Milo Rau, la Festivalului Interferențe de la Cluj
https://www.ziarulmetropolis.ro/milo-rau-la-festivalului-interferente-de-la-cluj/

Joi, 22 noiembrie 2018 se deschid porţile celei de VI-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru Interferenţe, eveniment organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj, în perioada 22–30 noiembrie. Anul acesta, sunt invitate la Cluj 16 trupe de teatru din 13 ţări.

Un articol de Petre Ivan|21 noiembrie 2018

Tema centrală a celei de-a VI-a ediții este Războiul, ca un omagiu adus celor 100 de ani de la terminarea Primului Război Mondial –  ̎război ale cărui tratate de pace au redefinit în mod dramatic și tragic harta Europei și au prelungit parcă până la infinit conflictele armate la care asistăm și azi și care par să favorizeze în mod vizibil o elită economică a lumii alcătuită din doar câteva sute de familii. – preciza Gábor Tompa, selecționerul Festivalului.

Deschiderea oficială a Festivalului Internațional de Teatru Interferențe va avea loc pe 22 noiembrie, în Sala Mare a Teatrului Maghiar de Stat, începând cu ora 18.30, cu spectacolul Ifigenia la Aulis | Occident Express de Euripide / Soeren Voima și Stefano Massini, producție a Volkstheater din Austria.

Regizoarea Anna Badora abordează frecvent conflictele zilelor noastre prin prisma temelor antice, în acest caz alăturând personaje din timpuri diferite. În tragedia lui Euripide, oamenii vor un singur lucru: să ardă orașul Troia până la temelii. În drama lui Massini, eroii nu-și doresc decât să se îndepărteze de război, să lase în urmă pământul ars, să ajungă la Pământul Făgăduinţei – continentul european unde există doar pace și prosperitate.

Ismène, Marianne Pousseur

 Tot joi, 22 noiembrie, orele 16.00 și 21.30, la Sala Studio a Teatrului Maghiar, se va juca Ismène, un spectacol regizat și interpretat de Marianne Pousseur la Compagnie Khroma, Belgia.

Ismene, asemeni unui grădinar al memoriei, cultivă în singurătate contactul senzorial cu elemente din copilăria sa. Din ataşamentul faţă de cele mai mici lucruri, în contrast cu absolutismul surorii sale, Antigona, și grandilocvența sau rezervarea impuse de palatul tatălui ei, Oedip, izvorăște un gând, un discurs, o viziune pe care ea o construiește încet și cu seninătate.

Ismene este o instalație vizuală și o lucrare vocală, având o mișcare care combină deschiderea și concentrarea extremă.

Timp de nouă zile, la Festivalul Internațional de Teatru Interferențe veți avea ocazia de a vedea producții care vorbesc despre război și feluritele lui fațete, sunt invitate spectacole din Europa Centrală și de Est întrucât aceste regiuni au fost cele mai afectate de Primul Război Mondial.

Astfel, vineri, 23 noiembrie, în miezul zilei, la ora 14.30, publicul clujean este invitat în Sala Mare a Teatrului Maghiar, la unul dintre spectacolele cele mai așteptate din cadrul festivalului – Compassion. The History of the Machine Gun – în regia cunoscutului Milo Rau și montat la Schaubühne am Lehniner Platz, Germania.

În Compassion. The History of the Machine Gun, Milo Rau și echipa sa călătoresc către punctele politice fierbinți ale vremurilor noastre: rutele mediteraneene ale refugiaților din Orientul Mijlociu și zonele războiului civil din Congo. Dublul monolog semi-documentar bazat pe interviurile realizate cu angajaţii ONG-urilor, clericii și victimele războaielor din Africa și Europa, se aventurează în abordarea unui subiect contradictoriu: cât de mult suportăm suferinţa altora și de ce o urmărim? De ce o persoană moartă la porțile Europei valorează mai mult decât miile de oameni morți în războiul civil din Congo?

Seara de vineri, 23 noiembrie, se va încheia în acordurile Sandei Weigl acompaniată de Mat Maneri (violă) și Lucian Ban (pian), cei doi semnând și aranjamentul muzical.

Concertul de jazz Lost in the Stars este programat la ora 18.00, în Sala Mare a Teatrului și prezintă muzica lui Kurt Weill și cântecele expresionismului german din cadrul culturii Weimar.

Născută la București, Sanda Weigl și familia ei au fost nevoiți să fugă la Berlin din cauza persecuției politice a regimului communist. Acolo s-au reunit cu singura rudă supraviețuitoare, Helene Weigl, văduva lui Bertolt Brecht și directorul Berliner Ensemble. Sanda a aprofundat tradiția lui Brecht / Weill, cunoscând-o Lotte Lenya și studiind cu Helene.

Două zile intense de teatru și de povești spuse prin intermediul muzicii deschid periplul teatral pregătit de Teatrul Maghiar în perioada 22-30 noiembrie.

Pachetul Interferences Grand 2018 – care include bilete la cele opt spectacole prezentate în Sala Mare a Teatrului Maghiar de Stat Cluj – poate fi achiziționat de pe site-ul www.biletmaster.ro și de la casa de bilete a Teatrului. Prețul pachetului promoțional este de 280 lei.

Foto: Festivalului Interferențe – facebook

12
/01
/24

Proiectul „Narațiuni ale națiunii”, produs de PostModernism Museum cu ocazia Zilei Culturii Naționale 2024, abordează valorile naționale într-o perspectivă multidisciplinară, prin teme dedicate unor genuri și mijloace de exprimare atractive: bandă desenată, muzică rock și folk, literatură, arte vizuale, istoria artei, în care reprezentările naționale sunt înțelese ca valori democratice, dimensiune europeană, influențe creative specifice unui spațiu de spiritualitate și limbaj comun.

12
/01
/24

Luna ianuarie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă două noi vernisaje: acumulare.colecție 3, expoziția-colecție de lucrări dăruite de prieteni artiști a co-fondatorului Celulei de Artă, Daniel Loagăr, la spațiul-vitrină din B-dul Carol nr. 53 și experimental I, expoziția de fotografie experimentală a artistului vizual Marius Adrian, la Pop Up Window de la Galeria Kulterra (str. Știrbey Vodă nr. 104 – 106).

12
/01
/24

Scrisoarea trimisă de către scriitorul Mircea Damian din închisoare, jurnalul intim al unei doamne de la curtea regală, un jurnal de front din cel de-al Doilea Război Mondial, catrenul dedicat de Lucian Blaga uneia dintre muzele sale și ultima scrisoare trimisă de Ion Antonescu către soție s-au numărat printre cele mai discutate obiecte de colecție licitate la finalul anului trecut.

11
/01
/24

Institutul Cultural Român anunță lansarea ediției din 2024 a Programului CANTEMIR*, program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. ICR va acorda finanțare nerambursabilă pentru inițiative culturale din domeniile arte vizuale (arte plastice, arte decorative, știință/cercetare și arhitectură, design, noile media, fotografie, performance) și artele spectacolului (teatru, muzică, dans).

11
/01
/24

Asociația SIGNIS România anunță prima ediție a Festivalului Internațional FILMIKON, care propune o selecție de filme premiate de-a lungul anilor de juriile ecumenice și interreligioase, în peste 30 de festivaluri de film din lume, dar și un dialog despre valorile creștine și umane pornind de la aceste producții. Începând cu anul 1974, Premiul Juriului Ecumenic este un premiu independent acordat filmelor de lungmetraj din competițiile unor festivaluri internaționale de film din lume, precum Cannes sau Berlin.