Nebun din dragoste: suntem legaţi unul de altul şi aşa vom fi mereu!
https://www.ziarulmetropolis.ro/nebun-din-dragoste-suntem-legati-unul-de-altul-si-asa-vom-fi-mereu/

Spectacolul „Nebun din dragoste“, după textul lui Sam Shepard, regizat de Claudiu Goga, a redeschis Sala Atelier a Teatrului Naţional Bucureşti.

Un articol de Georgiana Ene|18 Noiembrie 2013

Spectacolul „Nebun din dragoste“, după textul lui Sam Shepard, regizat de Claudiu Goga, a redeschis Sala Atelier a Teatrului Naţional Bucureşti.

Am plecat, m-am întors!

Sam Shepard propune o poveste de dragoste bazată pe suferinţă, avându-i ca protagonişti pe May şi pe Eddie şi în care dezvăluie cu emoţie vibraţii din straturile adânci ale vieţii obişnuite. Tema aleasă de autor este cea a obsesiei, care distruge o pasiune întunecată şi care va fi dezvăluită abia în final.

Subiectul gravitează în jurul iubirii – iubire petrecută în trecut, iubire vinovată, iubire asumată sau iubire nevinovată – care dă sens afirmaţiei: pe cine iubim şi cum iubim, nu ştim niciodată!

May (Diana Cavallioti) întruchipează femeia sedusă şi abandonată; femeia care îl acceptă în viaţa ei pe bărbatul pe care îl iubeşte, dar pe care în final se hotărăşte să-l respingă definitiv. Din cauza unei alte femei!

Diana Cavallioti are nerv şi forţă să-şi construiască personajul, să-l aducă în faţa publicului şi să-l controleze prin trăirile ei pasionale, aproape dure. Iubirea căreia îi caută o rezolvare este o iluzie de care se agaţă cu disperare. În esenţă, May este fragilă. Este sensibilă şi este femeia care are nevoie de atenţie, de gesturi simple şi tandre, dar care trebuie să aibă control asupra situaţiei.

Cum ar putea May să pună capăt iubirii tragice în care e prinsă? Deşi se străduieşte din răsputeri, pare că nu va reuşi s-o facă vreodată.

Diana Cavallioti

Cel care îi dă replicile lui May, Eddie – interpretat de Gavril Pătru, reprezintă bărbatul cuceritor şi fantezist – fantezia fiind însuşirea supremă cu care îşi poate înnobila dragostea – care poate obţine orice, de la orice femeie, inclusiv de la May, chiar dacă ea îl respinge, dar la care el se întoarce de fiecare dată!

Fiecare individ, pus într-o asemenea situaţie, îşi va căuta circumstanţe atenuante şi îşi va argumenta fiecare decizie… problema ar fi acceptarea, iertarea, dar acestea vor aduce liniştea, linişte care nu e deloc pe placul publicului şi nici al dramaturgului.

Gavril Pătru

În jocul gălăgios al regăsirii celor doi – multă acţiune fizică şi zgomot puternic de uşi trântite, intenţionat alese pentru a sublinia şi mai bine dragostea lor pasională şi mistică, într-un decor minimalist – intervine din când în când un alt personaj: viziunea lor, Bătrânul.

Spectatorul îl vede încă de la început, într-un spaţiu separat de cel al actorilor principali, stând într-un balansoar, sub o pătură şi cu o sticlă de whisky în braţe. Intervine în conversaţia lor doar în anumite momente, lăsând impresia că este mult mai prezent decât ei.

nebun din dragoste

Mihai Călin, Gavril Pătru şi Diana Cavallioti, în spectacolul „Nebun din dragoste“

May şi Eddie se aud şi atunci când nu scot niciun cuvânt. Gândurile lor sunt sonore prin gesturi şi prin atitudine. Avându-l pe Bătrân în spaţiul lui, care însă în anumite momente interferează cu cel al jocului, spectatorul nu ştie cui să atribuie viziunea: femeii sau bărbatului?

