Milo Rau, la Festivalului Interferențe de la Cluj
https://www.ziarulmetropolis.ro/milo-rau-la-festivalului-interferente-de-la-cluj/

Joi, 22 noiembrie 2018 se deschid porţile celei de VI-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru Interferenţe, eveniment organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj, în perioada 22–30 noiembrie. Anul acesta, sunt invitate la Cluj 16 trupe de teatru din 13 ţări.

Un articol de Petre Ivan|21 noiembrie 2018

Tema centrală a celei de-a VI-a ediții este Războiul, ca un omagiu adus celor 100 de ani de la terminarea Primului Război Mondial –  ̎război ale cărui tratate de pace au redefinit în mod dramatic și tragic harta Europei și au prelungit parcă până la infinit conflictele armate la care asistăm și azi și care par să favorizeze în mod vizibil o elită economică a lumii alcătuită din doar câteva sute de familii. – preciza Gábor Tompa, selecționerul Festivalului.

Deschiderea oficială a Festivalului Internațional de Teatru Interferențe va avea loc pe 22 noiembrie, în Sala Mare a Teatrului Maghiar de Stat, începând cu ora 18.30, cu spectacolul Ifigenia la Aulis | Occident Express de Euripide / Soeren Voima și Stefano Massini, producție a Volkstheater din Austria.

Regizoarea Anna Badora abordează frecvent conflictele zilelor noastre prin prisma temelor antice, în acest caz alăturând personaje din timpuri diferite. În tragedia lui Euripide, oamenii vor un singur lucru: să ardă orașul Troia până la temelii. În drama lui Massini, eroii nu-și doresc decât să se îndepărteze de război, să lase în urmă pământul ars, să ajungă la Pământul Făgăduinţei – continentul european unde există doar pace și prosperitate.

Ismène, Marianne Pousseur

 Tot joi, 22 noiembrie, orele 16.00 și 21.30, la Sala Studio a Teatrului Maghiar, se va juca Ismène, un spectacol regizat și interpretat de Marianne Pousseur la Compagnie Khroma, Belgia.

Ismene, asemeni unui grădinar al memoriei, cultivă în singurătate contactul senzorial cu elemente din copilăria sa. Din ataşamentul faţă de cele mai mici lucruri, în contrast cu absolutismul surorii sale, Antigona, și grandilocvența sau rezervarea impuse de palatul tatălui ei, Oedip, izvorăște un gând, un discurs, o viziune pe care ea o construiește încet și cu seninătate.

Ismene este o instalație vizuală și o lucrare vocală, având o mișcare care combină deschiderea și concentrarea extremă.

Timp de nouă zile, la Festivalul Internațional de Teatru Interferențe veți avea ocazia de a vedea producții care vorbesc despre război și feluritele lui fațete, sunt invitate spectacole din Europa Centrală și de Est întrucât aceste regiuni au fost cele mai afectate de Primul Război Mondial.

Astfel, vineri, 23 noiembrie, în miezul zilei, la ora 14.30, publicul clujean este invitat în Sala Mare a Teatrului Maghiar, la unul dintre spectacolele cele mai așteptate din cadrul festivalului – Compassion. The History of the Machine Gun – în regia cunoscutului Milo Rau și montat la Schaubühne am Lehniner Platz, Germania.

În Compassion. The History of the Machine Gun, Milo Rau și echipa sa călătoresc către punctele politice fierbinți ale vremurilor noastre: rutele mediteraneene ale refugiaților din Orientul Mijlociu și zonele războiului civil din Congo. Dublul monolog semi-documentar bazat pe interviurile realizate cu angajaţii ONG-urilor, clericii și victimele războaielor din Africa și Europa, se aventurează în abordarea unui subiect contradictoriu: cât de mult suportăm suferinţa altora și de ce o urmărim? De ce o persoană moartă la porțile Europei valorează mai mult decât miile de oameni morți în războiul civil din Congo?

Seara de vineri, 23 noiembrie, se va încheia în acordurile Sandei Weigl acompaniată de Mat Maneri (violă) și Lucian Ban (pian), cei doi semnând și aranjamentul muzical.

Concertul de jazz Lost in the Stars este programat la ora 18.00, în Sala Mare a Teatrului și prezintă muzica lui Kurt Weill și cântecele expresionismului german din cadrul culturii Weimar.

