Nae Caranfil – Closer to the Moon, apreciat de revista Variety
https://www.ziarulmetropolis.ro/nae-caranfil-closer-to-the-moon-apreciat-de-revista-variety/

Filmul ,,Closer to the Moon”, de Nae Caranfil, ce reconstituie povestea reală a Marelui Jaf Comunist din 1959, este considerat de prestigioasa publicaţie Variety ,,o comedie neagră surprinzător de amuzantă, care ar putea prinde la publicul american”.

Un articol de Andrada Văsii|9 Decembrie 2013

Filmul „Closer to the Moon”, de Nae Caranfil, ce reconstituie povestea reală a Marelui Jaf Comunist din 1959, este considerat de prestigioasa publicaţie Variety „o comedie neagră surprinzător de amuzantă, care ar putea prinde la publicul american”.

Cel mai recent lungmetraj al lui Nae Caranfil, „Closer to the Moon”, a avut premiera mondială în deschiderea festivalului Making Waves: New Romanian Cinema din New York, pe 29 noiembrie, în prezenţa regizorului şi a producătorului american Michael Fitzgerald.

Potrivit Variety, intriga peliculei „Closer to the Moon” evocă una dintre capodoperele cinematografului românesc, filmul „Reconstituirea”, regizat de Lucian Pintilie în 1970, concentrat de asemenea pe reconstuirea unei infracţiuni.

„Din câte se pare, Securitatea (…), după cum evidenţiază firul narativ din aceste două filme, s-a străduit foarte tare nu numai să rescrie istoria, ci şi să filmeze evenimentele rescrise”, afirmă Ronnie Scheib în recenzia din revista Variety.

Filmul începe cu scena jefuirii Băncii de Stat a României, văzută prin ochii lui Virgil (interpretat de Harry Lloyd, din serialul ,,Urzeala tronurilor”), un chelner dintr-o cafenea amplasată vizavi de bancă. Acesta este convins că asistă la turnarea primului film de acţiune din istoria cinematografiei româneşti şi visează să devină, la rândul său, operator cinematografic.

Nae Caranfil îi prezintă pe membrii bandei, de origine evreiască, prin intermediul unui flashback de la revelionul anului 1959: aceştia deţin acum posturi importante în cele mai diferite domenii şi sunt membri de partid cu state vechi, după ce fuseseră eroi ai rezistenţei în cel de-al Doilea Război Mondial.

Trecutul, interpretat artistic de către Nae Caranfil

Max (jucat de actorul Mark Strong), liderul de facto al grupului, este inspector-şef al miliţiei, Iorgu (Christian McKay), un profesor respectat de istorie, Răzvan (Joe Armstrong), un reporter de succes, Dumi (Tim Plester), un reputat om de ştiinţă, iar Alice (Vera Farmiga), fosta iubită a lui Max, cu care are un fiu, se ocupă de ştiinţe politice. În plină epocă stalinistă, cu toţii sunt dezamăgiţi de revoluţie şi de epurarea evreilor şi a intelectualilor, aflată în plină desfăşurare.

Planul de a jefui Banca de Stat este pus la cale din dorinţa de a acţiona, indiferent de consecinţe, pornind de la premisa că acţiunea pură este mai bună decât acceptarea pasivă a istoriei, mai absurdă decât orice scenariu de film, notează Mediafax.

Nae Caranfil a pornit în construirea filmului de la unul dintre cele mai mari jafuri din istoria postbelică a României: în 1959, o maşină a Băncii de Stat din România este jefuită de o sumă uriaşă – 1,6 milioane de lei (echivalentul a circa 250.000 de dolari la vremea respectivă). Un grup de bărbaţi înarmaţi şi o femeie fug cu banii. Autorii jafului sunt însă capturaţi în două luni şi constrânşi să filmeze un documentar ce reconstituie jaful secolului şi ancheta.

