Noaptea de vineri, 18 septembrie – maraton de film românesc
https://www.ziarulmetropolis.ro/noaptea-de-vineri-18-septembrie-maraton-de-film-romanesc/

Evenimentul de mare succes, Noaptea Albă a Filmului Românesc revine în atenţia pasionaţilor de cinema în noaptea de vineri, 18 septembrie, în Bucureşti şi Cluj-Napoca.

Un articol de Liliana Matei|4 septembrie 2015

Pentru ediția cu numărul șase organizatorii au pregătit o selecție cu producții de succes recent lansate în cinema, dar și filme prezentate în premieră și avanpremieră, filme premiate la festivaluri de renume, dar și filme de public, lungmetraje, scurtmetraje, filme de ficțiune, precum și filme documentare, oferind spectatorilor ocazia de a petrece o noapte în compania unor filme româneşti de toate genurile.

Lista de titluri românești este deschisă de avanpremiera filmului Autoportretul unei fete cuminți, filmul de debut al regizoarei Ana Lungu, recompensat cu Premiul pentru Cel mai bun film la Festivalul Crossing Europe din Linz, Austria, Premiul Publicului și Premiul pentru Cel mai bun regizor la Bucharest International Film Festival. Filmul o aduce în prim plan pe Cristiana, 30 de ani, de ”familie bună”, care își petrece timpul între doctoratul în inginerie seismică, discuțiile cu cei doi prieteni apropiați, Alex și Michelle, și întâlnirile, rare, dar mult așteptate, cu un bărbat căsătorit, cu care are o relație. După mutarea părinților, aceasta rămâne singură într-un apartament cu patru camere și își îndeplinește o dorință din copilărie, își ia un câine.

Un film premiat pe care îl vom vedea în cadrul Nopții Albe a Filmului Românesc este unul dintre cele mai de amploare proiecte cinematografice românești din ultimii ani, Aferim!. Câștigător al Ursului de Argint pentru Cea mai bună regie la Berlin 2015, cel de-al 3-lea lungmetraj al regizorului Radu Jude reprezintă propunerea României pentru o nominalizare la categoria „Cel mai bun film într-o limbă străină, alta decât engleza” la Premiile Oscar 2016.

În România secolului 19, zapciul Costandin şi fiul său Ioniţă străbat sudul ţării în căutarea unui sclav ţigan fugit de la curtea boierului său. Drumul îi poartă prin peisaje exotice şi le scoate în cale sute de personaje secundare, oferind câte o surpriză la fiecare scenă. Totul este prezentat cu umor molipsitor, în timp ce se păstrează autenticitatea atmosferei vremurilor.

Spectatorii care nu au reușit să vadă thriller-ul politic De ce eu?, unul dintre cele mai așteptate filme ale anului 2015, au ocazia la Noaptea Albă. Cel de-al 3-lea lungmetraj al regizorului Tudor Giurgiu se bazează pe cazul real al procurorului Cristian Panait, care s-a sinucis în 2002, la doar 29 de ani, în contextul anchetei asupra unui alt procuror, Alexandru Lele.

Cristian (Emilian Oprea) este un tanăr procuror idealist care încearcă să rezolve un complicat caz de corupție în tumultuosul context social-politic din România anilor 2000. El investighează cazul unui coleg procuror suspectat de luare de mită, fals şi uz de fals, sustragere de documente. Ancheta are însă implicaţii la nivel extrem de înalt și îi spulberă tânărului magistrat încrederea în justiţie. Încercînd să descopere adevărul, Cristian intră într-o zonă periculoasă și se expune unor revelații dureroase și neașteptate.

Lungmetrajul Live, debutul în regie al producătorului Vlad Păunescu, aduce pe marile ecrane povestea Emei, o prezentatoare TV de succes, gazda unei apreciate emisiuni de investigații, dispusă să își pună la bătaie sănătatea, dar și toate resursele pentru a scoate adevărul la iveală. Unul dintre cazuri o aduce în mijlocul unui scandal de proporții care îi va schimba dramatic viața. În rolurile principale ale filmului îi putem vedea pe Rodica Lazăr și Tudor Chirilă.

Printre documentarele rezervate Noapții Albe a Filmului Românesc se numără Pașaport de Germania, (r. Răzvan Georgescu). Filmul narează cinematografic povestea aranjamentului ascuns dintre serviciile secrete ale României și Germaniei de Vest şi dezvăluie întâmplările prin care au trecut personajele implicate în acest proces. Puţină lume ştie că, în timpul Războiului rece, România a vândut Germaniei de Vest peste 250,000 de etnici germani.

Aliyah DaDa (r. Oana Giurgiu), prezintă istoria bine documentată a evreilor din România. Acum 133 de ani, o comunitate mică din Moineşti pleca spre Ţara sfântă, pentru a înfiinţa una dintre primele colonii evreieşti din Palestina. De atunci şi până azi drumul evreilor către Israel se împleteşte cu istoria României moderne printr-o relaţie de iubire şi ură ale cărei influenţe nu le vom putea cuantifica prea curând. Povestea istoriei este decupată vizual în stil dadaist ca un tribut adus iniţiatorilor curentului, Tristan Tzara şi Marcel Janco, doi evrei cu rădăcini în România.

Considerat unul dintre cele mai grele jocuri, șahul devine popular în documentarul Bondoc (r. Mihai Voinea, Mihai Mincan, Cristian Delcea), unde Dan Bondoc, maestru la şah în vârstă de 78 de ani, trăieşte singur în Bucureşti. Unicul său vis este să câştige campionatul organizat în memoria prietenului său decedat, marele jucător de şah Victor Ciocâltea.

Iubitorii de scurmetraje vor avea ocazia de a vedea selecția de scurtmetraje românești de la Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) 2015, din care face parte și câștigătorul Premiului Canal+ la Festivalul de Film de la Cannes și al Premiului Zilele Filmului Românesc, secțiunea scurtmetraj, la TIFF, Ramona (r. Andrei Crețulescu). Violent, stilizat şi fără dialoguri, filmul încheie trilogia „impromptu”, care mai cuprinde scurtmetrajele „Bad Penny” (2013) şi „Kowalski” (2014).

Scor Alb (r. Marius Olteanu) spune povestea întâlnirii a doi oameni. O întâlnire care ar fi putut foarte uşor să nu aibă loc. În timp ce un meci de fotbal paralizează Bucureştiul, la Gara de Nord, Dana (Ioana Flora) ocupă taxiul lui Alex (Alexandru Potocean). Odată ajunsă în faţa blocului şi în ciuda diferenţelor evidente dintre cei doi, Dana îl roagă pe Alex să rămână cu ea până la venirea dimineţii. Cu orice preţ.

Câștigătorul premiului pentru Cel mai bun scurtmetraj românesc la Festivalul Internațional de Film Independent Anonimul, Dispozitiv 0068 (r. Radu Bărbulescu), prezintă povestea unui lunetist care se instalează în apartamentul unei bătrâne pentru a asigura perimetrul pe parcursul summitului NATO. Acolo o descoperă pe proprietara apartamentului, o bătrână semi-paralizată, care nu vorbeşte niciodată. Deodată, bătrâna îi spune lunetistului ceva ce le va schimba amândurora viaţa.

Alături de cele 3 scurtmetraje menționate, alte peste 10 titluri se vor regăsi în selecția de scurtmetraje propuse pentru cea de-a 6-a ediție a Nopții Albe a Filmului Românesc.

INFO

Programul evenimentului va fi disponibil în curând pe site-ul www.romfilmpromotion.ro şi pagina oficială de Facebook, www.facebook.com/NoapteaAlba.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.