”Mizerabilii”, povestea unui fenomen uman și teatral
https://www.ziarulmetropolis.ro/mizerabilii-povestea-unui-fenomen-uman-si-teatral/

Realizatorii spectacolului ”Mizerabilii”, jucat în cadrul Galei Absolvenţilor UNATC Master 2017, la Sala Atelier, UNATC „I.L. Caragiale”, vorbesc despre dimensiunea teatrală şi umană a muncii lor.

Un articol de Petre Ivan|26 Mai 2017

Dana Rotaru, coordonator proiect „Mizerabilii”:

„În 22, 23, 24 mai, în cadrul Galei Absolvenților Unatc, s-a  jucat „Mizerabilii”, un spectacol-eveniment al Şcolii Masterale a UNATC I. L. CARAGIALE. Studenții-actori Master II, Arta actorului s-au întâlnit cu publicul lor, încheind astfel stagiune completă, în aplauzele unui public entuziast, cald, emoționat.

Experiența „Mizerabilii” a avut o istorie frumoasă. Lucrând cu studenții Master I, la vremea aceea, la Opționalul de Teatru Muzical pe care îl susțin la Unatc, ca lect. univ. dr., i-am condus pe aceştia în modulul de Inițiere în Teatru Muzical. Alături de mine am invitat un specialist în voce: doamna Claudia Măru Hanghiuc, prim-solista Teatrului de Operetă şi Musical „Ion Dacian”, doctorand al UNATC. Am pornit împreună în această experiență – eu Coordonator Proiect, dumneaei Coordonator Muzical – şi, la finalul a trei săptămâni de pregătire intensă – în vara lui 2016 – am ales proiectul „Mizerabilii”, pe care l-am montat în toamna lui 2016.

Am lucrat o lună şi jumătate cu o echipă excepțională: studenții UNATC Master II, deja, Arta actorului, cărora le-am alăturat câțiva studenți Master I Arta Actorului şi Pedagogie Teatrală, câțiva studenți Licența (An III, Arta actorului) şi câteva tinere actrițe deja absolvente. Am întregit echipa colaborând cu doamna Roxana Colceag, coregraf şi lect. univ. dr. al Unatc, de asemenea, precum şi cu studentele Master II Scenografie, clasa conf. univ. dr. Ştefan Caragiu: Andreea Nistor şi Raluca Alexandrescu. Ele au îmbrăcat spectacolul scenografic şi din punct de vedere costume. Echipa tehnică a fost la înălțime: Andreea Iacomiță,  Diana Păcurar, Radu şi Mihai Mitrea. Mulțumiri speciale artistului Operetei şi specialistului în sunet domnul Marius Mitrofan, pentru ajutor şi suport în reglarea sunetului spectacolului.

„Mizerabilii” în montarea de la Sala Atelier a Unatc este un spectacol de teatru muzical original, după romanul lui Victor Hugo. Pe scenă apare Victor Hugo şi publicul asistă la travaliul naşterii… Mizerabililor. Nu cei din viață, cei din mintea şi inspirația talentatului scriitor. Mizerabilii este povestea unui om obligat să fure o bucată de pâine pentru ca familia lui să supraviețuiască, e povestea unei femei care a renunțat la virtute pentru a-şi creşte copila, este povestea unei lumi care nu mai suportă mizeria, nedreptatea, lipsurile.

Muzica şi performanța vocală se topesc în scenariul doamnei Claudia Măru Hanghiuc – dumneaei a făcut şi traducerea şi adaptarea textului versurilor – şi se împlinesc în traseul regizoral pe care l-am propus actorilor.

_MG_0969

Am lucrat cu trei distribuții, pe unele roluri chiar patru distribuții. A fost un tur de forță şi a meritat orele şi zilele de travaliu. „Mizerabilii” este o montare în premieră la noi. Ştiu că echipa „Mizerabilii” va păstra în suflet această producție, şi echipa Mizerabilii este mare: ea cuprinde fiecare om de pe afiş, dar şi pe Şeful de Departament al Artei Actorului, prof. univ. dr. Tania Filip – care ne-a susținut în toată această perioadă, pe decanul Facultății de Teatru a Unatc, conf. univ. dr. Ştefan Caragiu – care s-a asigurat de bunul mers al repetițiilor şi al premierei din punct de vedere producție, şi pe Rectorul Unatc, conf. univ. dr. Nicu Mandea – care ne-a susținut şi ne susține în dezvoltarea Cursului de Teatru Muzical în Unatc.

