Miss Julie. Un film cuminte
https://www.ziarulmetropolis.ro/miss-julie-un-film-cuminte/

CRONICĂ DE FILM Bazat pe o piesă de August Strindberg şi scris şi realizat de cunoscuta actriţă (şi, ocazional, regizoare) norvegiană Liv Ullmann, „Miss Julie” („Domnişoara Julie”) funcţionează cel mai bine în momentele de (aparentă) farsă.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 aprilie 2015

Tot aici ar putea identificat însă și principalul său punct slab, pentru că nu e clar cât din această abordare, accentuată înspre final, este căutată, și cât rezultă, ca efect secundar, din caracterul asumat teatral al mizanscenei și al interpretărilor actoricești.

Există o artificialitate evidentă în „Miss Julie”, pornită chiar de la scheletul narativ: în ziua și în noaptea de Sânziene (Midsummer), într-un castel din Irlanda de la sfârșitul secolului XIX, misterioasa și instabila domnișoară Julie (Jessica Chastain) flirtează cu imprevizibilul valet al casei, John (Colin Farrell), chiar sub privirile logodnicei supuse a acestuia (Samantha Morton, într-o surprinzătoare transformare fizică, departe de aparițiile din filmele britanice independente de acum câțiva ani).

Un film în trei personaje și doar câteva decoruri (în principal bucătăria), despre seducție și relațiile de putere între oameni încă prizonieri ai convențiilor și ierarhiile sociale, care se ciocnesc însă de pasiuni (sexuale) greu de stăpânit, temă atât de răspândită în pelicule cu acțiunea plasată în special în perioade de până în secolul XX.

Sensurile profunde ale narațiunii sunt date, bineînțeles, de textul lui Strindberg, iar Ullmann – exersată, ca actriță a lui Ingmar Bergman, în astfel de drame de cameră în care personajele își transformă viețile într-un infern – încearcă să le articuleze într-un cât mai eficient limbaj vizual, chiar dacă lipsit de spectaculozitate.

Un discurs care oscilează între o tentativă de caricaturizare a protagoniștilor în momente cheie, de subliniere a ridicolului în care îi aruncă uneori propriile slăbiciuni și afecte, și o încercare de revelare, treptată, a unor reale drame interioare. Iar apropierea de personaje se face prin apelul la prim-planuri și printr-un ecleraj în care chipurile sunt alternativ înmuiate într-o lumină gălbuie și caldă.

Lumea din „Miss Julie” este una închisă în ea însăși, cu personaje care, așa cum nu par a putea trece dincolo de limitele fizice ale castelului, nu-și pot depăși nici condiția socială și rolurile atribuite de mediul din care provin, deși dorința de a o face răzbate din fiecare gest.

Prea cuminte pentru a deranja comodități, deși există câteva încercări timide de ieșire din rând, „Miss Julie” rămâne totuși o încercare onestă de a ține pasul cu un text clasic.

Distribuit de Independența Film, „Miss Julie”/„Domnișoara Julie” poate fi văzut în cinematografe din 24 aprilie.

Miss Julie (2014)

Regie: Liv Ullmann

Distribuție: Jessica Chastain, Colin Farrell, Samantha Morton

Rating: ●●●○○

11
/01
/15

Filmele "Birdman" şi "Boyhood" sunt marile favorite la Globurile de Aur, a doua distincţie ca importanţă din cinematografia americană după Oscaruri, ce vor fi decernate în noaptea de duminică spre luni, într-o gală la care participă nume mari de la Hollywood şi va fi urmărită în lumea întreagă.

10
/01
/15

CRONICĂ DE FILM „Mommy”, al cincilea lungmetraj al indecent de tânărului cineast canadian Xavier Dolan (25 de ani), este o „tectonică a sentimentelor” ambalată în încadraturi, culori și sunete electrizante, folosite cu o dezinvoltură frapantă.

09
/01
/15

“Orașul câinilor / White God” în regia lui Kornél Mundruczó, propunerea Ungariei la categoria Cel mai bun film străin, este inclus în programul “9 pentru Oscar” la Cinema Studio din București. Evenimentul are loc în capitală între 9 și 15 ianuarie, cu o săptămână înaintea anunțării nominalizărilor celei de 87-a ediții a premiilor Academiei Americane de Film. Cele două proiecții sunt programate duminică, 11 ianuarie, de la ora 14:00 și joi, 15 ianuarie, de la ora 20:00.

09
/01
/15

Debutul în lungmetraj al regizoarei Ana Lungu, "Autoportretul unei fete cuminți", va avea premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam (21 Ianuarie- 1 Februarie 2015), secțiunea "What the F?!".

08
/01
/15

CRONICĂ DE FILM Scris de Bogdan Mirică și regizat de Igor Cobileanski, „Umbre”, noul serial produs și difuzat de HBO România, încearcă să altoiască pe sol românesc un format străin, însă eșuează undeva la mijloc.

08
/01
/15

„De ce eu?”, în regia lui Tudor Giurgiu, unul dintre cele mai așteptate filme românești din 2015, inspirat de un caz real care a zguduit România la începutul anilor 2000, cel al sinuciderii procurorului Cristian Panait, va fi lansat pe 27 februarie 2015 în cinematografele din toată țara.

08
/01
/15

Din 16 ianuarie, Russell Crowe revine în cinematografe în dublu rol: regizor și actor. Un tată în căutarea fiilor săi, într-un context istoric incert: la sfârşitul Primului Război Mondial, când lumea este încă devastată de oribilele sale consecinţe.

06
/01
/15

Filmele propuse anul acesta la Oscarul pentru Cel mai bun film străin de România, Republica Moldova, Ungaria, Rusia, Turcia, Polonia, Italia, Belgia și Canada vor fi proiectate la Cinema Studio din București, între 9 și 15 ianuarie 2015, în săptămâna dinaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 87-a ediție a premiilor Academiei Americane de Film.

05
/01
/15

Anul 2015 aduce în peisajul cinematografic noi proiecte ale unor regizori premiaţi la Cannes, Berlin şi Veneţia, printre filmele româneşti care vor fi lansate în cinema numărându-se thrillere politice, un western balcanic, un documentar animat, dar şi comedii, drame şi pelicule poliţiste.

02
/01
/15

Nedistribuite în cinematografe, văzute puțin în festivaluri, ignorate nejustificat, filmele de nonficțiune merită o mai mare atenție. La început de an, Ziarul Metropolis vă propune 10 documentare străine din 2013 și 2014, demne de reținut.