Mommy. Electrizant
https://www.ziarulmetropolis.ro/mommy-electrizant/

CRONICĂ DE FILM „Mommy”, al cincilea lungmetraj al indecent de tânărului cineast canadian Xavier Dolan (25 de ani), este o „tectonică a sentimentelor” ambalată în încadraturi, culori şi sunete electrizante, folosite cu o dezinvoltură frapantă.

Un articol de Ionuţ Mareş|10 ianuarie 2015

Devenit un răsfățat al Festivalului de la Cannes încă de la primul film, „J’ai tué ma mère” (2009), realizat când încă nici nu împlinise 20 de ani, monteurul, creatorul de costume, producătorul, actorul, scenaristul și regizorul Xavier Dolan a împărțit în 2014 Premiul Juriului pe Croazetă cu veteranul Jean-Luc Godard.

O (nouă) recunoaștere a unui talent exploziv, folosit de această dată pentru (probabil) cel mai solid film al său, „Mommy”. Rezumându-se la a fi „doar” scenarist și regizor (nu și actor), Dolan le aduce din nou împreună pe actrițele sale fetiș, Anne Dorval și Suzanne Clément, în rolurile mamei și, respectiv, vecinei unui adolescent cu probleme de comportament tocmai scos de la o școală de corecție, personaj jucat de revelația Antoine-Olivier Pilon.

Este reluată astfel obsesia pentru tineri (homosexuali) dificili, sensibili și neîncadrabili, în relații tensionate și distrugătoare cu femei din jurul lor.

Înainte de toate, Dolan este un creator de imagini spectaculoase, calitate dublată de îndrăzneala de a sfida tiparele în materie de montaj, coloană sonoră și construcție a cadrului (care se lărgește și se îngustează în funcție de starea personajelor – claustrofobie sau aparentă relaxare).

Nimic nu poate fi anticipat: culorile se schimbă după trăirile emoționale, sunetul își modifică intensitatea în cadrul aceleiași scene, unghiurile de filmare variază odată cu răbufnirile de temperament, umorul alunecă cu viteză în dramă și seriozitatea în farsă.

Și, chiar dacă nu pare a se lua până la capăt în serios și face mereu cu ochiul spectatorului, cu riscul asumat de a-l scoate din convențiile propuse, Dolan își infuzează filmul într-o doză serioasă de sentimentalism de o calitate superioară, dovedind o profundă înțelegere a dificilelor și nuanțatelor relații umane.

Lumea celor trei personaje din „Mommy”, care par a se agăța unele de altele în căutarea unui sprijin pentru a nu-și pierde complet echilibrul interior din cauza propriilor tulburări (neexplicate până la capăt), este una închisă, autistă, stranie și a naibii de imprevizibilă. Dacă îi permiți, te împinge pe nesimțite în mijlocul ei furtunos și perfid de atrăgător, de unde nu prea ai cum să nu ieși mișcat după mai mult de două ore de vârtej emoțional (și asalt vizual).

Distribuit în România de Independența Film, „Mommy” poate fi văzut pe marile ecrane începând cu 23 ianuarie

INFO

Mommy (Canada, 2014)

Regia: Xavier Dolan

Cu: Anne Dorval, Antoine-Olivier Pilon, Suzanne Clément

Rating: ●●●●●



13
/06
/23

Una dintre cele mai importante instituții ale cinematografiei, The International Cinema Technology Association (ICTA) și-a anunțat recent câștigătorii EMEA Awards. Premiul central a fost acordat multiplexului Cineplexx Ljubljana (Slovenia) la categoria „Cel mai bun cinematograf nou construit al anului".

10
/06
/23

200 de filme din 45 de țări, 380 de proiecții, peste 1000 de invitați – sunt doar câteva dintre cifrele ediției Festivalului International de Film Transilvania care și-a deschis porțile vineri, 9 iunie.

02
/06
/23

O oportunitate excelentă pentru actorii de teatru din România, programul 10 pentru FILM își continuă misiunea la TIFF.22. Astfel, alți 10 actori aflați la debut sau care au interpretat până acum roluri secundare în cinema vor veni la festival, unde vor intra într-un program de prezentare și formare, care include workshop-uri, dar și întâlniri esențiale cu profesioniști din industrie.