„Nomadland”. La marginea societăţii
https://www.ziarulmetropolis.ro/nomadland-la-marginea-societatii/

CRONICĂ DE FILM Ar fi nedrept să nu i se recunoască regizoarei Chloé Zhao meritul pentru generozitatea faţă de marginali din spatele celui de-al treilea film al ei, „Nomadland” (2020), câştigător al Leului de Aur la Festivalul de la Veneţia şi favorit la Premiile Oscar.

Un articol de Ionuţ Mareş|21 aprilie 2021

Sigur, scenariul său se bazează pe o carte de jurnalism narativ de Jessica Bruder, care a documentat mai multe luni viaţa unor nomazi din America.

Filmului nu i se poate contesta empatia cu care sunt priviţi protagonista interpretată de Frances McDormand (care este şi unul dintre producători) şi ceilalţi oameni cu care Fern împărtăşeşte stilul de viaţă nomad. O existenţă dură, plasată în primii ani de după criza financiară din 2008 şi care înseamnă locuit în rulotă şi mutarea dintr-o zonă în alta din America profundă, în funcţie de oportunităţile de muncă provizorii şi inevitabil precare.

Bineînţeles că Frances McDormand era perfectă pentru un astfel de personaj – suficient de cunoscută pentru a deveni şi un vehicul necesar de atragere a finanţării şi de promovare, dar şi simbol al lipsei de glamour, al implicării în cauze sociale şi al unei anumite distanţări faţă de star system.

Apoi, evident, e capacitatea ei, dată de talent şi experienţă, de a-şi anihila aura de celebritate pentru a insufla demnitate şi umanitate personajului şi a-l lăsa să devină unul dintre nomazii care populează cu rulotele lor deşertul prin care ne poartă camera de filmat (director de imagine este Joshua James Richards).

Un aparat care, la fel ca în precedentele două filme, „Songs My Brothers Taught Me” (2015) şi „The Rider” (2017), se lasă fascinant de frumuseţea naturii, văzută ca purtătoare a unui mister şi a unei linişti protectoare de care se simt atrase personajele.

Cele mai reuşite momente din „Nomadland” sunt secvenţele în care pur şi simplu Fern este urmărită în mediul în care se simte cel mai bine – în interiorul sau în jurul rulotei, singură sau printre alţi nomazi, sau chiar în timp ce munceşte pentru a-şi câştiga puţinii bani de supravieţuire. Este stilul de viaţă care îi mai dă sens, după ce şi-a pierdut soţul şi locuinţa.

E ceva emoţionant în gestul lui Chloé Zhao de a le da cuvântul acestor oameni uitaţi de societate, victime ale crizei economice, şi de a ne lăsa să le privim chipurile şi să le ascultăm poveştile. Pentru asta, filmul merită apărat.

Discutabile sunt alte opţiuni ale cineastei americane de origine chineză. Ca şi cum impetuozitatea decorului natural şi drama prin care trece, în fond, protagonista nu ar fi fost suficient de puternice pentru a impresiona spectatorul, mai multe secvenţe sunt inundate de o muzică instrumentală într-atât de sentimentală şi de invazivă, încât diluează de fapt forţa imaginii.

Apoi, sunt câteva alegeri banale în legătură cu scenariul – pentru un film despre căutarea libertăţii dincolo de constrângeri economice şi familiale, „Nomadland” este surprinzător de aşezat şi cuminte, chiar previzibil.

O arată cel mai bine apropierea, uşor de anticipat de la prima lor întâlnire, dintre Fern şi bărbatul care o simpatizează şi care îi propune chiar să se stabilească împreună în casa familiei sale. Însă şi această relaţie incipientă, la fel ca şi o scurtă regăsire a lui Fern cu sora sa, se dovedeşte rapid a fi doar un instrument, un vehicul într-o demonstraţie mai mare şi nu foarte subtilă pe care a propune filmul.

Şi anume că, în esenţă, viaţa de nomad pe care o duce protagonista nu este decât parţial determinată de dificultăţile economice – ea este, de fapt, în bună măsură o alegere personală, intimă, o dorinţă de eliberare, în aşteptarea şi pregătirea pentru inevitabila călătorie finală.

E o idee romantică, ce conferă poveştii un substrat mitologic, prezent de altfel şi în celelalte filme ale lui Chloé Zhao. Însă o astfel de decizie reduce până aproape de insignifianţă conştiinţa socială şi politică a filmului, deşi critica exceselor capitalismului, care au aruncat în sărăcie mulţi oameni, părea la început să fie una din mize.

