Nae Caranfil – Closer to the Moon, apreciat de revista Variety
https://www.ziarulmetropolis.ro/nae-caranfil-closer-to-the-moon-apreciat-de-revista-variety/

Filmul ,,Closer to the Moon”, de Nae Caranfil, ce reconstituie povestea reală a Marelui Jaf Comunist din 1959, este considerat de prestigioasa publicaţie Variety ,,o comedie neagră surprinzător de amuzantă, care ar putea prinde la publicul american”.

Un articol de Andrada Văsii|9 decembrie 2013

Filmul „Closer to the Moon”, de Nae Caranfil, ce reconstituie povestea reală a Marelui Jaf Comunist din 1959, este considerat de prestigioasa publicaţie Variety „o comedie neagră surprinzător de amuzantă, care ar putea prinde la publicul american”.

Cel mai recent lungmetraj al lui Nae Caranfil, „Closer to the Moon”, a avut premiera mondială în deschiderea festivalului Making Waves: New Romanian Cinema din New York, pe 29 noiembrie, în prezenţa regizorului şi a producătorului american Michael Fitzgerald.

Potrivit Variety, intriga peliculei „Closer to the Moon” evocă una dintre capodoperele cinematografului românesc, filmul „Reconstituirea”, regizat de Lucian Pintilie în 1970, concentrat de asemenea pe reconstuirea unei infracţiuni.

„Din câte se pare, Securitatea (…), după cum evidenţiază firul narativ din aceste două filme, s-a străduit foarte tare nu numai să rescrie istoria, ci şi să filmeze evenimentele rescrise”, afirmă Ronnie Scheib în recenzia din revista Variety.

Filmul începe cu scena jefuirii Băncii de Stat a României, văzută prin ochii lui Virgil (interpretat de Harry Lloyd, din serialul ,,Urzeala tronurilor”), un chelner dintr-o cafenea amplasată vizavi de bancă. Acesta este convins că asistă la turnarea primului film de acţiune din istoria cinematografiei româneşti şi visează să devină, la rândul său, operator cinematografic.

Nae Caranfil îi prezintă pe membrii bandei, de origine evreiască, prin intermediul unui flashback de la revelionul anului 1959: aceştia deţin acum posturi importante în cele mai diferite domenii şi sunt membri de partid cu state vechi, după ce fuseseră eroi ai rezistenţei în cel de-al Doilea Război Mondial.

Trecutul, interpretat artistic de către Nae Caranfil

Max (jucat de actorul Mark Strong), liderul de facto al grupului, este inspector-şef al miliţiei, Iorgu (Christian McKay), un profesor respectat de istorie, Răzvan (Joe Armstrong), un reporter de succes, Dumi (Tim Plester), un reputat om de ştiinţă, iar Alice (Vera Farmiga), fosta iubită a lui Max, cu care are un fiu, se ocupă de ştiinţe politice. În plină epocă stalinistă, cu toţii sunt dezamăgiţi de revoluţie şi de epurarea evreilor şi a intelectualilor, aflată în plină desfăşurare.

Planul de a jefui Banca de Stat este pus la cale din dorinţa de a acţiona, indiferent de consecinţe, pornind de la premisa că acţiunea pură este mai bună decât acceptarea pasivă a istoriei, mai absurdă decât orice scenariu de film, notează Mediafax.

Nae Caranfil a pornit în construirea filmului de la unul dintre cele mai mari jafuri din istoria postbelică a României: în 1959, o maşină a Băncii de Stat din România este jefuită de o sumă uriaşă – 1,6 milioane de lei (echivalentul a circa 250.000 de dolari la vremea respectivă). Un grup de bărbaţi înarmaţi şi o femeie fug cu banii. Autorii jafului sunt însă capturaţi în două luni şi constrânşi să filmeze un documentar ce reconstituie jaful secolului şi ancheta.

Nae Caranfil

Mark Strong joacă în filmul regizat de către Nae Caranfil

„Reconstituirea” (1960), de Virgil Calotescu, devine o senzaţie în România, care sărbătorea 15 ani de la preluarea puterii de comunişti. Deşi destinat doar cercului închis al organizaţiilor de partid, mulţi încercau să se strecoare să vadă filmul. Între timp, membrii bandei fuseseră judecaţi într-un simulacru de proces şi condamnaţi la moarte (bărbaţii) şi la muncă silnică (femeia).