Toate cele trei personaje spun poveşti contradictorii despre trecutul lor comun, iar fiecare poveste scoate la iveală scindarea şi contopirea identităţii, în cadrul legăturilor care îi unesc pe toţi. Conflictul romantic la care asistăm oglindeşte dorinţa bărbatului de a controla povestea femeii.

Acest lucru naşte o întrebare: este Bătrânul doar o proiecţie a conştiinţei în minţile celor doi? Doar spectatorul poate să decidă!

Suntem legaţi unul de altul şi aşa vom fi mereu!

Această afirmaţie este adevăr, iluzie sau minciună? Şi dacă oricare dintre acestea trei ar fi corectă, ce semnificaţie ar avea?

În jocul recunoaşterii şi al asumării faptelor, îşi face apariţia un al patrulea personaj, iubitul actual a lui May. Iubit, care este mai întâi ridiculizat de Eddie şi supus unor chinuri. Nu, nu fizice, ci psihice. Acesta este martorul discuţiei dintre cei doi, în căutarea adevărului.

De altfel, este singurul dintre toţi cei prezenţi care nu are o istorie, deci nu are ce să nege şi nici ce să contrafacă. Toate acestea se regăsesc în întrebările inocente pe care le pune şi în sinceritatea răspunsurilor pe care le dă. La final de poveste însă, iese din scenă schimbat, pentru că are deja o istorie!

Sam Shepard face personajele să-şi recunoască trecutul. Odată cu derularea poveştii, publicul nu ştie ce să mai creadă. Cine sunt cei doi şi de ce ceea ce îi leagă, totuşi îi desparte? Personajul din umbră prinde încet–încet contur şi devine vizibil în amintirile celor doi, iar povestea capătă sens şi, în final, personajele rămân mute de uimire.

nebun din dragoste

Ioan Andrei Ionescu, Gavril Pătru şi Diana Cavallioti, într-o scenă din spectacol

M-am întors, am plecat!

Această afirmaţie se identifică cu Eddie. A plecat, s-a întors, a plecat! Aşa a făcut în trecut, aşa va face şi de data aceasta. La finalul piesei, Eddie o părăseşte din nou pe May. Oare se va mai întoarce la ea, deşi povestea lor pare definitiv încheiată?

Spectacolul merită văzut deoarece oferă confirmarea unei idei, aceea că adevărată vină tragică – un mit vechi elen, transpus adesea de marii tragici greci – nu e reprezentată, nu dobândeşte consistenţă numai prin fapte ca atare.

Aici sunt fapte care au mai mulţi responsabili, unii din trecut, alţii din prezent.

Citiţi şi: Nebun din dragoste – un spectacol cu Diana Cavallioti şi Mihai Călin

Nebun din dragoste este prima încercare a lui Shepard de a crea un personaj feminin pe deplin conturat şi pune în opoziţie „perspectiva masculină asupra lucrurilor” cu perspectiva feminină, prezentând bătălia dintre sexe personificată de May şi Eddie. (Carla J. McDonough – Staging Masculinity, McFarland, 1977).

O poveste cu personaje excepţionale puse în situaţii de viaţă excepţionale; o poveste despre iubiri vinovate, secrete de familie tragice şi trecutul care se transformă într-un demon ce naşte în protagonişti un puternic conflict interior care devine motorul violenţei şi iraţionalităţii pasiunilor şi acţiunilor lor. Nu ştiu dacă Sam Shepard a vrut să scrie o dramă de familie sau o tragedie contemporană. Cu siguranţă însă, piesa Nebun din dragoste trebuie privită ca o citire din perspectiva contemporană a miturilor antice, construită stilistic printr-un amestec seducător de realism psihologic, realism poetic şi suprarealism.

