Nemira, 25. Ana și poveștile dintre coperți
https://www.ziarulmetropolis.ro/nemira-25-ana-si-povestile-dintre-coperti/

INTERVIU La 25 de ani, Editura Nemira are casă cu grădină; trei câini, trei pisici; peste 1500 de autori publicaţi. Entuziasm, limonadă rece. Și un director general doar oleacă mai bătrân decât ea: Ana Nicolau.

Un articol de Adina Scorţescu|19 august 2016

Pe Ana am întâlnit-o într-o după-amiază de august, la biroul ei „de vară” (masa din grădină). Am vorbit despre ce-i place: călătorii, cărți, oameni. Călătoria ei profesională a început la Nemira, când avea 12 ani. Anul trecut, după moartea tatălui ei, Valentin Nicolau, Ana a preluat frâiele editurii. Cu experiența de aici, cu cea de acolo (un masterat în publishing, la Oxford), cu liniștea omului care se simte acasă printre cărți. Mai jos sunt 25 de momente frumoase, din viața ei și a Nemirei:

1. Pe vremea când a început editura, noi locuiam într-un apartament de două camere pe Drumul Sării, pe care mama îl primise de la serviciul ei. Nici măcar mobilă nu aveam. În sufragerie aveam o canapea și un raft de cărți care fusese făcut chiar de tata, din niște stinghii.

2. Tata a pornit editura împreună cu doi prieteni. În anii ’90, imediat după căderea comunismului, a înfiiințat un ziar, „Ziarul științelor și al călătoriilor”. Fiind de profesie geolog, îl pasionau călătoriile, pleca foarte mult prin țară, în prospecțiuni geologice. Ziarul a început să meargă extrem de prost; prin ’91, nu doar că nu mai era pe profit, dar tata mai trebuia să aducă și din banii de acasă. Așa că s-a gândit să facă ceva pentru a salva ziarul. Cum era pasionat de lectură, și-a zis că ar putea să publice cărți. Prima carte publicată a fost „Monte Cassino”, a lui Sven Hassel, pe 22 iulie 1991. De asta noi sărbătorim în fiecare an pe 22 iulie.

ana nicolau

3. Tata a bătut la ușile tuturor băncilor posibile ca să obțină un împrumut pentru avansul primei cărți. La un moment dat, a convins pe cineva să vină la noi acasă, la o discuție. Stătea atât de prost cu banii încât s-a împrumutat ca să ia cafea, apă minerală și dulceață, să-l servească pe omul acela de la bancă. Care, atunci când a intrat în casa noastră, a zis: „Unde m-ai adus, domnule?! De ce vrei să-ți dau eu un împrumut?” Nu știu cum l-a convins tata, dar – până la urmă – i l-a dat. Când a fost întrebat cu ce garantează împrumutul, tata a luat o hârtie și a început să scrie „covor persan – 2, haină de blană, vulpe argintie – 1, bibliotecă de nuc – 1” și tot așa. (râde) Și, pentru că era nevoie și de ceva mai consistent, mai „real”, tata a cumpărat, împreună cu alți doi prieteni, o Dacia veche, care stătea pe butuci. Așa a luat primii bani de la bancă.

4. Deci, în ’91, Nemira a scos Sven Hassel, în 100 000 de exemplare, care s-au vândut într-o săptămână. Îmi povestea tata că a ajuns vineri acasă și apartamentul era plin de bani. Mai avea un pic și înebunea când a văzut atâția bani. (râde) Așa a devenit tata editor.

5. Tata a pornit editura cu doi prieteni foarte buni: Emil Bărbulescu și Vlad T. Popescu. Nu țin minte maldărele de bani din casă, dar îi țin minte pe ei doi, așezați pe canapea.

6. În ziua de azi, o carte despre care noi credem că va fi bestseller e scoasă în 3000 de exemplare. În mod obișnuit, scoatem tiraje de 2000 de exemplare. Și considerăm că titlul a mers bine dacă jumătate din tiraj se vinde în primul an de la apariție… Pe vremuri, era o foame de carte și se publica în draci. Se spune că și femeia de serviciu de la tipografie avea editura ei. (râde)

7. Una dintre cărțile pe care le-am publicat în ’92, pentru prima oară în România, a fost „Dune”, de Frank Herbert. Era tradusă de vreo zece ani și umbla pe sub mână, ca manuscris dactilografiat, printre pasionații de science-fiction. A fost o mare bucurie că am putut face asta.

