Muzica Marii Stepe – Uly Dala Sazy, concert al Orchestrei academice de folclor și etnografie de stat „Otyrar Sazy”, la ONB
https://www.ziarulmetropolis.ro/muzica-marii-stepe-uly-dala-sazy-concert-al-orchestrei-academice-de-folclor-si-etnografie-de-stat-otyrar-sazy-la-onb/

În cadrul celebrării a 30 de ani de relaţii diplomatice între Republica Kazahstan şi România, în data de 3 mai 2022, ora 19:00, va avea loc pe scena Operei Naţionale Bucureşti concertul „Muzica Marii Stepe – Uly Dala Sazy” susţinut de către Orchestra Academică de Stat Folclor şi Etnografie „Otyrar Sazy”, cu suportul Ambasadei Republicii Kazahstan în România.

Un articol de Petre Ivan|18 aprilie 2022

La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Muslim Amze. Pe scenă vor evolua soliștii Operei Naționale București, soprana Veronica Anușca și tenorul Liviu Indricău, alături de soprana Akhmetova Saltanat, tenorul Kubiev Farhat, baritonul Azamat Zheltyrguzov și Janpeissov Nurzhan – dombra (instrument național al poporului kazah).

Istoria creării Orchestrei „Otyrar Sazy” a început în 1979. Orchestra a fost numită după vechiul instrument muzical cu același nume. Artiștii orchestrei interpretează compozițiile folosind instrumente muzicale tradiționale kazahe, cum ar fi dombra și kobyz. O astfel de varietate de sunet crează posibilitatea ca orchestra să afișeze pe scară largă și să arate ascultătorului cele mai bogate mostre originale ale folclorului național.

Repertoriul orchestrei se bazează pe opere folclorice, legende și lucrări ale compozitorilor kazahi în stil popular.

Orchestra Academică de Folclor și Etnografie „Otyrar Sazy” numită după N. Tlendiev, fondată la 2 octombrie 1982, oferă ocazia de a face cunoștință cu cea mai bogată colecție de instrumente muzicale naționale kazahe – moderne și antice, care, fiind o moștenire prețioasă a culturii, au ajuns până la noi din timpuri imemoriale. Au fost transmise din generație în generație de către akyns (muzicieni) populari necunoscuți. În sunetele antichității, vocile generațiilor trecute sunt ascunse – pagini vii din istoria culturii muzicale a poporului kazah.

Pe lângă dombra și kobyz, orchestra Otrar Sazy cântă la instrumente antice – zhetygen, sherter, shan-kobyz, mes-kobyz, syrnay și saz-syrnay, sybyzgy, precum și instrumente de percuție – asatayak, dauylpaz, tuyak-tas, konyrau, caiac.

O astfel de varietate de sunet face posibil ca orchestra să afișeze pe scară largă și să arate ascultătorului cele mai bogate mostre originale de folclor național. Acesta este tocmai scopul stabilit orchestrei de către primul său director artistic și dirijor șef, Artistul Poporului din URSS, laureat al Premiului de Stat, Khalyk Kaharmany, o personalitate publică proeminentă, compozitorul Nurgisa Tlendiev, care a reușit să demonstreze că instrumentele populare antice sunt capabile să întrupeze nu numai lucrări de forme mici, ci și idei dramatice mari.

Astăzi, demonstrând continuitatea generațiilor, orchestra este condusă de fiica lui N. Tlendiev – Dinara Tlendiev. Orchestra susține în mod activ concerte în orașele Kazahstanului și în țările apropiate și îndepărtate – în Maroc, Vietnam, Germania, Spania, Turcia, Franța și multe alte țări.

Bilete pe http://tickets.operanb.ro/ și de la Casa de Bilete a Operei Naționale București.

09
/10
/23

An de an, Munteanu își donează ziua de naștere către diverse cauze sociale. Anul acesta, a fost aleasă campania Asociației Casa Bună prin intermediul căreia se strâng fonduri pentru construcția Grădiniței Bune, astfel încât copiii din Ferentari să aibă grădinița lor și să pornească la școală cu șanse egale cu ale copiilor care au acces la educație preșcolară.

06
/10
/23

Peste 1.000.000 de participanți, locuitori ai Capitalei și turiști au participat la a treia ediție a proiectului outdoor „Străzi deschise – București, Promenadă urbană”, organizat de Primăria Capitalei, prin Direcția Cultură, Învățământ, Turism, alături de ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București și PROEDUS – Centrul de Proiecte Educaționale și Sportive al Municipiului București.

27
/09
/23

Duminică s-a încheiat la București a 26-a ediție a Festivalului Internațional George Enescu printr-un concert susținut de Orchestra Regală Concertgebouw dirijată de Klaus Mäkelä cu o lucrare enesciană în interpretarea uneia dintre cele mai importante orchestre din lume: Uvertura de concert pe teme populare românești