Nicolae Tonitza, un destin curmat prea devreme
https://www.ziarulmetropolis.ro/nicolae-tonitza-un-destin-curmat-prea-devreme/

În 1940, pe 26 februarie, la spitalul Colentina se stingea din viaţă, la numai 54 de ani, artistul considerat cel mai mare pictor român. Agravată în ultimul an, scleroza cerebrală de care suferea nu i-a mai lăsat nicio şansă.

Un articol de Monica Andronescu|24 februarie 2019

În ultima lună de iulie din viața lui, în 1939, Nicolae Tonitza îi scria unei cunoștințe: „Sunt de mai multe zile bolnav… Se împlinesc taman 5 luni de zile de când zac. Asta a lovit cu plictis – mai ales că n-am voie să lucrez. Am alt necaz: sunt bâlbâit. Mi-i ruşine să dau ochii cu oamenii. Enervarea se dublează. Stau toată ziua în odaie de unul singur. Şi măsor podeaua cu paşi grăbiţi la deal şi la vale. Vremea se scurge încet – parc-ar fi de plumb… de plumb e şi lumina care pătrunde prin fereastră. Am impresia că încet…”

Protagnist al unui destin deloc încet și monoton, atât de tânăr, și totuși atât de obosit, într-o lume atât de agitată, creatorul care se dedicase de mic picturii, sfidând dorința părinților, se stingea în iarna anului următor, după o viață pe care o trăise din plin, între un sfârșit de secol tradițional și un început de epocă îndrăzneț, dornic de schimbare, neocolit de război. A-i schița portretul în secolul XXI, în anii când Nicolae Tonitza rămâne în continuare cel mai cunoscut pictor român, de asemenea cel mai căutat la licitațiile de artă din România, înseamnă a-i derula pe repede-înainte filmul vieții. Care nu este deloc scurt, deși pictorul s-a stins, spuneam, la 54 de ani. Cine era el la momentul acela?

Artistul cosmopolit

Un visător, dar unul bine înfipt cu picioarele în pământ, preocupat de știrile zilei și de ce se întâmplă în lumea măcinată de conflicte. Un boem, iubitor de șuete, se înțelege, dar unul care știe când să se oprească de dragul propriului bine. Un spirit critic la adresa realității din jur, deschis pentru schimbăile necesare. Un spirit modern, dar unul care crede în reprelucrarea personală a tradiției, fără a-și dori s-o renege radical. „Arhitectura noastră națională urbană este greoaie, pedantă și boccie”, scria Nicolae Tonitza, artisul plastic care, să nu uităm!, a făcut mulți ani publicistică, semnând el însuși cronică plastică și nu numai. Eclectismului românesc îi vedea și „partea întunecată”, firesc pentru un pictor care cunoscuse, de exemplu, Parisul în ani fertili și consistenți pentru artă în general, ani când Picasso, Matisse sau Modigliani, care tocmai studiase un an cu Constantin Brâncuși, lucrau asiduu în Orașul luminilor, alături de scriitori importanți ai modernismului, dornici să schimbe literatura.

La vremea când s-a stins din viață, după câțiva ani grei, de sărăcie, petrecuți în Bucureștiul în care îi trimitea epistole, printre alții, scriitorului Cezar Petrescu, Nicolae Tonitza avusese mai multe expoziții personale în țara natală, dar și în străinătate, în 1928 câștigând, de exempu, Marele Premiu la Expoziția Internațională de la Barcelona. Cu numai câțiva ani înainte de a se stinge din viață devenise rector al Academiei de Arte Frumoase de la Iași. Fin cunoscător al artei moderniste, nu aderase însă la un program estetic strict. Pictura, spunea Tonitza, deși considerat exponent al artei academice, trebuie să rămână o expresie a libertății înainte de toate.

Dincolo de corp

Peisajele și portretele de copil, naturile moarte și compozițiile sale erau deja foarte cunoscute, ele toate fermecând prin autenticitatea lor, prin realismul lor de o factură unică la noi, care coabita cu un lirism propriu lui, prin forța evocatoare. Cunoștea bine peisajul european al artelor vizuale, așa cum știa și arta de a emoționa prin pictură. „Fetița pădurarului”, „Catiușa lipoveanca”, „Cusătoreasa”, „Soția artistului”, „Femei sărace la cimitir” și, pe de altă parte, „Vas cu trandafiri”, „În mahala” sau „Vatra” sunt câteva lucrări grație cărora pictorul, atât de impresionat de opera lui Ștefan Luchian, avea să rămână posteritate.

