Noaptea Muzeelor la Paris. În culisele franc-masoneriei franceze
https://www.ziarulmetropolis.ro/noaptea-muzeelor-la-paris-in-culisele-franc-masoneriei-franceze/

Când am trecut de scanerul metalic de la intrarea de la numărul 16, strada Cadet, din cartierul parizian Faubourg-Montmartre, aveam sentimentul vag că ma aflu acolo pentru a descoperi ceva ce în mod obişnuit este rezervat doar câtorva cercuri restrânse. Ce anume, greu de spus. Nu plănuisem ieşirea, Diana, o prietenă apropiată, nu putuse să vină. Nu-i nimic, o descoperire iniţiatică, mi-am spus.

Un articol de Alina Busuioc|22 mai 2017

Am luat, așadar, o broșură, am zâmbit gardianului și am așteptat ca simbolurile să-mi șoptească secretele lor. Sâmbătă seara, cupluri, grupuri de prieteni, glume mai mult sau mai puțin inspirate, eu cu nasul în vitrine.

O voce de bariton întreba: “Sunt persoane care n-au vazut templurile?”. “În templurile masonice?! Oui, s’il vous plaît!”.

Nevoia de mister și simboluri

Ghidul nostru, un franc-mason trecut de 60 de ani, cordon albastru în jurul taliei, tare de ureche și cu apetit pentru simboluri, ne-a rugat să-l urmăm în sălile unde se țin întâlnirile organizației Grand Orient de France. Numarul aderentilor se ridică, neoficial, la 50.000 de membri, si tot neoficial, Manuel Valls, fostul prim-ministru al Frantei, sau Jean Luc-Mélenchon, candidatul la prezidentiale, au trecut prin lojele acestei organizatii.

Loja, prima de acest fel din Franta, a fost fondata in 1773 si a acceptat pentru prima oară o femeie drept membru în anul 1880.În culisele franc-masoneriei franceze

Pe holurile inguste, sageti pe placute aurii ne indica unde mergem : spre templurile 10 – 17. Cutii postale, care contin indexate fise legate de principalele subiecte de discutie ale omenirii : stiinte si tehnica, dreptul la avort, suidicid asistat, libertate, lasa impresia ca suntem mai degraba in sediul unei arhive moderniste.

« Totul este aranjat cu un sens foarte precis’, ne explica masonul odata ajunsi in tempul numarul 12. O sala care poate gazdui in jurul a 30 de persoane,un pupitru impunator prezida sala, in fata sa o masa mica triunghiulara cu un compas si un echer care se incruciseaza. Microfoane moderne, in stanga un bloc de piatra brut, in dreapta un altul slefuit : drumul de la ignoranta catre iluminare, aflam.
Scaunele, fata in fata, pentru discutii deschise, pe durata carora,ne explica franc-masonul, nimeni nu poate intrerupe pe nimeni, si in care gradele simbolice, apprenti, compagnion, si maître, influenteaza si limiteaza atributiile si dreptul de exprimare.

Greu de crezut, imi spun, in cercurile in care ma invart comunicarea inseamna de multe ori cel care vorbeste mai tare.

În culisele franc-masoneriei franceze Luna și soarele, luminate de neoane, patronează semiintunericul din noi și din sală. În mijloc, ochiul cunoașterii, tentant și misterios. “Teza, antiteza, sinteza”, continua ghidul nostru, arătând spre triunghiul cu ochiul atotștiutor.

Ochiul care privește către viitor

Mișcarea, fondată în Franța, în 1773, după modelul anglo-saxon inițiat în 1717, constituise un nucleu de rezistență împotriva superstițiilor, bisericii și puterii feudale. Ce se intampla in timpurile moderne ? ‘Discutiile sunt legate de subiectele de actualitate cele mai urgente, despre viitorul omenirii’. Nimic despre pasajul celor mai influenti oameni politici ai momentului sau despre modul in care influenteaza acestia luarea deciziilor.

“Transhumanism » , mai adauga gazda ]n drum spre sala Benjamin Franklin, unul dintre celebrii initiatori ai declaratiei de independenta a Statelor Unite ale Americii. Nu este timp pentru a discuta despre inteligenta artificiala, robotica si implicatiile sale etice sau despre calculatoarele care ne vor depasi ca inteligenta in urmatoareele doua-trei decenii. Poate ca totusi cunoasterea este altundeva, imi spun, promitandu-mi sa trec mai des pe la biblioteca.
‘Cum devii franc-mason ?’, intreaba cineva din public. ‘Cel mai bine este sa stii pe cineva, dar se poate si aplicand online’, ne intretine spre iesirefranc-masonul.
La finalul serii, mi-am dat seama ca sunt unul dintre vizitatorii cu mai multe intrebari la plecare decat la venire, dar poate ca unele intalniri sunt menite sa te conduca spre urmatoarea intrebare. ‘De aici in ce directie ma indrept ?’ Imi amintesc ca metroul e la prima, pe dreapta.

Atracții atipice

Peste 50 de muzee din Paris, exceptându-le pe cele din orașele limitrofe, au fost deschise pe 20 mai până la miezul nopții. Printre cele mai inedite : Muzeul Marie Curie, Muzeul Baroului din Paris, cel dedicat aerodinamicii și spatiului și Muzeul Contrafacerilor.

Foto: În culisele franc-masoneriei franceze – Alina Busuioc

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.

22
/02
/24

Niki (12 ani) și Vika (11 ani) se întâlnesc pentru prima dată în metroul din Harkiv, unde familiile lor s-au refugiat de război. O poveste de dragoste neașteptată și emoționantă, care ne amintește că empatia, generozitatea și speranța în ceilalți sunt singurele lucruri care ne pot salva umanitatea pe timp de război.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

19
/02
/24

Actorul Pavel Bartoș va juca pentru prima dată rolul lui Decebal Necșulescu din piesa „...Escu” de Tudor Mușatescu, într-o coproducție care va avea reprezentații la București și Chișinău. Spectacolul va fi pus în scenă de echipe artistice reunite ale Teatrului „Stela Popescu” din București și Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale din Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton.

19
/02
/24

Ca în fiecare an, artistul vizual M.C. Donici propune EXPOZIȚIA DE O ORĂ: o întâlnire fără coroane, fasoane, discursuri sau festivisme, de ZIUA BRÂNCUȘI. Ajuns la a VIII-a ediție, evenimentul produs de Asociația Culturală Arte-Factum va avea loc luni, 19.02.2024, între orele 14:00- 15:00, în spațiul din fața  Bustului  Brâncuși  din proximitatea Facultății de Arte a Universității de Vest, Timișoara.

16
/02
/24

Anul acesta marcăm Ziua Națională Brâncuși printr-un eveniment cu totul deosebit. Avem bucuria să vă anunțăm că sosește în premieră în România și va putea fi vizitată în exclusivitate la Galeriile Artmark o lucrare realizată de sculptor în 1905-1906, „Bustul unui patron de restaurant (Portretul lui Achille Baldé)”. Este vorba despre „o operă care nu a fost niciodată văzută, (fiind) considerată pierdută sau distrusă”.

15
/02
/24

Pe 26 martie 2024, începând cu orele 18.30, Opera Națională București va găzdui o ediție specială din ciclul de conferințe SCENA GÂNDIRII. Evenimentul, desfășurat sub titlul „Universitate, societate, creativitate”, va aduce pe scenă trei rectori ai unora dintre cele mai reprezentative universități românești.