07
/01
/14

Asociaţia Culturală Control N organizează pe 30 ianuarie, 6 şi 14 februarie, un Masterclass Nae Caranfil. Reputatul cineast va dezbate în cadrul acestuia statutul şi rolul regizorului în realizarea unei pelicule.Asociaţia Culturală Control N organizează pe 30 ianuarie, 6 şi 14 februarie, un Masterclass Nae Caranfil. Reputatul cineast va dezbate în cadrul acestuia statutul şi rolul regizorului în realizarea unei pelicule.

06
/01
/14

Lungmetrajul "Inside Llewyn Davis", de Joel şi Ethan Coen, a fost marele câştigător la cea de-a 48-a gală anuală a premiilor decernate de National Society of Film Critics, obţinând patru trofee, inclusiv la categoria "cel mai bun film".

06
/01
/14

Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu prezintă vineri, 10 ianuarie, ora 19:00, „Breaking the Waves sau Viaţa binecuvântată a lui Bess”, în regia lui Radu Alexandru Nica. Piesa este o adaptare filmului „Breaking the Waves”, regizat de danezul Lars von Trier.

06
/01
/14

Lansarea pe marele ecran a primului film în realism magic făcut vreodată în România, “Ultimul Zburator” a fost devansată pentru data de 7 februarie 2014.

05
/01
/14

CRONICĂ DE FILM „Lupul de pe Wall Street“ este extravagant şi, pe alocuri, excesiv. Martin Scorsese oferă un divertisment cinematografic de mare clasă, dar pare indecis între a satiriza cinismul lumii financiare şi a glorifica opulenţa reprezentanţilor acesteia.

04
/01
/14

Ediția din 5 ianuarie a „Duminicii filmului românesc” este dedicată regizorului Mircea Daneliuc. În această zi, TVR 2 a programat pentru cinefili două dintre cele mai apreciate filme ale sale: „Croaziera” (1981) şi „Senatorul melcilor” (1995).

03
/01
/14

Lungmetrajul "Furios şi iute 6/ Fast & Furious 6", care îi are în rolurile principale pe actorii Vin Diesel şi Paul Walker, a fost desemnat cel mai popular film pe Facebook, potrivit unei cercetări realizate de firma de monitorizare socială Expion.

03
/01
/14

Unul dintre cei mai mari regizori contemporani de film, Terry Gilliam este invitatul lui Cătălin Ştefănescu în prima ediţie din anul 2014 a emisiunii Gatantat 100%, care va putea fi urmărită duminică, 5 ianuarie, de la ora 22.25, la TVR 1, TVR HD şi TVR+.

03
/01
/14

"American Hustle", de David O. Russell, "Her", de Spike Jonze, şi "12 Years a Slave", de Steve McQueen, se numără printre filmele nominalizate la premiile decernate de Sindicatul producătorilor americani (Producers Guild of America/ PGA) în 2014.

03
/01
/14

Unul dintre filmele care a avut premiera la finalul anului trecut a fost descărcat ilegal de 8,4 milioane de ori prin intermediul aplicaţiei BitTorrent, ocupând astfel prima poziţie în “Top filme 2013 piratate”.

02
/01
/14

În perioada 24 - 26 ianuarie, Fundaţia Sergiu Nicolaescu şi Uniunea Cineaştilor din România vor organiza în memoria lui Sergiu Nicolaescu un eveniment intitulat "Sergiu. Ianuarie. In fiecare an", a declarant Dana Nicolaescu, soţia fostului cineast.

02
/01
/14

Actriţa Jennifer Lawrence este vedeta care a generat cele mai mari încasări în cinematografe, anul trecut, potrivit rezultatelor unui sondaj realizat anual în rândul proprietarilor de săli de cinema din SUA despre artistii cu cele mai mari incasari in 2013.

01
/01
/14

La grande bellezza, The Congress și Upstream Color sunt câteva dintre filmele lui 2013 pe care Cinesseur - pseudonimul unuia dintre cei mai populari și mai apreciați critici de film din mediul online -, le-a inclus în “Creme de la creme”, obișnuita sa cine-retrospectivă din final de an.

01
/01
/14

Cocul purtat de Audrey Hepburn în "Breakfast at Tiffany's", "moţul" cântăreţului Elvis Presley şi tunsoarea actriţei Jennifer Aniston în rolul Rachel din serialul TV "Friends" se numără printre cele mai emblematice coafuri din istorie.