Multumim PUBLICULUI care, în stagiunea 2016-2017, a umplut sala Atelier din Matei Voievod 75-77, trăind alături de noi experiența celor 35 de reprezentații cu producția „Mizerabilii”.

Roxana Colceag, coregraf și lect. univ. dr. despre lucrul la “Mizerabilii”

Lucrul meu cu studenții Master II Arta actorului pentru proiectul “Mizerabilii” s-a desfășurat într-un climat relaxat, creativ. S-au armonizat și au reacționat imediat la cerințele de mișcare cerute și conținute în conceptul de spectacol.  De altfel, spectacolul nu necesită coregrafii, ci acea mișcare scenică prin intermediul căreia conceptul regizoral și susținerea vocală să se armonizeze, desfășurând trasee logice și clare, dar și picturale, acolo unde concepția regizorală o cerea.

În lucrul la “Mizerabilii”, de la întâlnirea cu Dana Rotaru, când am discutat în amănunt fiecare scenă care necesita expertiza mea, şi pâna la faza de repetiții de mișcare pentru închegarea scenelor din punct de vedere mișcare, am urmărit fiecare etapă de lucru. Spectacolul s-a împlinit de la o repetiție la alta și de la o reprezentație la alta. Experiența “Mizerabilii” este una benefică echipei, am lucrat frumos împreună şi văd în performanța studenților actori proaspăt absolvenți ai Masterului Unatc de Arta Actorului marele câștig al acestor tineri: cu “Mizerabilii” au dobândit cunoștințele și experiența de a sta pe o scenă de teatru muzical. Sper ca viața teatrală să le ofere şansa dezvoltării și etalării talentului lor și al școlii care i-a format”.

Claudia Măru-Hanghiuc, coordonatorul muzical, despre lucrul la spectacol

”Spectacolul MIZERABILII de la UNATC este un fenomen teatral și uman. Păstrând aproximativ 30%  din genialitatea originalului muzical „Les Miserables”,  am căutat ca traducerea  textelor muzicale alese (doar 19 din 53) să nu fie strictă, exactă, și să păstreze doar ideea, miezul de desfășurare a acțiunii explicată în limba locului plin de spiritualitate, în zona culturală românească. De asemenea, partea originală din acest spectacol este aceea că am scris texte de legătură între numerele muzicale, menite să explice desfășurarea acțiunii prin prisma unui povestitor. Acest povestitor a devenit Victor Hugo, la propunerea regizoarei Dana Rotaru și a tânărului actor-masterand Bogdan Florea. Dezvoltarea scenică a fost un lucru de echipă deosebit, deoarece prietenia care mă leagă de Dana Rotaru m-a făcut să nu simt felul în care a trecut de la obișnuința „locului” în regizarea pieselor de teatru la necesitatea de a face altceva,  acel „je ne sais qoi” specific regiei de music-hall. Și i-a reușit extraordinar prin simplitatea plină de energeie care se degajă din scenă.

Ceea ce a fost, însă, deosebit, a fost munca pentru partea muzicală cu acești tineri atât de talentați în arta interpretativă actoricească, dar neavând cea mai mică idee despre adevărul tehnic ce se ascunde în spatele performanței muzicale de pe… să zicem, Broadway. Pe cât de minunați actori pe atât de ascultători, tinerii Master II UNATC 2017 au dat dovadă de o puternică dorință transformată până la urmă în încăpățânare pentru a munci foarte serios și foarte mult. Ajunsesem ca în afară de cele patru-cinci ore petrecute cu Dana la regie să continue cu alte trei-patru ore cu mine, unde învățau un fel de a cânta atipic pentru ei. Rezultatul însă este uimitor deoarece tot spectacolul este cântat în aceeași tehnică și școală interpretativă, de la respirație și poză de sunet la lacrimile lor când devin brusc personajele unui roman ce a cutremurat o lume întreagă.

