Muza adormită I, de Brâncuşi, vândută cu 9 milioane de dolari
https://www.ziarulmetropolis.ro/muza-adormita-i-de-brancusi-vanduta-cu-9-milioane-de-dolari/

Una din primele versiuni ale lucrării „Muza adormită”, de Constantin Brâncuşi, s­-a vândut cu suma de 9,125 milioane de dolari, joi seară, la New York, într­-o săptămână marcată de vânzări record în lumea artei, şi va rămâne în continuare într-o colecţie privată americană.

Un articol de Petre Ivan|15 mai 2015

„Lucrările lui Brâncuşi sunt foarte rare, este greu să le întâlneşti la licitaţii sau pe piaţa de artă în general şi suntem foarte mândri că am reuşit să includem o asemenea operă în vânzarea din această seară”, a declarat Andreas Rumbler, cel care a condus licitaţia.

Ofertele pentru lucrarea lui Brâncuşi au pornit de la 6 milioane de dolari şi au ajuns la peste 8 milioane de dolari (9,125 milioane dolari, incluzând comisionul casei de licitaţii), cumpărătorul fiind proprietara unei firme de consultanţă în domeniul artei private, Kim Heirston, prezentă în sală, notează Mediafax.

Denumită generic „La Muse endormie I”, lucrarea modelată în lut, înfăţişând un cap de femeie cu ochii închişi, aşezat pe partea dreaptă, a fost concepută de artistul român în primii ani ai perioadei sale de artist independent la Paris, având-o ca model pe baroneasa Renée­ Irana Frachon.

Baronesa Renée Irana Frachon

Baronesa Renée Irana Frachon

„La Muse endormie I” a fost una dintre cele cinci lucrări selectate şi aduse la New York de organizatorii Armory Show în 1913.

După expoziţie a fost achiziţionată de Mary Harriman Rumsey, care avea sa devină un client fidel şi sponsor al artistului român de­-a lungul anilor.

Lucrarea este considerată importantă pentru evoluţia lui Brâncuşi, prin forma ovoidă şi trăsăturile stilizate care devin evidente pentru prima dată şi care vor marca viitoarele sale opere. Însuşi Brâncuşi a apreciat importanţa lucrării, sugerând în 1933 că ar trebui să intre în colecţia unui muzeu.

În anii care au urmat expunerii lucrării sale peste ocean, Brâncuşi a mai realizat câteva versiuni ale „Muzei adormite”, două în lut, cinci în bronz şi una în alabastru.

Însă capul de lut prezentat la Armory Show a continuat să rămână în proprietate privată americană, fiind revândut în mai multe ocazii, până în această săptămână, când a fost oferit de casa Christie’s la New York în cadrul licitaţiei de artă impresionistă şi modernă de primăvară.

Cea mai scumpă lucrare vândută în licitaţie a fost tabloul „Composition No. III, with Red, Blue, Yellow and Black”, de Piet Modrian, un artist olandez de la începutul secolului trecut, vândut cu suma de 66,8 milioane de dolari, cu mult peste estimarea iniţială de 15,­25 milioane de dolari.

Foto: Muza adormită I,  Brâncuşi – wikipedia

25
/04
/23

Fundația Art Encounters din Timişoara, oraş care este Capitala Europeană a Culturii în acest an, găzduieşte expoziția "Adrian Ghenie - Corpul imposibil", ce conține o serie de desene și câteva picturi tulburătoaere, inspirate din izolarea din perioada pandemiei.

24
/04
/23

„Albinele Mării Negre” de Vasile Rață este a doua expoziție din seria „Window to Europe” de la Arbor.art.room, care-și propune ca de-a lungul acestui an să promoveze artiști cu rădăcini basarabene, care și-au început cariera la sfârșitul anilor ’80 și începutul anilor ’90. Acela a fost momentul prăbușirii cortinei de fier și al deschiderii de noi oportunități în spațiul occidental.

20
/04
/23

Spotlight – Bucharest International Light Festival revine între 21 şi 23 aprilie la Bucureşti cu noi experienţe şi locaţii în premieră. Cea de-a şaptea ediţie Spotlight Festival se numeşte ”Geometry of the City” şi transformă Calea Victoriei şi ARCUB – Hanul Gabroveni prin spectacole de video mapping, proiecţii de lumină şi instalaţii multimedia din Franţa, Austria, Ungaria şi România.

20
/04
/23

Expoziția colectivă centrală Chronic desire – Sete cronică, inaugurată odată cu Deschiderea Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii, va avea finisajul în acest sfârșit de săptămână. Evenimentul ce se va desfășura pe parcursul a trei zile va conține ateliere, dezbateri, performance, tururi ghidate și concerte care intră în dialog cu sau activează lucrările din expoziție.

10
/04
/23

La începutul lunii, ca într-un city break în care au devorat tot ce se putea în materie de artă contemporană, mai mulți membri ai Comisiei pentru Cultură și Educație (CULT) din Parlamentul European au văzut tot ce are de oferit Timișoara în prezent, în muzee, săli de spectacol și spații neconvenționale. Expresia redundantă, care a fost rostită de mai mulți parlamentari europeni a fost: „Cum putem să ajutăm“?