Claudiu Goga

INFO

Teatrul Naţional Bucureşti

Nebun din dragoste

de Sam Shepard
Traducerea: Andrei Marinescu

Regia: Claudiu Goga
Decorurile: Ştefan Caragiu
Costumele: Liliana Cenean
Asistent scenografie: Iulia Popescu
Muzica: Valentin Luca

Cu: Eddie: Gavril Pătru
May: Diana Cavallioti
Bătrânul: Mihai Călin
Martin: Ioan Andrei Ionescu
Figuraţie: Camelia Moise

Foto din spectacolul Nebun din dragoste – Bogdan Spătaru

23
/04
/19

INTERVIU O întâlnire cu actrița Ana-Maria Ivan, pe care o regăsim în distribuția așteptatului musical „We Will Rock You”, semnat de Răzvan Mazilu, care a avut de curând premiera la Sala Palatului. „Musicalul mă face să mă simt împlinită cu adevărat și mă provoacă să îmi doresc mai mult de la mine”, spune Ana-Maria.

23
/04
/19

Premiera de gală Parking – una dintre cele mai așteptate ale anului - deschide cea de-a 18-a ediție TIFF. Proiecția va avea loc vineri, pe 31 mai, în Piața Unirii din Cluj-Napoca, în prezența regizorului Tudor Giurgiu, președintele Festivalului Internațional de Film Transilvania. Actorul Mihai Smarandache, scriitorul Marin Mălaicu-Hondrari, autorul bestseller-ului ,,Apropierea’’, care a inspirat scenariul filmului, precum și alți actori și membri ai echipei filmului vor fi prezenți la Gala de Deschidere programată de la ora 20:45.

23
/04
/19

Sean Connery, fotografiat înainatea unei partide de golf, în 1962, anul în care actorul scoțian dădea viață agentului 007 în „Dr. No”, primul film din seria James Bond.

23
/04
/19

Se obișnuiește să se spună ca Miguel de Cervantes (simbolul literaturii spaniole) și William Shakespeare (cel mai mare scriitor al literaturii de limba engleză) au decedat in aceeasi zi, 23 aprilie (1616). Acest lucru este însă imposibil, deoarece, chiar dacă au murit in aceeași dată, în Marea Britanie se utiliza calendarul iulian, în timp ce în Spania se adoptase cel gregorian. O interesantă explicație a acestei frumoase ficțiuni calendaristice găsim pe blogul eseistului, filosofului și publicistului Valeriu Gherghel, http://filosofiatis.blogspot.com.

22
/04
/19

Filmul „Under the Silver Lake” (regia: David Robert Mitchell) intră în cinematografe pe 26 aprilie. L-am vizionat deja în cadrul American Independent Film Festival. Iată ce am văzut.

22
/04
/19

MATILDA ȘI GROPARII de STELA GIURGEANU a fost desemnta cea mai bună piesă românească a anului 2018. Juriul Concursului, compus din criticii MARINA CONSTANTINESCU, DAN C. MIHĂILESCU şi MARIAN POPESCU, a ales piesa câștigătoare dintre următoarele: MATILDA ȘI GROPARII de Stela Giurgeanu, VIEȚILE SFINȚILOR de Radu Macrinici, ÎNTOARCEREA de Laurențiu Blaga, CÂND SE TOPESC GHEȚARII de Marilena Dumitrescu, NU SUNTEM MELCI SAU SUNTEM? de Marilena Dumitrescu

22
/04
/19

Opera Națională București prezintă joi, 25 aprilie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul „Cavalleria Rusticana & Pagliacci” de Pietro Mascagni - Ruggiero Leoncavallo.  Regia poartă semnătura lui Ion Caramitru, scenografia a fost creată de Viorica Petrovici, iar conceptul light design-ului îi aparține lui Chris Jaeger. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta.

20
/04
/19

Marți, 23 aprilie, de la ora 19.00, Galeria Estopia ne propune vernisajul expoziției „Dissection”, de Madár Réka. O expoziție ca o tăietură în biografia personală și în parcursul artistei.

20
/04
/19

Cea de-a VII-a ediție a SoNoRo Conac se lansează în cadrul Sezonului România-Franța și anunță un program „À la française”!

19
/04
/19

Realizarea unui film necesită timp și mulți bani. Doar o nevoie interioară de nestăpânit ar trebui să împingă pe cineva la un efort atât de mare. Însă două filme românești recente, lansate într-un trist anonimat, arată că nu trebuie să ai talent şi nici măcar meșteșug pentru a te pretinde cineast.

Page 1 of 79212345...102030...Last »