Nae Caranfil

Mark Strong joacă în filmul regizat de către Nae Caranfil

„Reconstituirea” (1960), de Virgil Calotescu, devine o senzaţie în România, care sărbătorea 15 ani de la preluarea puterii de comunişti. Deşi destinat doar cercului închis al organizaţiilor de partid, mulţi încercau să se strecoare să vadă filmul. Între timp, membrii bandei fuseseră judecaţi într-un simulacru de proces şi condamnaţi la moarte (bărbaţii) şi la muncă silnică (femeia).

După primirea sentinţelor, membrii bandei profită de orice ocazie pentru a transforma tragedia prin care trec în comedie. După ce regizorul însărcinat de guvern cu filmarea documentarului încetează din viaţă (interpretat de Allan Corduner), Virgil trece în spatele camerei, iar condamnaţii schimbă uniformele de închisoare cu haine de gală şi comandă caviar şi chateaubriand pentru scena restaurantului, bucurându-se din plin de scurta lor libertate, înainte de executarea sentinţelor.

Potrivit Variety, „asemenea filmelor româneşti recente despre contemplarea trecutului, (şi în acest film, n.r.) refuzul de a adopta o versiune unică asupra evenimentelor este un rezultat inevitabil al istoriei revizioniste a ţării, despre care se ştia că nu se poate pune nicio bază”.

Pe de altă parte, şi publicaţia The Hollywood Reporter îi dedica un material celui mai recent film al lui Nae Caranfil, spunând că „foştii nomenclaturişti au decis să jefuiască banca într-un gest de provocare politică, preferând să primească o condamnare la moarte dacă ar fi fost prinşi decât să trăiască o viaţă din ce în ce mai cenuşie”.

Nae Caranfil prezintă povestea Marelui Jaf Comunist în „Closer to the Moon”, de data aceasta cu un text în limba engleză şi o distribuţie formată în mare parte din actori de la Hollywood (Vera Farmiga, Mark Strong, Tim Plester).

Foto credit: Cinemagia, Nae Caranfil

20
/12
/18

Jason Momoa aduce pacea între lumea de la suprafaţă şi regatul celor şapte mări în ,,Aquaman”, alături de Amber Heard, Willem Dafoe, Nicole Kidman şi Dolph Lungdren, într-un un nou film din seria universului DC, care va putea fi vizionat de vineri, 21 decembrie, în 3D, IMAX 3D, Dolby Atmos şi 4DX.  

20
/12
/18

Ce merită să păstreze memoria cinefilă și istoria cinema-ului din anul 2018? Am făcut o listă, inevitabil subiectivă, a celor mai ambițioase și mai reușite filme văzute în acest an. Filme de mari autori: de la Lars von Trier, Alfonso Cuarón sau Steven Spielberg, până la Chang-dong Lee sau Hirokazu Koreeda.

20
/12
/18

Trofeul NexT 2018 a revenit scurtmetrajului Hector Malot: Ultima zi din an, regizat de Jacqueline Lentzou, în timp ce Premiul „Cristian Nemescu” pentru Cea mai bună regie a mers către regizorul Diogo Baldaia, pentru filmul Miraj, fraților.

19
/12
/18

CRONICĂ DE FILM În cel mai nou lungmetraj al său, „The House That Jack Built” (2018), cu care și-a făcut revenirea la Cannes (în afara competiției), danezul Lars von Trier se pune în mintea un criminal în serie. Rezultatul: un film teribil de ambițios, deopotrivă amuzant, grav și inconfortabil.

18
/12
/18

"Cred că fericirea este supraestimată. Să fii satisfăcut, împăcat cu tine, sunt ţeluri în viaţă mult mai realiste decât visatul la fericire." - Brad Pitt

17
/12
/18

20 dintre cele mai bune scurtmetraje prezentate la ediția 2018 a Bucharest International Dance Film Festival* pot fi văzute în cadrul maratonului cinematografic dedicat filmelor de dans - [RE]TRACING. Evenimentul va avea loc miercuri, 19 decembrie, la LINOTIP - Centru Independent Coregrafic (București), începând cu ora 19.00.

