„Miracol”. Printre dealuri
https://www.ziarulmetropolis.ro/miracol-printre-dealuri/

CRONICĂ DE FILM La fel ca „Neidentificat” (2020), prima parte a unei preconizate trilogii filmate la Piatra Neamţ şi în împrejurimi, „Miracol (2021) este prins între dorinţa de a spune lucruri tari din sfera dramelor morale şi încărcate psihologic şi înclinaţia de a testa convenţiile unui amestec de thriller şi policier.

Un articol de Ionuţ Mareş|26 ianuarie 2022

Însă această dualitate (reflectată inclusiv prin împărţirea în două capitole) nu îl lasă să respire – e ca o greutate care nu îi permite să se ridice de la sol şi să se elibereze. Aşa se face că „Miracol” ni se prezintă ca un film extrem de cerebral şi lustruit (simţi lucrătura la fiecare pas), în ciuda substratului său mai degrabă emoţional şi tragic, care i-ar fi putut permite o mai mare dezinvoltură.

Sigur, regizorul Bogdan George Apetri îşi stăpâneşte bine mijloacele. Nu i se poate reproşa iscusinţa de a lucra, de exemplu, cu cadre lungi (dominante), în care durata e esenţială pentru a lăsa timp celor doi protagonişti să ni se dezvăluie treptat – o tânără de 19 ani (Ioana Bugarin) care iese câteva ore de la mănăstirea unde s-a instalat, pentru o vizită misterioasă la spital pentru care trebuie să ia taxiul mai mulţi kilometri pe un drum printre dealuri, şi un poliţist (Emanuel Pârvu) care face o anchetă asupra unei nenorociri a cărei victimă a fost chiar fata în ziua respectivă.

De asemenea, prim-planurile insistente cu chipurile celor două personaje, mereu măcinate de gânduri ascunse, sau panoramarea prelungită din punctul culminant al primei părţi (imaginea îi aparţine lui Oleg Mutu), când parcă şi natura participă la drama tinerei (vântul şi tunetele care anunţă o furtună sună ameninţător), sunt semnele unui meşteşug care impune respect.

Atent controlate sunt şi detaliile împrăştiate de-a lungul filmului şi care spre final îşi arată retroactiv importanţa, dezvăluind motivaţiile reale ale protagoniştilor.

Paradoxal, însă, această dibăcie, care are meritul de a întreţine un suspans, riscă să fie luată drept academism (subminat poate doar de privirea Ioanei Bugarin, care sugerează o frământare profundă, imposibil de exprimat).

Şi aici revin la cele două forţe care se ciocnesc: convenţia de film de gen cu care lucrează Apetri şi care îşi semnalează mereu prezenţa e doar un pretext, o carcasă pentru miza reală –  portretul unui poliţist a cărui judecată e tot mai întunecată sub apăsarea unei vinovăţii (un poliţist cu mintea tulburată şi pus pe răzbunare e şi protagonistul din „Neidentificat”, jucat la intensitate maximă de Bogdan Farcaş).

Însă o astfel de opţiune distrage atenţia de la suferinţele reale ale personajelor (mai ales ale tinerei) şi de la cauzele lor (ceea ce exclude automat şi o minimă investigare a mediului social, care rămâne doar un fundal neclar şi oarecare) şi ademeneşte spectatorul într-un simplu joc de perspicacitate despre ce intenţii şi secrete are poliţistul şi care e de fapt miracolul promis de titlu.

„Miracol” a avut premiera mondială în secţiunea competiţională Orizzonti a Festivalului de la Veneţia, iar din 4 februarie ajunge şi în cinematografele din România, după o serie de avanpremiere în mai multe oraşe din ţară.

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.

19
/10
/22

Unsul magilor, Black Adam (pseudonimul modern al lui Teth-Adam), spune povestea anti-eroului forțat de împrejurări să ajute câțiva pământeni. Mânat de răzbunare și ură, Black Adam este extrem de eficient în lupta cu opresorii Kahndaq-ului, spre disperarea super-eroilor din Justice Society.

19
/10
/22

După succesul ediţiei precedente cu 88 de minute cu Victor Rebengiuc, o gală care-şi propunea să aniverseze un artist legendar printr-o discuţie intimă şi pasionantă despre ale vieţii şi ale artei, acum spectatorii vor avea ocazia să o întâlnească pe actrița Tora Vasilescu.