Ceea ce spun acum s-ar putea să supere dar sunt deosebit de conștientă că trebuie spus, repetat, subliniat la nesfârșit: UNATC are nevoie de Secția de Music-hall! Școala de Arta Actorului de la UNATC este deosebită. Am lucrat cu mlădițele acestei școli. Dar? Nu înțeleg dacă s-a desființat secția de music-hall: dintr-un dezinteres devenit rea voință, după ce a existat între anii 1998 și 2000, sau dintr-o totală nepăsare a celor ce răspund de spațiul cultural și educațional românesc. Acest spectacol, MIZERABILII, ar trebui să se joace la nesfârșit până când… cineva, nu știu cine, și-ar da seama că generațiile de tineri actori vor să-și dezvolte toate abilitățile, vor să fie actori compleți. Publicul a văzut! Publicul aproape a consumat prin toți porii interpretarea acestor tineri. Specialiștii în muzică și-au făcut cruce (am văzut asta), fiind mai aproape de Dumnezeu pentru a putea înțelege cum a fost posibil ca toți interpreții din scenă să încheie numere muzicale de un patriotism menit să se strecoare în ADN, cu acute precum La și Si din octava a II-a sau Contra DO. Actori!

Păcat că nu avem o lege a sponsorizării care să-i determine, cu adevărat, pe oamenii cu bani să investească în drepturile de autor pentru ca acest spectacol să se poată juca măcar cinci ani cu acești copii minunați, Master II Arta Actorului UNATC 2017 pentru că este un fenomen uman și teatral”.

_MG_0981

INFO

MIZERABILII

după Victor Hugo

Master, anul II, Arta Actorului & Arta Scenografului

Coordonator proiect: lect.univ.dr. Dana ROTARU

Mișcare scenică: lect.univ.dr. Roxana COLCEAG

Coordonator muzical: prim – solist TNOID drd. Claudia MĂRU HANGHIUC

Victor Hugo – Bogdan FLOREA, an II Master

Jean Valjean – Mihai MITREA / Radu MITREA

Javert – Andrei RADU / Alex VOICU / Vlad BĂLAN, an II Master

Fantine – Teodora SANDU / Catinca Maria NISTOR / Cristina JUNCU, an II Master

Marius – Flavius CĂLIN / Alex VOICU / Andrei RADU, an II Master

Cosette – Catinca Maria NISTOR / Theodora SANDU / Irina ȘTEFAN, an II Master

Eponine – Ana Maria IVAN / Cristina JUNCU, an II Master

Thenardier – Iulian BURCIU / Iulian CUZA / Vlad BĂLAN, an II Master

Mme Thenardier – Iulia POPTEAN / Ana Maria POP / Oana MARCU / Ana Maria IVAN, an II Master

Gavroche – Alin POTOP / Andrei NEDELEA

Peștele – Massimiliano NUGNES / Alexandru IORDACHE

Corul – Andreea MERA, Carla MIHAI, Ana-Maria POP (an II Master), Elena SCALEȚCHI, Marina FLUERAȘU, Oana DRAGNEA MĂRCULESCU, Ioana RUFU, Ana-Maria IVAN (an II Master), Flavius CĂLIN (an II Master), Iulian BURCIU(an II Master), Victor Ivan ESPIRITU SANTO, Alexandru IORDACHE (an II Master)

Scenografie și costume: Andreea Diana NISTOR, Raluca ALEXANDRESCU (Master II Arta Scenografului, clasa conf. univ. dr. Ștefan CARAGIU)

Muzica: Claude-Michel SCHÖNBERG

Libret: Alain BOUBILL, Jean-Marc NATEL

Lumini: George ROTARU

Asistent lumini: Diana PĂCURAR

Echipa tehnică: Mitu DUMITRAȘCU, Vali UȚĂ, Mariana TISĂIANU, Eliza MARIN, Eugen BĂNICĂ, Vasile DASCĂLU

Șef serviciu organizare spectacole Master: Rodica GĂUREAN

Sunet: Andreea Iacomiță

Durată: 1h 30ʼ

06
/03
/19

CRONICĂ DE FILM „Distanța dintre mine și mine” (2018), de Mona Nicoară și Dana Bunescu, nu este important doar prin valoarea de document – Nina Cassian filmată în ultima perioadă a vieţii. Este un documentar ambițios prin montajul care pune în dialog memoria personală a scriitoarei și arhivele din timpul comunismului.