Ochii de copil ai lui Tonitza sunt unici, susțin la unison criticii și istoricii de artă. De la munte sau din satele arse de soare ale Dobrogei, copiii din pânzele sale continuă să-și privească trist privitorii în muzee sau case particulare. Femeile din saloane sau surprinse la muncile câmpului, ființele acelea fragile care se ascuns în spatele privirilor, continuă să transmită aceleași întrebări din ramele în care-și trăiesc viața veșnică. Într-o mulțime de tablouri de diverse dimensiuni, natura continuă să se dezvăluie, în eternitatea și în strălucirea ei, în umbrele și mai ales în luminile ei, atât de adesea insuportabilă.

Din anii petrecuți la Paris, în intervalul 1909-1911, a rămas în primul rând dragostea pentru portret și tot atunci pictorul și-a semnat primul autoportret, lucrând mult și expunând în atelierul din Montparnasse. Lirism și farmec, nostalgie și un anume sentiment al neputinței străbat numeroasele lucrări ale pictorului care a îndrăgit atât impresionismul și s-a lăsat sedus de lumină, în același timp având, de exemplu, toată admirația și pentru Toulouse-Lautrec.

Aproape de arta religioasă

Cu câțiva ani înainte de a se stinge, Nicolae Tonitza, împreună cu absolvenții Academiei de Arte Frumoase de la Iași, a pictat Mănăstirea Durău, din apropierea Ceahlăului. Pictura în ceară, tehnică nouă în 1935-1937, anii acestei creații, i-a prilejuit artistului o experiență consemnată în biografia sa. „Ceea ce mă impresionează îndeosebi după munca noastră”, nota el în jurnal, „sunt ţăranii de prin partea locului, în toată biserica am stilizat flori de pe meleagurile lor. Iar la Naştere, ciobanii care vin să se închine Pruncului Sfânt sunt ţărani de-ai noştri, de pe Ceahlău. În partea din spate a decorului se vede silueta Ceahlăului… Cred că e unul dintre cele mai frumoase monumente ale generaţiei noastre, meritul nu e al meu, ci al studenţilor mei”.

De asemenea, biserica „Sfinții Voievozi-Merișori” din Scorțeni, o comună din Bacău, monument istoric din secolele XVIII-XIX, a fost înfrumusețată tot sub coordonarea pictorului, care și-a pus amprenta asupra stilului bizantin. În 1913, tânărul recent întors de la Paris, care absolvise Școala Națională de Belle-Arte și obținuse prin concurs atestatul de „pictor bisericesc”, primește această sarcină, pe care o va avea și la Văleni.

Nici o zi fără pictură

În 1937, revenit după periplul bucureștean de câțiva ani, după lupta cu veșnica lipsă de bani, în atelierul său ieșean, pictorul, bolnav, se zbate mai departe să se dedice artei sale. Cu doar câțiva ani în urmă fusese la Balcic, unde descoperise puterea de seducție a lumii marine pentru arta sa. În deceniul anterior formase „Grupul celor patru” împreună cu Ştefan Dimitrescu, Oscar Han şi Francisc Şirato, după ce participase singur la Bienala de la Veneția, expusese la Salonul Oficial și fusese trimis în capitala Franței.

Trecuse destul din vremea când picta capele mortuare la Iași și devenise profesor. În 1918, după ce fusese luat prizonier de război în Turtucaia, iar apoi eliberat, participase cu lucrări la Expoziția de Artă Română de la Iași, apoi se mutase la București, urmând să aibă prima expoziție personală în 1921.