Născută la București, Sanda Weigl și familia ei au fost nevoiți să fugă la Berlin din cauza persecuției politice a regimului communist. Acolo s-au reunit cu singura rudă supraviețuitoare, Helene Weigl, văduva lui Bertolt Brecht și directorul Berliner Ensemble. Sanda a aprofundat tradiția lui Brecht / Weill, cunoscând-o Lotte Lenya și studiind cu Helene.

Două zile intense de teatru și de povești spuse prin intermediul muzicii deschid periplul teatral pregătit de Teatrul Maghiar în perioada 22-30 noiembrie.

Pachetul Interferences Grand 2018 – care include bilete la cele opt spectacole prezentate în Sala Mare a Teatrului Maghiar de Stat Cluj – poate fi achiziționat de pe site-ul www.biletmaster.ro și de la casa de bilete a Teatrului. Prețul pachetului promoțional este de 280 lei.

Foto: Festivalului Interferențe – facebook

19
/06
/14

Tânăra și talentata regizoare Carmen Lidia Vidu prezintă cea de-a treia sa premieră în acest an, „Cântec de leagăn. O poveste despre Maria Tănase“, vineri, 20 iunie, de la ora 19.30, la Godot Cafe Teatru. Spectacolul este un video poem teatral ce aduce pentru prima dată pe o scenă de teatru documente autentice, scrisori de arhivă, frânturi din interviurile, gândurile și amintirile Mariei Tănase, alături de şase dintre cântecele nemuritoare ale artistei, interpretate live.

19
/06
/14

Festivalul Național de Teatru “Toma Caragiu” a propus într-o marți, la Ploiești, evitând cu eleganță cele trei ceasuri rele prevestite de mai de mult, premiera spectacolului “Chip de foc” (“Fireface”), după un text absolut nebun al dramaturgului german Marius von Mayenburg (42 de ani).

19
/06
/14

În zilele noastre în care rețele sociale dezvăluie pas cu pas fiecare amănunt din viața unui om, ne-a mai rămas un singur loc în care putem fi surprinși sau uimiți de oameni – sala de teatru. 

19
/06
/14

„A face (cuiva) capul calendar” este o expresie folosită adesea când ne întâlnim cu cineva care vorbește prea mult. De asemenea, este utilizată atunci când vrem să transmitem mesajul că suntem copleșiți de prea multe informații. Dar de ce „calendar”, și nu „almanah” sau „revistă”?

18
/06
/14

Se joacă pe scena Naționalului din București “Anonimul venețian”, spectacol-studiu coordonat de însuși Ion Caramitru. Doar doi actori – Ilinca Goia și Ioan Andrei Ionescu, o splendidă ilustrație muzicală (de Vasile Manta) și, mai ales, indimenticabilul text al lui Giuseppe Berto (vă este cunoscut, poate, pentru “Il male oscuro”).

18
/06
/14

Într-o după-amiază de iunie am participat la repetițiile spectacolului „Distopie. Shakespeare. Remix“, care deschide proiectul numit Noua Generație de creatori – 9G, care se va desfășura la Sala Mică a Teatrului Național București, în datele de 20, 21 și 22 iunie, la ora 20.00.

18
/06
/14

Filmul My Name is Salt (Elveția / India 2013), povestea a mii de familii din India care trăiesc din sarea pe care o colectează în deșert, este câștigătorul Marelui Premiu al ediției a treia de Pelicam – Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni.

17
/06
/14

Marele regizor polonez Krzysztof Zanussi afirmă, într-un interviu pentru Ziarul Metropolis realizat la TIFF, că nu există decât un pas între succes și eșec, că premiile sunt folositoare, că a făcut compromisuri în timpul comunismului, că tinerii își vând astăzi prea ușor libertatea și că ceea ce contează este să te comporți decent în viață.

17
/06
/14

Festivalul Naţional de Teatru (25 octombrie – 2 noiembrie 2014) organizează în zilele de 18 şi 19 iulie a.c., la Teatrul Naţional Bucureşti, Sala mică, o audiţie în vederea selecţiei pentru un workshop condus de Răzvan Mazilu - unul dintre cei mai cunoscuţi şi apreciaţi dansatori şi coregrafi.

17
/06
/14

În perioada 16-22 iunie are loc a doua ediție a Festivalului de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova, eveniment cultural ce reunește 44 de producții teatrale radiofonice din 21 de țări participante. Audițiile spectacolelor au accesul gratuit și se desfășoară la Grand Hotel Continental, Calea Victoriei nr 56. Despre conceptul festivalului ne vorbeşte Attila Vizauer (regizor), directorul Departamentului de teatru și divertisment al Societății Române de Radiodifuziune.