05
/03
/19

Mâine, 6 martie, de la ora 12.00 (prânz), vor fi puse în vânzare biletele individuale pentru concertele din cadrul Festivalului Internațional George Enescu, ediția 2019. În total, 84 de concerte, în patru săli, 2.500 de artiști internaționali, peste 50 de soliști de mare calibru, artiști lirici, violoniști, pianiști, peste 170 de ore de muzică de cea mai înaltă calitate, repertoriu divers care acoperă de la lucrări monumentale, compoziții de mare popularitate, până la recitaluri restrânse, muzică actuală și chiar prime audiții.

05
/03
/19

Opera Națională București prezintă vineri, 8 martie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul „La Traviata” de Giuseppe Verdi în regia și mișcarea scenică a lui Paul Curran. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta. Publicul spectator o va putea urmări în debut pe soprana Marta Sandu în rolul Violetta Valéry, solistă a Operei Naționale București.

05
/03
/19

PREVIEW Câteva dintre cele mai apreciate filme recente vor putea fi văzute în premieră în România la cea de-a 28-a ediţie a Festivalului DaKINO, care va avea loc între 7 şi 10 martie la Cinema Muzeul Ţăranului Român: „Boy Erased”, „If Beale Street Could Talk”, „At Eternity's Gate” sau „Stan & Ollie”.

05
/03
/19

Oficial, este primăvară, iar cititorii își pot abandona hainele groase în dulapuri pentru a face loc sacoșelor din pânză încărcate cu cărți. Iată propunerile Grupului Editorial ART pentru noul sezon!

05
/03
/19

Keith Flint, solistul trupei Prodigy, în vârstă de 49 de ani, a fost găsit mort luni dimineață, în casa sa din Essex, cel mai probabil fiind vorba despre o sinucidere. „Suntem șocați și extrem de triști să vă anunțăm că fratele și cel mai bun prieten al nostru, Keith Flint a încetat din viață. A fost un pioner și o adevărată legendă a muzicii. Cu toții îi vom simți lipsa”, au transmis membrii trupei The Prodigy.

04
/03
/19

INTERVIU Blanca Doba (23 de ani) s-a născut la Arad și a studiat actoria la Facultatea de Teatru și Film din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. În acest an, este nominalizată la Premiile UNITER pentru Debut, cu rolul Teo din spectacolul „Fata Morgana”, de la Teatrul Dramaturgilor Români. La Teatrul Metropolis, o vedem în „Livada de vișini” (direcția de scenă: Victor Ioan Frunză).

04
/03
/19

Simfonie - substantiv, gen feminin. Continuăm traseul special al melomanului curios printr-un demers necesar în această epocă: concerte în care protagoniste sunt femeile puternice ale muzicii actuale. Nu întâmplător, majoritatea acestor concerte sunt din sfera simfonicului. Și nu întâmplător, cele mai vibrante personalități sunt din sfera actuală a muzicii, fie interpretare, dirijat sau compoziție, sunt femei. Pe câteva dintre ele le putem vedea în luna septembrie, în diverse săli din București și din țară.

04
/03
/19

În urmă cu 42 de ani, într-o seară liniștită de 4 martie, un cutremur cu magnitudine 7,2 pe scara Richter, produs la 110 kilometri adâncime în Vrancea, punea la pământ 35.000 de locuinţe şi curma viața a aproximativ 1.600 de oameni.

03
/03
/19

Teatrul de Comedie din București prezintă sâmbătă, 16 martie, la ora 19.30, la Sala Studio, premiera oficială a spectacolului „Trucul lui Patrick” de Kristo Šagor, în regia semnată de Anca Maria Colțeanu.

Page 5 of 784« First...34567...102030...Last »