Ce îi plăcea lui Nicolae Tonitza când venea vorba despre a picta? Să lucreze în zori, adesea înainte să răsară soarele. Picta mult, câteodată până pe înserat. Să facă schițe și notații fulgurante, să nu lase nici o zi să treacă fără să picteze ori să deseneze. Scria cronici și diverse articole, rămânând în același timp într-un prezent solicitant. Uneori lucra fără pauză și săptămâni întregi. Alteori pleca o vreme, câteva zile, departe de lumea dezlănțuită sau pur și simplu ieșea în plimbări lungi, cufundându-se pe străduțe și în locuri retrase, ferite de ochi indiscreți.

Dar care este începutul?

Începutul a avut loc la Bârlad, orașul unde se născuse în primăvara anului 1886 și unde existau „8.000 de locuitori, două grădini publice, trei hoteluri, două cafenele, şase locante şi 280 de cârciumi”. Nicolae Toniță, tatăl lui, avea un magazin de stofe și nu era deloc amator de viață bonomă. Spirit milităros, convins de virtuțile disciplinei, își crescuse cei cinci urmași – Nicolae fiind cel mai mare – în liniștea desăvârșită impusă de distanța dintre copii și părinții. Multă monotonie la casa părintească, avea să sugereze pictorul mai târziu, și mai ales o reală lipsă de culoare. Corigent la matematică, artistul de mai târziu s-a apucat de pictat imediat și în adolescență, deși părinții s-au opus, a mers la academia de la Iași să studieze. În 1907, după ce a decorat capela de la Palatul Mitropoliei din Iași, a plecat la Konigliche Baterische Akademie der Bilden der Kunste de la München, oraș în care avea să și expună și din care avea să plece în Italia, ajungând după aceea în Franța.

Ca de atâtea alte ori în istoria artei, începutul a stat sub semnul luptei, al opoziției, prin care viitorul artist se desprinde de lumea în care s-a născut ca să-și urmeze drumul. Portrete și autoportrete, nuduri, peisaje, naturi moarte și alte lucrări pe care le-a semnat de la tinerețe la maturitate etalează sau, dimpotrivă, poate că mai mult ascund, mai mult invită la dezlegare și stârnesc imaginația, forța lor rămânând, deși anii trec și schimbă gusturile și modele, aceeași. „Copil din Făgăraș”, „Catrina”, „Catiușa”, „Fetița cu codițe”, „Tătăroaicele” stau cuminiți în rame și se lasă privite, alături de dimineți la Balcic, pe malul Mării Negre, de amiezi în grădina din Văleni, de după-amiezi de iarnă și de interior dominate de flori sau de câte un spate dezgolit.

16
/03
/16

 „Ariel al pianiştilor” sau „Rafael al pianului”, cum i se spunea lui Chopin, fusese în copilăria şi adolescenţa sa adulatul saloanelor aristocraţiei poloneze din Varşovia, apoi al celor din Paris. Pe ecranul existenţei sale sentimentale s-au perindat cele mai seducătoare femei ale timpului său: Maria Wodzinska, Constanţa Gladkowska, Wanda Radziwiell, prinţesa Cezartoryska, Contesa Dellina Potocka şi, în cele din urmă, George Sand. 

16
/03
/16

La început a fost mânăstirea. Se spune că numele aminteşte de „cotrocire”, adică, acoperire, adăpostire ce i-ar fi fost grabnic necesară lui Şerban Vodă Cantacuzino. De ce? Pentru că se ferea din calea duşmanului său politic Duca vodă, căruia, în plus, îi pusese şi coarne.

14
/03
/16

BUCUREŞTIUL DE TOTDEAUNA Grecii sunt prezenţi la Bucureşti încă de la atestarea documentară a oraşului (1459). Sunt întreprinzători, negustori iscusiţi, oameni ce se fac repede utili. Căderea Constantinopolului, întâmplată în 1453,  înseamnă prăbuşirea Imperiului bizantin şi în acelaşi timp un exod al grecilor. Ţările române sunt un loc predilect iar capitalele lor, Bucureşti şi Iaşi, găzduiesc un număr sporit de la an la an.

