Mult zgomot pentru nimic
https://www.ziarulmetropolis.ro/mult-zgomot-pentru-nimic/

Se joacă la Teatrul de Comedie din Bucureşti spectacolul „Mult zgomot pentru nimic”. E un Shakespeare regizat curajos de Andrei Șerban. Genul de întâmplare care nu place tuturor, şi e bine să nu placă tuturor.

Un articol de Andrei Crăciun|17 mai 2018

Din toată opera dramatică a domnului Shakespeare, Mult zgomot pentru nimic este piesa care rezistă cel mai puțin. Shakespeare a învins timpul pentru că personajele sale au conștiință și, posedând acest incovenient, au și mustrări de conștiință. Cele mai mari furtuni la Shakespeare sunt interioare, în camerele secrete ale inimii unde contează concepte atât de vechi precum onoarea, binele, adevărul și frumosul.

Tensiunea dramatică pe care o propune Mult zgomot pentru nimic nu mai e actuală. Mult zgomot pentru nimic nu e Hamlet, nu e Macbeth, nu e Romeo și Julieta, nu e Regele Lear. E indiscutabil un text inferior.

El e construit în jurul unei probleme de moralitate premaritală, ecuație rezolvată în spațiul iudeo-european de secole bune. Puritatea, virginitatea, fecioria nu mai sunt o problemă de viață și de moarte în imaginarul nostru colectiv. E greu să construiești un spectacol actual pe acest fundament.

Andrei Șerban are înțelepciunea de a-i da acestui Shakespeare o cheie nouă. Îl face modern plasând acțiunea în timpul unei campanii electorale (și imediat după) într-o Sicilie coruptă, la care ne putem uita ca la noi înșine. Și mai ales aduce în spectacolul de teatru camerele de filmat care îi urmăresc pe actori și pe holuri. Nu mai privim ca la teatru, madam. Privim ca la cinema. Actorii își strigă replicile, turnând și mai mult zgomot peste nimic.

„Mult zgomot pentru nimic”, în regia lui Andrei Șerban, la Teatrul de Comedie din București

Și, cel mai important, kitsch-ul este re-valorizat, devenind artă. E enorm de mult kitsch în acest Mult zgomot pentru nimic. Personajele au tușe groase, poartă haine stridente și prezintă comportament de papagali. Și cu toate acestea, simți că te afli în fața unei opere de artă.

Actorii fac acest spectacol-show puternic și inimitabil. E încă și mai greu să vorbești despre limitele naturii umane, despre slăbiciunile sufletului omenesc, în această postumanitate în care ne târâm zilele, într-o atmosferă de cabaret.

Iar Andrei Șerban ia tot ce e inactual la acest Shakespeare și dintr-o abilă răsucire a sensurilor ne pune oglinda în spatele ochilor.

Nu e un spectacol care să rămână în patrimoniul marilor spectacole de Andrei Șerban, dar nu e nici unul care se va uita până a doua zi, cum se întâmplă cu teatrul de consum din mileniul curent.

Și încă un amănunt, poate nu cel mai lipsit de importanță: zgomotul excesiv pentru nimic a fost dintotdeauna și pretutindeni și ne va însoți specia până la sfârșitul timpurilor. Să nu uităm nici asta.

Andrei Șerban are înțelepciunea de a-i da acestui Shakespeare o cheie nouă. Îl face modern plasând acțiunea în timpul unei campanii electorale (și imediat după) într-o Sicilie coruptă, la care ne putem uita ca la noi înșine.

Foto: Teatrul de Comedie

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

22
/04
/24

460 de ani se împlinesc pe 23 aprilie de la nașterea celui considerat cel mai mare dramaturg al tuturor timpurilor. Multe povești și multe legende au circulat despre el în tot acest timp.

18
/04
/24

Astăzi, la Sibiu, a avut loc conferința de presă care prezintă programul spectacolelor celei de-a 31-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu. În cadrul conferinței, Constantin Chiriac, președintele FITS şi directorul TNRS, a anunțat publicarea programului spectacolelor ediției din acest an și punerea în vânzare a biletelor, începând de mâine, 19 aprilie.

18
/04
/24

Cea de-a XII-a ediție a Săptămânii Haferland, cel mai îndrăgit festival cultural și etnologic al sașilor din Transilvania și din diaspora, va avea loc în perioada 8-11 august 2024 sub înaltul patronaj al Alteței Sale Serenissime Prințul Philipp von und zu Liechtenstein și sub auspiciile Familiei Regale a României. Este pentru prima oară când Familia Regală a României acordă în mod oficial susținere organizării acestui eveniment cultural.