8. Am început să lucrez când aveam 12 ani. În fiecare vară, făceam practică la editură. Am început de jos, cum se spune. Mulți ani am făcut coletele care plecau către cititori, le duceam la poștă, în iulie, pe vremea când nu exista aer condiționat. Apoi am făcut secretariat, marketing, PR, vânzări, apoi m-am ocupat de blogul editurii, până am terminat facultatea, în 2011.

9. Pe lângă pasiunea tatălui meu pentru cărți, i-am moștenit și independența. Multă vreme am considerat că, dacă aș veni să lucrez direct la editură, ar fi un destin prestabilit. Iar eu am vrut să-mi creez singură locul în lume. Am intrat la Drept, cu gândul să fac diplomație. Fiindcă eram foarte pasionată de călătorii, de oameni și de cărți, iar asta – credeam eu – le îmbina pe toate trei. După un stagiu la Ministerul Afacerilor Externe mi-am dat seama că nu e tocmai ce-mi imaginam eu, ceea ce mi-ar plăcea să fac tot restul vieții. Așa că, în anul IV de facultate, m-am hotărât să dau la Medicină. Am dat licența în Drept, după care – după trei săptămâni – am intrat la Medicină. Vara, am plecat în vacanță. Mă sună tata și-mi spune: „La noi s-au făcut schimbări în echipa redacțională și n-aș lua pe cineva nou acuma. Nu mă ajuți tu pe partea de copyright, până începi facultatea? Ai făcut Dreptul, înțelegi cum funcționează drepturile de autor…” Am zis „OK”. Și mi-a plăcut atât, atât de mult!

IMG_8160_resize

10. La trei luni după ce am început să lucrez pe copyright, am fost la primul meu târg de carte, la Frankfurt; e ceva absolut spectaculos. E un centru expozițional care reunește zece hale de mărimea Romexpo-ului. Te plimbi cu autobuzul, de la o hală la alta. Când m-am urcat prima oară în autobuz și am văzut sutele de oameni care alergau dintr-o parte în alta, am avut revelația „ăștia sunt toți oameni care lucrează cu cărți!”. Dacă am avut vreodată o îndoială că nu ăsta era drumul meu, în secunda aia s-a dus.

11. Cum și-a dat seama tata că mi-am găsit locul la Nemira? Pur și simplu n-am mai plecat niciodată. (râde) N-a fost nevoie să-i spun nimic.

12. Tata tot glumea în ultimii ani: „Eu mă retrag undeva la mare, voi îmi trimiteți banii și eu scriu.” A început să vină mai rar pe la editură, eu am preluat managementul de zi cu zi, am început să coordonez redacția, producția, departamentul de marketing. Și el mă superviza. Planul era să continuăm mentoratul și conducerea duală până anul acesta, când Nemira împlinea 25 de ani. Dar s-a întâmplat mai devreme această predare a ștafetei… Am avut noroc că eram pregătită. Mă rog, cât de bine poți să fii pregătit vreodată pentru această responsabilitate.

13. În continuare, pentru mine, cea mai frumoasă săptămână din an e cea în care mă duc la târgul de carte de la Frankfurt. E un ritm infernal, ai întâlniri din jumătate în jumătate de oră timp de cinci zile, de la 9 la 5 după-amiaza, după care ai cocktailuri, cine cu scriitori și cu agenții de care ești mai apropiat, petreceri oficiale și tot așa. Cinci zile! E obositor, dar oamenii pe care îi întâlnești acolo sunt din altă lume. E minunat.

14. Încă sper să-l cunosc pe unul dintre cei mai cunoscuți agenți din lume, Andrew Wylie. I se spune „Șacalul”, pentru că e necruțător, fură autorii celorlalți agenți. El a înființat cea mai mare agenție literară din lume, care îi poartă numele. La fiecare târg, ei vin cu un fel de biblie, de 300 de pagini, în timp ce cataloagele editurilor sunt ca niște fițuici, eventual capsate.

ana nicolau

15. Agentul meu favorit este tipul care îi reprezintă pe George R.R. Martin și pe Stephen King. Îl cheamă Chris Lotts și are agenția Lotts. E un tip foarte viclean, foarte pătrunzător, dar e și foarte citit, cu un umor absolut dement. Ne-am întâlnit la concertul unei trupe formate din editori, care cântă cover-uri. Trupa se numește „Half on Signature”. Numele e un fel de inside joke, o glumă a breslei; atunci când se semnează un contract cu un autor, se plătește un avans – half of the advance on signature.

