenii şi Declaraţie de dragoste. Mai multe televiziuni vor puncta momentul, cu totul excepţională fiind iniţiativa postul de televiziune prin cablu Cinemaraton care pe 27 februarie va difuza întreaga zi titluri din filmografia lui Nicolae Corjos, atât filme artistice, cât şi documentare şi interviuri cu acesta.

21
/02
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

20
/02
/24

De vineri, 23 februarie, în 15 orașe din România va putea fi urmărit unul dintre cele mai premiate și apreciate filme din ultimul an: Sauna Secretelor / Smoke Sauna Sisterhood (regia Anna Hints), proaspăt distins cu trofeul pentru Cel mai bun documentar al anului la Premiile Academiei Europene din Film 2023, inclus de prestigioasa publicație The New York Times în Top 10 al celor mai valoroase filme din 2023.

20
/02
/24

După cum ne-am obișnuit în ultimii 3 ani, luna februarie marchează primul anunț de artiști al Jazz in the Park! Primele nume confirmate la ediția a XII-a sunt: Cymande (UK), Avishai Cohen Trio (IL), Manu Katche (FR), Tigran Hamasyan Trio (AM), Jazzanova Live (DE), Kinga Glyk (POL), KRiSPER (RO), Amphitrio (RO), Oreglo (UK) și Wasted Generation (IT)!