„Mo”. La limită ★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/mo-la-limita-%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Cu Dana Rogoz, Mădălina Craiu şi Răzvan Vasilescu în distribuţie, „Mo” (2019), scris şi regizat de Radu Dragomir, este un debut pe alocuri stângaci, dar în final onorabil, care are curajul de a aborda un subiect sensibil.

Un articol de Ionuţ Mareş|29 septembrie 2019

„Mo” (2019), debutul în regie al lui Radu Dragomir, începe cu un cadru ca dintr-un film românesc realist: două fete sunt conduse la gară de mama uneia dintre ele şi se urcă în tren, pentru a merge la un examen la Bucureşti.

Imediat însă, când cele două studente s-au instalat în compartiment şi trenul s-a pus în mişcare, camera de filmat se opreşte pe una dintre ele. Fata, tunsă scurt, îşi pune căştile pe urechi, aşa că pe coloana sonoră izbucneşte un fragment de melodie rock, iar pe ecran apare numele personajului, cu roşu aprins, care este totodată şi titlul filmului: Mo.

Este un început proaspăt şi neaşteptat, iar surpriza este accentuată şi de descoperirea că în rolul tinerei este actriţa Dana Rogoz, cunoscută în special pentru emisiuni şi seriale de televiziune.

După acest moment reuşit, ce sugerează că am putea avea de-a face cu un alt fel de film românesc, urmează câteva scene lipsite de vitalitate, schematice. Sunt momente care aduc mai mult a producţie de televiziune şi care sunt parţial salvate de forţa jocului Danei Rogoz, interpreta unui personaj rebel.

Secvenţa examenului, când cele două colege şi prietene, Mo şi Vera (foarte bună şi interpretarea Mădălinei Craiu), sunt prinse încercând să copieze, este ratată, din cauza unei mizanscene şi a unui decupaj stângace, dar şi de o supralicitare a jocului exuberant al lui Răzvan Vasilescu, distribuit în rolul profesorului.

Neconvingător este şi momentul când fetele, după ce se plimbă prin oraş ţinându-se de gât ca în adolescenţă, îl întâlnesc seara pe profesor într-un restaurant din Centrul Vechi al Bucureştiului şi primesc invitaţia de a merge la el în apartament, pe care ele o acceptă, dintr-un amestec de provocare, curiozitate şi speranţa că îşi vor asigura totuşi examenul.

De aici încolo însă, filmul, care are o durată de nici 80 de minute, se redresează, deşi constrastul tot mai accentuat dintre realismul fetelor şi excentricitatea, revelată în intimitatea locuinţei, a personajului alunecos al lui Răzvan Vasilescu este uşor artificial.

Dar jocul imprevizibil, tensionat şi riscant, la limita dintre atracţie şi abuz, pe care Mo şi profesorul încep să îl facă sub privirile Verei are o energie bună, pe care Radu Dragomir o construieşte cu abilitate şi o încheie credibil, evitând pericolul simplificării.

„Mo” va intra în cinematografe la 4 octombrie, fiind distribuit de Bad Unicon.

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

17
/05
/21

Așteptarea ia sfârșit! Filmele revin pe marile ecrane de la Cineplexx începând de vineri, 28 mai, în toate cele cinci cinematografe: Băneasa, Titan, Satu-Mare, Sibiu și Târgu-Mureș. Locațiile vor fi pregătite să găzduiască din nou spectatorii și fascinantul univers cinematografic, cu cele mai avansate tehnologii de imagine și sunet.

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.