16. Editarea cărților e un business în care contează foarte mult partea personală. E important ca un agent să-ți cunoască preferințele, să știe ceea ce publici, dar și ceea ce nu publici.

17. Mă bucur foarte mult când văd pe stradă oameni care citesc cărțile noastre. Am fost acum în concediu două săptămâni la mare și, la Vama Veche, la Plaja de carte, am văzut numai oameni care citeau Nemira!

18. Noi alegem cărți care ne plac nouă. Și e o bucurie enormă să poți să le împărtășești cu încă 2000 de oameni. Să zicem că tu te îndrăgostești de o carte și o recomanzi apoi la 2-3 prieteni. Dar eu pot face chestia asta cu 2000 de oameni!

19. Anul ăsta am reușit să lansăm un tânăr autor timișorean pe care l-am descoperit absolut întâmplător: Bogdan Munteanu. Are un talent de povestitor care se întâlnește foarte rar! Primul tiraj, de 1000, s-a vândut într-o lună. A ajuns peste tot; erau zile când deschideam Facebook și dădeam peste cel puțin o recenzie la cartea lui.

20. Anul trecut l-am cunoscut pe George Martin, la Londra, la o cină la care au fost invitați toți editorii lui străini. Aveam atât de multe emoții încât aproape tremuram. Îi citisem toate cărțile și asta înainte să lucrez la editură. În anul II de facultate, în vacanța de iarnă, am citit toate volumele publicate atunci din „Urzeala Tronurilor”. 4700 de pagini. Nu am dormit, nu am mâncat, nu am ieșit din casă. Când l-am cunoscut, mi-a întins mâna, jovial, și a început să vorbească. Eu m-am înroșit toată și am bâiguit ceva… N-a fost foarte profesional, din partea unui editor. (râde)

21. La început, la întâlnirile în care reprezentam Nemira, lumea era uimită că eu sunt publisher-ul, adică cel care se ocupă de strategia editorială; se așteptau să fiu doar tipa care se ocupă cu drepturile de autor. Dar acum mi se întâmplă destul de rar să mă întâlnesc cu oameni care nu mă știu; sau nu-mi știu povestea.

22. Anul trecut am fost la un fellowship pentru editori, în Emiratele Arabe, la Sharjah. Am dat mâna cu șeicul, the ruler of Sharjah. Eu, ca orice vestic, i-am strâns mâna. Ceea ce e o dovadă de nepolitețe la ei. Iar el avea cea mai pufoasă și mai fină mână pe care am simțit-o în toată viața mea! (râde) Deci uite că editura te poate duce și în Emiratele Arabe, să dai mâna cu un șeic.

23. Acum, în România, cei mai mulți directori de edituri sunt trecuți de 50 de ani. E vorba de vechea gardă care a pornit editurile, în anii ’90. Noi suntem singurii care au făcut schimbul de generație.

ana nicolau

24. La un moment dat a venit la noi directorul de dezvoltare al editurii Bloomsbury din Anglia (ei sunt cei care au publicat „Harry Potter”). Pentru că s-au trezit brusc cu foarte mulți bani, s-au gândit cum să continue, unde să investească banii, ca să aibă un flux constant. Singurele zone în care se poate face chestia asta, într-o țară civilizată, sunt academic publishing (cărțile academic) și educational publishing (manuale). În orice țară civilizată, un editor care ajunge la un anumit nivel, are și o devizie de academic și educational. La noi, lucrul ăsta este imposibil. Din cauza corupției din sistem.

25. Pentru mine contează mult promovarea lecturii în rândul tinerilor. Și, pentru că îmi dau seama că asta nu se va întâmpla din partea statului – pentru că nu există o politică de promovare a culturii scrise în rândul copiilor -, doresc să fac o fundație care să reunească editori ce sunt interesați de acest demers.

 

FOTO: Laura Dobre

24
/05
/23

Autori laureați cu cele mai importante premii literare internaționale, autori îndrăgiți de cititorii români, cu traduceri recente, cărți ce stau la baza unor ecranizări celebre, recuperări necesare sau traduceri noi ale unor cărți-cult – o ofertă bogată de noi titluri îi așteaptă pe cititori la Bookfest 2023 în colecția Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.

24
/05
/23

Editura Nemira vă invită la o nouă ediție a Salonului Internațional de carte Bookfest, care va avea loc în perioada 24-28 mai 2023, la Romexpo, în pavilionul B2.