09
/03
/16

Conform propriilor declaraţii - Memorii, Humanitas, 1991 -, Mircea Eliade s-a născut în urmă cu 109 ani („M-am născut la București, la 9 martie 1907”). Există totuși o notă de subsol a editurii care spune că data reală a nașterii lui Eliade este 28 februarie/13 martie 1907 (s.v.), conform actului de naștere descoperit și publicat de Constantin Popescu-Cadem în Revista de istorie și teorie literară în 1983

06
/03
/16

Basmele au un sâmbure de adevăr? În cazul lui Pake Protopopescu se pare că da. Licenţiat în Drept de la Paris (cu o teză despre Acţiunile cauzate de frică!), acest băiat de preot bucureştean ajunge primar şi îşi ia funcţia în serios.

04
/03
/16

ACTRIȚA DE LA PAGINA 1 Marcela Rusu, născută la Galaţi în 1926, a fost o femeie frumoasă şi iubită, care a ştiut ce a vrut de la viaţă. A cunoscut fericirea şi opusul ei, iar pe scenă a avut momente de succes. A fost căsătorită de trei ori, n-a avut copii, dar şi-a îndeplinit rolul de mamă - povestea prin interviuri - crescând doi nepoţi şi nişte câini pe care i-a botezat de fiecare dată „Gâlcă”, indiferent de generaţie. 

02
/03
/16

“Eu am rimat întotdeauna cu Teatrul «L.S. Bulandra» din Bucureşti”, îi plăcea Rodicăi Tapalagă să spună adesea. A fost Zoe din “O scrisoare pierdută”, Didina Mazu din “D’ale Carnavalului”, Sophie din “Dimineaţa pierdută”, Elena Andreevna din “Unchiul Vanea”. Este actriţa care se simțea feminină, iubită, frumoasă, puternică, atunci când era pe scenă.

28
/02
/16

Oraş al bucuriei, dar şi al nestatorniciei, Bucureştiul nu are un nume de stradă mai vechi de o sută de ani – cu excepţia Podului Mogoşoaii, croit la 1690 de vodă Brâncoveanu. „Uliţa mare”, „Podul de pământ”, „Piaţa puşcăriei”, „pe lacul Bulăndroiului” au fost, până în sec. XIX, repere suficiente pentru ca lumea să circule într-o urbe căreia un francez răutăcios i-a găsit etimologia numelui: Bucureşti, boue qui reste, adică noroi care rămâne.

22
/02
/16

“Este invazia imbecililor. Televiziunea a promovat idiotul satului faţă de care spectatorul se simţea superior. Drama internetului este că l-a promovat pe idiotul satului ca purtător de adevăr” - Umberto Eco . Cu puţin timp înainte de moartea sa, scritorul şi filozoful italian a criticat reţelele de socializare, într-o discuţie publică cu jurnaliştii italieni.

21
/02
/16

Testamentele dovedesc respect pentru proprietate dar relevă şi firea omului. De aceea, se transformă în adevărate profile sociale. Am ales patru testamente ale unor bucureşteni, doar destinaţia unuia mai poate fi zărită azi în oraş. Două au fost distruse parţial de comunişti. Unul a rămas de o factură mai specială pentru că grădina lui Dumnezeu e mare.

20
/02
/16

“Nu-mi fac griji. Cartea va dăinui. Citeşti tot timpul: citeşti în tren, în autobuz. Citeşti în parc. Citeşti când te plimbi şi chiar când faci dragoste poţi să citeşti. Cu computerul este mai greu... ” - Umberto Eco. Unul dintre cei mai mari scriitori contemporani s-a stins din viaţă, în noaptea de vineri spre sâmbătă. Autorul celebrului roman "Numele trandafirului" avea 84 de ani şi suferea de cancer, conform La Repubblica.

19
/02
/16

"Nu este nicio ruşine să te naşti prost. Ruşine e să mori prost." - Marin Sorescu / Astăzi, în ziua în care îl aniversăm pe Constantin Brâncuşi, se împlinesc 80 de ani de la naşterea scriitorului Marin Sorescu, considerat unul dintre cei mai mari scriitori români contemporani

18
/02
/16

Constantin Brâncuşi şi-a petrecut o bună parte din viaţă la Paris. În 1928, Nicolae Titulescu primea, pe malul Senei, o „lecție de Brâncuși”. Genialul sculptor s-a născut într-o zi de 19 februarie (1876), la Hobiţa, în județul Gorj.