„Mincinosul” lui Vlad Mugur, la Teatrul Odeon
https://www.ziarulmetropolis.ro/mincinosul-lui-vlad-mugur-la-teatrul-odeon/

Teatrul Odeon continuă seria Mari Spectacole difuzate săptămânal online şi oferă joi, 7 mai, la ora 18:00, spectacolul „Mincinosul” de Carlo Goldoni, în regia lui Vlad Mugur, cu Horaţiu Mălăele în rol principal, care a avut premiera pe 11 octombrie 1991.

Un articol de Liliana Matei|5 mai 2020

În distribuție îi veți putea revedea pe Horațiu Mălăele, Virgil Andriescu, Mircea Andreescu,  Florin Zamfirescu, Ionel Mihăilescu, Marian Ghenea,  Marius Stănescu, Mircea Constantinescu, Diana Gheorghian, Gălbenuşe, Camelia Maxim, Mirela Dumitru. Scenografia este semnată de Lia Manțoc.

Spectacolul va fi transmis prin live streaming pe pagina de Facebook a instituției și va fi disponibil online pe canalul de YouTube până la ora 24:00.

Teatrul Odeon preciează că filmarea a fost realizată pentru arhiva teatrului, și nu pentru difuzare.

„Teatrul nu e viaţă. Viaţa e o enciclopedie teatrală”, mărturisea  regizorul de teatru Vlad Mugur, născut pe 22 iunie 1927, într-o familie de artişti şi intelectuali renumită.

Mama, Luisa Grigoriu, şi tatăl, Val Mugur, au fost cununaţi de Prinţul Carol şi de Regina Elena, iar el a fost creştinat de Regele Mihai şi Regina Elena. Ambii bunici au contribuit la construcţia patrimonului cultural al României, Constantin Grigoriu, bunicul dinspre mama, a înfiinţat Opereta Româna, iar Gheorghe Demetrescu Mugur, bunicul după tată, a fost profesorul Regelui Carol al II-lea, directorul Fundaţiilor Regale şi al Radiodifuziunii Române.

Tatăl, Val Mugur, a fost cunoscut director de scenă şi avocat, prieten cu cei mai mulţi dramaturgi din perioada interbelică şi iniţiatorul teatrului radiofonic.

Vlad Mugur a fost primul profesor care a făcut din clasa sa o trupă, mutând, după absolvirea Institutului, întreaga „Promoţie de Aur”, cum îi plăcea să-i spună, la Teatrul Naţional din Craiova: Amza Pellea, Gheorghe Cozorici, Victor Rebengiuc, Sanda Toma, Gina Patrichi, Silvia Popovici, Anca Vereşti, George Constantin, Constantin Rauţchi, Dumitru Rucareanu, unde a creat „Tragedia optimistă“ de Vsevolod Vişnevski şi „Hamlet” de Shakespeare (cu Cozorici în rolul titular).

După Revoluţie Vlad Mugur se întoarce cu mari speranțe în România, iar Andrei Pleşu îl numeşte director la Teatrul Giulești, căruia îi schimbă numele în ODEON: „Este scena şi clădirea pe care am iubit-o.În primul rând pentru că a fost teatrul în care eu am învăţat teatru.

Am stat în sală ca asistent sau ca elev la toată pleiada de artişti, care erau şi în casa noastră şi pe scenă. Toate succesele mari dinainte să plec din ţară le-am avut în acest teatru, fie că erau montate acolo, fie că erau în turneul de la Craiova sau Cluj.

Odeonul are farmec.

Am acceptat să fiu director numai pentru acea clădire.

Şi pentru amintire”.

Pe 11 octombrie 1991, după ce în mai 1990 regizorul avusese premiera cu aceeaşi piesă la teatrul din Münster, Germania, are loc premiera primului său Goldoni din România,  „Mincinosul”, cu Horaţiu Mălăele în rolul Lelio Bisognosi, primul și singurul spectacol montat de Vlad Mugur pe perioada directoratului său, de altfel, foarte scurt, cu o trupă de tineri actori angajată chiar de el. Actorul Marius Stănescu era încă student când a fost distribuit în „Mincinosul” și a debutat pe scena Teatrului Odeon.

Spectacolul a luat parte la festivitățile premergătoare bicenterului Goldoni și s-a jucat în 1992 la Teatro Goldoni de la Veneția și în curtea Palatului Pitti de la Florența în 1993, în cadrul Festivalului Goldoni. Un alt teatru din România revenea, după 1989, la întâlniri europene importante, grație lui Vlad Mugur, iar presa teatrală din Peninsulă se exprimă elogios. „Un spectacol de un dinamism extraordinar, mai apropiat de commedia dell’arte decât de tradiția goldoniană, așa cum ne-o imaginăm. Cu toate acestea, o creație uimitoare. Nu avem suficiente cuvinte să lăudăm regizorul care ne-a produs o asemenea revelație. Interpreții sunt admirabili, sub direcția unui artist care a pus în armonie diferite niveluri ale spectacolului, prin simboluri savuroase, susținute de o anumită ironie”, scria Piero Zamato în „L’ Adige de trentto” pe 6 mai 1992.

24
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat în România de Transilvania Film pe platforma TIFF Unlimited, filmul „Dama de cupă” („Queen of Hearts”, 2019), al regizoarei daneze cu origini egiptene May el-Toukhy, impresionează prin interpretarea actriţei Trine Dyrholm, care joacă o avocată ce începe o aventură cu fiul său vitreg de nici 18 ani.

23
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Primul episod din miniseria „Bani negri (pentru zile albe)”, scrisă și regizată de Daniel Sandu (autorul filmului „Un pas în urma serafimilor”), a avut premiera pe HBO și e disponibil pe HBO GO. Cât de bun a acest nou serial românesc?

23
/11
/20

A fost odată ca niciodată, că de n-ar fi, nu s-ar povesti în lumea magică a teatrului pentru copii, o actriță de poveste, pe nume Alexandrina Halic.

20
/11
/20

Sâmbătă, pe 21 noiembrie (la ora 16:00 în Europa de Vest, ora 17:00 în Europa Centrală, ora 18:00 în Europa de Est), va avea loc a șasea ediție a Zilei Europene a Spectatorilor, eveniment digital și comunitar care în fiecare an implică și conectează grupurile locale de spectatori activi care participă la activitățile de co-programare desfășurate în cadrul proiectului european „Be SpectACTive!”, în care Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu este partener din 2014.

19
/11
/20

A 30-a ediție a Festivalului Naţional de Teatru, care va avea loc în 22-29 noiembrie, în format online, și-a propus să le ofere spectatorilor prilejul de (re)vedea spectacole-patrimoniu.

Pagina 2 din 93212345...102030...Ultima »