23
/05
/23

Editura Polirom va participa în perioada 24-28 mai 2023 la o nouă ediţie a Salonului Internaţional de Carte Bookfest, care se va desfăşura la Complexul Expoziţional Romexpo din Bucureşti (pavilionul B2) şi va avea Italia ca invitat de onoare.

23
/05
/23

Lansări, dezbateri, peste 50 de titluri la prețuri speciale și o Cutie Neagră a poeziei române îi așteaptă la standul Institutului Cultural Român pe vizitatorii celei de-a XVI-a ediții a Salonului Internațional de Carte Bookfest, care va avea loc în perioada 24-28 mai 2023 la Complexul expozițional Romexpo (Pavilionul B2).

18
/05
/23

În așteptarea Salonului Internațional de Carte Bookfest, care se va desfășura la Romexpo între 24 și 28 mai, vă invităm să descoperiți cele mai noi titluri de autori români. Vă oferim un fragment din romanul „Acasă, departe” de Adrian G. Romila, publicat de curând în colecția „Ego. Proză” a Editurii Polirom.

18
/05
/23

Sâmbătă, 20 mai, de la ora 17.30, Editura Humanitas și Citit În, laborator artistic interdisciplinar de studiu al conceptului imersiv, transformă Librăria Humanitas de la Cișmigiu într-un spațiu în care romanul „Eu te-am făcut, eu te omor" de Iv cel Naiv își va desfășura firul narativ și experiența distopică. Ne vom afla, pentru o oră și jumătate, la un pas de realitate, în Arret, în mijlocul unui război între generații.

18
/05
/23

În perioada 24-28 mai, Editura Litera este prezentă la Salonul Internațional de Carte Bookfest 2023, desfășurat, ca în fiecare an, la Romexpo, în pavilionul B2. Cititorii sunt așteptați cu noutăți editoriale care au marcat întreaga lume, reduceri și promoții care susțin gustul pentru lectura de calitate.

18
/05
/23

Luni, 22 mai, de la ora 19:00, la Librăria Humanitas Cișmigiu are loc lansarea celui mai recent volum de poezii al Norei Iuga „Fetița strigă-n pahar”, în prezența poetei, alături de Svetlana Cârstean, coordonatoarea colecției Vorpal și poetă.

17
/05
/23

Mircea Cărtărescu, Bogdan-Alexandru Stănescu, Sașa Zare, Andrei Cornea, Paul Cernat se numără printre laureaţii celei de-a XVII-a ediţii a Galei Premiilor revistei Observator cultural, decernate marți seară, la Teatrul Odeon. Marele premiu, Opera Omnia, i-a fost acordat profesorului și teoreticianului Sorin Alexandrescu. Gazdele serii au fost Carmen Mușat și Matei Martin.

17
/05
/23

Jurnalista de televiziune, publicista și romanciera Marilena Rotaru a împlinit 75 de ani de viață și 55 de ani de carieră. Cu această ocazie, renumita realizatoare de programe culturale la TVR a acordat recent un interviu inedit, publicat în mai 2023, în revista de literatură „Cuvânt românesc” din Madrid, Spania, realizat de scriitoarea și jurnalista Rhea Cristina.

16
/05
/23

ap! (ACT și Politon) crede în dezvoltarea continuă și aduce cititorilor români titluri care acoperă o gamă variată de subiecte din sfere precum: dezvoltare personală și profesională, antreprenoriat, spiritualitate și wellbeing, oferind iubitorilor de carte posibilitatea de a citi sau a asculta cărți, de a le folosi pe post de profesori sau sfătuitori și de a transforma clipele de relaxare într-un timp calitativ.

15
/05
/23

Îndrăgita scriitoare Narine Abgarian, una din cele mai importante voci ale literaturii contemporane, autoarea bestsellerului Din cer au căzut trei mere, revine în România în perioada 16–18 mai, la București și Brașov, cu prilejul lansării în limba română a unui nou roman, Simon, câștigător al Bolșaia Kniga – Premiul cititorilor în 2021, devenit, de asemenea, bestseller internațional.

15
/05
/23

Un program cu peste 20 de evenimente și un stand național cu o ofertă editorială consistentă, organizate de Institutul Cultural Român, prin Centrul Naţional al Cărţii, Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia şi Accademia di Romania din Roma, vor constitui participarea României la Salonul Internaţional de Carte de la Torino, desfășurată în perioada 18-22 mai 2023.