După primirea sentinţelor, membrii bandei profită de orice ocazie pentru a transforma tragedia prin care trec în comedie. După ce regizorul însărcinat de guvern cu filmarea documentarului încetează din viaţă (interpretat de Allan Corduner), Virgil trece în spatele camerei, iar condamnaţii schimbă uniformele de închisoare cu haine de gală şi comandă caviar şi chateaubriand pentru scena restaurantului, bucurându-se din plin de scurta lor libertate, înainte de executarea sentinţelor.

Potrivit Variety, „asemenea filmelor româneşti recente despre contemplarea trecutului, (şi în acest film, n.r.) refuzul de a adopta o versiune unică asupra evenimentelor este un rezultat inevitabil al istoriei revizioniste a ţării, despre care se ştia că nu se poate pune nicio bază”.

Pe de altă parte, şi publicaţia The Hollywood Reporter îi dedica un material celui mai recent film al lui Nae Caranfil, spunând că „foştii nomenclaturişti au decis să jefuiască banca într-un gest de provocare politică, preferând să primească o condamnare la moarte dacă ar fi fost prinşi decât să trăiască o viaţă din ce în ce mai cenuşie”.

Nae Caranfil prezintă povestea Marelui Jaf Comunist în „Closer to the Moon”, de data aceasta cu un text în limba engleză şi o distribuţie formată în mare parte din actori de la Hollywood (Vera Farmiga, Mark Strong, Tim Plester).

Foto credit: Cinemagia, Nae Caranfil

02
/02
/20

CRONICĂ DE FILM Regizat de Marius Th. Barna și cu un comentariu scris de Bogdan Ficeac, documentarul „Nostalgia dictaturii” (2020), disponibil în câteva proiecții răzlețe, este o colecție de truisme despre comunism, a cărei concluzie ar putea fi banalitatea că „s-au făcut și lucruri bune, dar au fost și lucruri rele”.

30
/01
/20

CRONICĂ DE FILM În „Uncut Gems” (2019), fraţii Benny şi Josh Safdie transformă prin stilul lor inconfundabil subiectul banal al încurcăturilor unui bijutier newyorkez (Adam Sandler) într-o experienţă hipnotică, într-un film despre viaţa trăită mereu la limită.

30
/01
/20

„colectiv” spune povestea primului an de după incendiul din clubul cu același nume și urmărește cu egal interes autorități și jurnaliști, într-o interacțiune permanentă de căutare și expunere a adevărului. Este un film despre sistem versus oameni, despre adevăr versus manipulare, despre interes personal versus interes public, despre curaj și responsabilitate individuală.

30
/01
/20

În luna februarie, cinefilii români vor putea urmări “Little Women” / “Fiicele doctorului March”, producție Sony Pictures distinsă cu șase nominalizări la premiile Oscar, inclusiv pentru Cel mai bun film, Cel mai bun scenariu adaptat, Cea mai bună actriță principală și Cea mai bună actriță secundară.

30
/01
/20

Parazit/ Parasite, filmul fenomen al cineastului coreean Bong Joon-Ho, scrie istorie la Oscar, devenind prima producție din Coreea de Sud nominalizată atât la categoria Cel mai bun film străin, cât și la categoria Cel mai bun film. A doborât recorduri de box-office în întreaga lume, a câștigat Palme d’Or la Cannes 2019, iar din 31 ianuarie rulează în 26 de cinematografe Cinema City din întreaga țară, în cadrul unui eveniment dedicat Oscarurilor.

24
/01
/20

CRONICĂ DE FILM Regizat de Sam Mendes, "1917" (2019) este în primul rând o demonstraţie de virtuozitate tehnică. Un film care trivializează tragedia teribilă a războiului şi o transformă într-o cursă contracronometru cu obstacole, ca un joc pe calculator. Spectaculos, dar sărac în idei.

21
/01
/20

În marginea filmului de cinema "Dolor y gloria" (nominalizat la Oscar pentru cel mai bun film străin, și în care Antonio Banderas face un rol pentru care e, de asemenea, nominalizat).

20
/01
/20

Filmele „Tipografic” și „Ieșirea trenurilor din gară”, regizate de Radu Jude (cel de-al doilea în colaborare cu Adrian Cioflâncă, istoric de profesie, care debutează astfel ca regizor) vor avea premiera internațională în secțiunea FORUM a Festivalului de Film de la Berlin.

Pagina 20 din 275« Prima...10...1819202122...304050...Ultima »