14
/12
/18

Singurul film românesc prezent anul acesta la prestigioasele Premii ale Academiei Europene de Film (echivalentul Oscarurilor pentru industria cinematografică europeană), TOUCH ME NOT a fost nominalizat la European Discovery – Premiul FIPRESCI pentru cel mai bun debut în lung-metraj.

13
/12
/18

În 2019, Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) atinge, oficial, vârsta maturității. Cea de-a 18-a ediție va avea loc între 31 mai și 9 iunie, iar organizatorii au deja vești bune pentru cinefili: primele filme confirmate în program au fost lansate în cele mai importante festivaluri ale toamnei și vor avea premiera românească la Cluj-Napoca.

12
/12
/18

20 scurtmetraje din toată lumea și 10 scurtmetraje românești concurează anul acesta pentru trofeele NexT. Selecția filmelor pentru Competiția Internațională și Competiția Națională a fost realizată și în acest an de către Oana Ghera și Massimiliano Nardulli. Selecționerii au ales voci noi care onorează încă o dată misiunea festivalului la această ultimă ediție, aceea de a descoperi și aduce în prim-plan atât filmele scurte cu adevărat inovatoare, cât și pe cei care le creează.

12
/12
/18

TOP Documentarele își fac cu greu loc în cinematografe. Așa că pentru a viziona cele mai noi filme de nonficțiune nu ne rămân decât festivalurile și diferitele platforme. Am ales 10 documentare care m-au impresionat cel mai mult dintre cele văzute în 2018. Sunt filme extrem de stimulante și de îndrăznețe.

11
/12
/18

Ziua Internaţională a Tangoului, sărbătorită în 11 decembrie începând din anul 1977, a fost proclamată în onoarea a două figuri legendare ale muzicii argentiniene: Carlos Gardel, Regele Tangoului şi Julio De Caro, ambii născuţi într-o zi de 11 decembrie/ În 1935 Carlos Gardel compunea „Por una cabeza”, unul dintre cele mai cunoscute tangouri din istoria muzicii. 

10
/12
/18

A 22-a ediție a Festivalului Internațional de Film Studențesc CineMAiubit și-a desemnat câștigătorii sâmbătă, 8 decembrie 2018, într-o atmosferă emoționantă și plină de exuberanță. Premiul pentru cel mai bun film a revenit peliculei belgiene PABLO, în regia lui Sergio Guataquira Sarmiento.

10
/12
/18

METROPOLIS VIRAL. Filmul "Avengers: Endgame" bate recorduri chiar înainte de apariția sa în cinematografe. Lansat pe 7 decembrie, trailerul de aproape două minute și jumătate a înregistrat 289 milioane de vizualizări pe YouTube, Facebook și Twitter,  devenind cel mai vizionat trailer în primele 24 de ore de la lansare.

10
/12
/18

Bucharest Art Film Festival (BAFF) va proiecta în perioada 10-12 decembrie filme de(spre) artă la Galeria Halucinarium, din Calea Giulești 14. Art Film Festival încearcă la această a III-a ediție să creeze experiența ideală destinată publicului de cinema și zone conexe, aducându-l într-o galerie de artă timp de 3 seri. Programul fiecărei zile începe la ora 19:00, intrarea la proiecții fiind liberă în limita locurilor disponibile.

09
/12
/18

TOP Am ales cele mai relevante filme românești ale anului, din cele 25 de titluri de ficțiune care au ajuns în 2018 în cinematografe. Nu a fost un an rău: cinema-ul românesc a continuat să impresioneze în festivaluri, iar unul dintre filme, „Moromeții 2”, a stabilit chiar un record de spectatori.

07
/12
/18

CRONICĂ DE FILM Cu fizicul său firav, care sugerează o supunere cvasi-reflexă față de ceilalți, și cu chipul său caraghios, aproape imperturbabil dacă nu ar fi străpuns uneori de câte un zâmbet forțat, Marcello setează din start atmosfera de comedie neagră ce domină noul film al italianului Matteo Garrone, „Dogman” (2018).

Page 20 of 244« First...10...1819202122...304050...Last »