Milk. Honey. Blood – Roman Tolici la palatul Știrbei, 23 mai – 5 iulie
https://www.ziarulmetropolis.ro/milk-honey-blood-roman-tolici-la-palatul-stirbei-23-mai-5-iulie/

Din ce în ce mai precarul spaţiu al palatului Știrbei de pe Calea Victoriei găzduieşte, între 23 mai şi 5 iulie, expoziţia Milk. Honey. Blood a artistului Roman Tolici, organizată de Zorzini Art Gallery, curator al manifestării fiind Adina Zorzini.

Un articol de Ştefania Dumbravă|19 iunie 2014

Desfășurată în patru săli de la parterul clădirii, expoziția propune un realism fotografic aparent, deturnat de sugestii simbolice spre reprezentarea a trei componente fundamentale ale naturii umane: spiritualitatea, sociabilitatea și angoasa.

Titlurile lucrărilor expuse, notate fugar cu creionul pe tencuiala scorojită a pereților, aduc vocea artistului în prezentul privirii, actualizând o subiectivitate uneori literal-cinică, precum în titlurile lucrărilor care alcătuiesc tema Blood, alteori ludică, așa cum se impun numele de zeități și profeți din seria Milk.

Milk transformă populația de figurine ludic-himerice ale iepurilor recurenți în creația lui Roman Tolici (seria The Gospel According to Santa Claus) într-un panteon cumințit de zeități și profeți ale căror atribute simbolice fac apel, spre identificare, la inventarul ireductibil intrat în cultura universală.

roman tolici

Suspendată imponderabil și atemporal în sfere, mitologia recapitulată de artist se supune, prin transparență și repetiția perfect egală, unei serialități uniformizatoare care este la rândul ei sugestivă.

Secvențialitatea caracterizează și ansamblul celor zece lucrări din seria Honey, ale cărei episoade surprind instanțe ale sociabilității. Capului de serie, Zero, îi conferă tonul unei critici sociale și artistice atât titlul, cât și citarea unui fragment din cornișa Palatului Parlamentului din București (în care își găsește loc și Muzeul Național de Artă Contemporană), deasupra căruia siluetele negre ale unui stol de ciori punctează cerul.

Seria Blood, dedicată fantasmelor și conflictelor spiritului uman, este dominată, după cum cu fidelitate sintetizează titlul său, de simboluri a căror însângerare le denunță superficialitatea și substratul sinistru (Bloody Victory, Bloody Dollar, Bloody Curtain).

Li se alătură reprezentările terorii (Bloody Draco), inutilității finale a conflictului și eroismului (Bloody Memorial), fragmentării (Bloody Hand, Bloody Penis). Finalmente, între ochiul însângerat și șarpele decapitat, autoportretul (Bloody Self-Portrait) instaurează mântuitor spiritul artistului în acest univers al supra-realității cotidiene încărcate de angoasă.

roman tolici

Preocupat constant de fotografie și mediul video, Roman Tolici translează aceste interese și în pictura sa, unde realitatea vizuală familiară este citată pentru a fi subordonată unui mesaj al cărui ton cinic este atenuat de un spirit ludic îndreptat spre interogarea hiper-sensibilității artistice în context social.

Roman Tolici, născut în 1974 la Ghetlova, pe teritoriul basarabean atunci parte din U.R.S.S, este absolvent al Universității Naționale de Arte din București. Activ în expoziții de grup din anul 2000 și organizând constant manifestări personale din 2002 până în prezent, este interesat de medii de expresie diferite: pictură, video, bandă desenată.

roman tolici

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.

22
/02
/24

Niki (12 ani) și Vika (11 ani) se întâlnesc pentru prima dată în metroul din Harkiv, unde familiile lor s-au refugiat de război. O poveste de dragoste neașteptată și emoționantă, care ne amintește că empatia, generozitatea și speranța în ceilalți sunt singurele lucruri care ne pot salva umanitatea pe timp de război.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

19
/02
/24

Actorul Pavel Bartoș va juca pentru prima dată rolul lui Decebal Necșulescu din piesa „...Escu” de Tudor Mușatescu, într-o coproducție care va avea reprezentații la București și Chișinău. Spectacolul va fi pus în scenă de echipe artistice reunite ale Teatrului „Stela Popescu” din București și Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale din Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton.

19
/02
/24

Ca în fiecare an, artistul vizual M.C. Donici propune EXPOZIȚIA DE O ORĂ: o întâlnire fără coroane, fasoane, discursuri sau festivisme, de ZIUA BRÂNCUȘI. Ajuns la a VIII-a ediție, evenimentul produs de Asociația Culturală Arte-Factum va avea loc luni, 19.02.2024, între orele 14:00- 15:00, în spațiul din fața  Bustului  Brâncuși  din proximitatea Facultății de Arte a Universității de Vest, Timișoara.

16
/02
/24

Anul acesta marcăm Ziua Națională Brâncuși printr-un eveniment cu totul deosebit. Avem bucuria să vă anunțăm că sosește în premieră în România și va putea fi vizitată în exclusivitate la Galeriile Artmark o lucrare realizată de sculptor în 1905-1906, „Bustul unui patron de restaurant (Portretul lui Achille Baldé)”. Este vorba despre „o operă care nu a fost niciodată văzută, (fiind) considerată pierdută sau distrusă”.

15
/02
/24

Pe 26 martie 2024, începând cu orele 18.30, Opera Națională București va găzdui o ediție specială din ciclul de conferințe SCENA GÂNDIRII. Evenimentul, desfășurat sub titlul „Universitate, societate, creativitate”, va aduce pe scenă trei rectori ai unora dintre cele mai reprezentative universități românești.