Nominalizări la premiile Grammy – muzică clasică
https://www.ziarulmetropolis.ro/nominalizari-la-premiile-grammy-muzica-clasica/

15 februarie 2016 este data la care vor fi anunţaţi câştigătorii premiilor Grammy, probabil cele mai cunoscute şi importante distincţii din industria muzicală. Printre numeroase alte categorii, şi cea dedicată muzicii clasice; printre nominalizări, mai multe discuri la care am avut acces şi din România, difuzate şi la Radio România Muzical.

Un articol de Cristina Comandaşu|19 decembrie 2015

Best Orchestral Performance

Cea mai bună interpretare orchestrală, 5 discuri nominalizate, dintre care două și în campania românească “Votează discul de muzică clasică al anului 2015”: Simfonia a IV-a de Anton Bruckner, în interpretarea Orchestrei Simfonice din Pittsburgh, dirijate de Manfred Honeck și Simfonia a X-a de Dmitri Șostakovici, cu Orchestra Simfonică din Boston, dirijor Andris Nelsons.

Puncte în comun: sunt înregistrări din concert live, lucrări monumentale, dificile, o captare impecabilă din punct de vedere tehnic (la acest aspect iese și mai mult în evidență Bruckner, Reference Recordings – editorul – fiind recunoscut pentru calitatea tehnică excepțională); orchestre americane de primă mână conduse de dirijori specializați în repertoriul propus: Manfred Honeck, în repertoriul post-romantic austriac, Andris Nelsons, în muzica rușilor din prima jumătate a secolului XX.

Best Opera Recording

Cea mai bună înregistrare de operă, tot 5 discuri nominalizate, din nou două în campania “Votează discul de muzică clasică al anului 2015”: Răpirea din serai de Wolfgang Amadeus Mozart, într-o producție dirijată de Yannick Nezet Seguin și Copilul și vrăjile de Maurice Ravel, dirijor Seiji Ozawa.

“Răpirea din serai” face parte dintr-o serie de 7 opere proiectate să apară pe disc, înregistrate de tenorul Rolando Villazon și dirijorul Yannick Nezet Seguin – este al treilea din serie. Villazon cântă alături de artiști vorbitori de limba germană; pentru el, un nativ mexican, a fost o provocare să înregistreze o operă în limba germană, fiind prima dată când s-a încumetat la o asemenea întreprindere. Suntem în fața unei înregistrări de mare acuratețe stilistică, pentru că Mozart nu poate fi interpretat oricum și de oricine, și prin aceasta o mare reușită. Iar alături de mult-mediatizatul Villazon, o vedetă incontestabilă a momentului, găsim și nume cel puțin la fel de importante, cum sunt soprana Diana Damrau și baritonul Thomas Quasthoff (acesta din urmă, într-un rol vorbit).

“Copilul și vrăjile” este de fapt o mini-operă de Maurice Ravel, o lucrare scrisă la început de secol XX care înglobează toate stilurile și curente existente în epocă, de la impresionism la jazz. Și așa cum pentru Villazon a fost o premieră să înregistreze în limba germană, și pentru dirijorul acestei mini-opere a fost o premieră această înregistrare. Seiji Ozawa, care a împlinit în septembrie 80 ani, este unul dintre cei mai cunoscuți dirijori ai momentului, în orice caz, cel mai important dirijor de origine japoneză, specializat în repertoriul francez. Iar pentru acest disc, apărut chiar în preajma zilei când a împlinit 80 ani, a ales lucrări din repertoriul francez care au o nuanță asiatică, împăcând astfel cultura sa de origine și de adopție. La “Copilul și vrăjile” a colaborat cu artiști francezi, nume care nu sunt în prim planul mediatic, dar care cunosc foarte bine stilistica lui Ravel. Discul este completat de ciclul de melodii cu orchestră “Șeherazada” tot de Ravel, unde solistă este însă vedeta americană Susan Graham.

Best Classical Instrumental Solo

Interpret solist  -printre cele 5 nominalizări o găsim și pe cea a discului înregistrat de pianistul rus Daniil Trifonov alături de Orchestra Simfonică din Philadelphia, condusă de Yannick Nezet Seguin (e o performanță pentru acest dirijor canadian să fie nominalizat în același an la două categorii diferite ale premiilor Grammy). Pe disc, teme cu variațiuni, lucrări de Rahmaninov (celebra Rapsodie pentru pian și orchestră pe o temă de Paganini, variațiunile pe teme de Chopin și Corelli) sau inspirate de Rahmaninov (Rachmaniana, lucrare semnată chiar de Daniil Trifonov).

Versiunea Trifonov – Seguin pentru Rapsodia pe o temă de Paganini este una dintre cele mai bune pe care le-am ascultat în ultimii ani. E totul aici: tehnicitate, lirism, spontaneitate, prospețime, dar și o legătură cu tradiția (Trifonov, acum în vârstă de 24 ani, este considerat continuatorul școlii ruse de pian, pe filiera Rahmaninov – Richter). Și cum Daniil Trifonov va putea fi ascultat la București în ediția 2017 a festivalului Enescu, cred că interesul pe care ar trebui să-l acordăm acestui disc este încă mai mare.

Best Classical Solo Vocal Album

Prezență vocală solistă: nominalizat, ultimul album al mezzosopranei Cecilia Bartoli, St. Petersburg, lansat pe 13 octombrie 2014. Un album cu arii de secol XVIII descoperite de Cecilia Bartoli în arhiva teatrului Mariinski din St Petersburg, mărturii dintr-un secol când țarii și țarinele Rusiei aveau ambiția de a demonstra că St Petersburgul este o capitală de talia culturală a altor orașe mari europene. Ariile nu sunt compuse de ruși, ci de italieni și nemți. Ineditul este asigurat de faptul că unele dintre aceste arii sunt, totuși, în limba rusă, iar a o asculta pe Bartoli cântând în rusește este o experiență în sine.

Sigur, acestea sunt doar spicuiri din nominalizările la premiile Grammy care se vor acorda pe 15 februarie 2016, însă sunt albume de certă calitate aflate la doar un click distanță pentru ascultare, pentru că urmând linkurile de mai sus, puteți găsi emisiunile de la Radio România Muzical în care s-au difuzat integral aceste albume care au o garanție în plus a calității prin aceste nominalizări. E bine de știut și că doar până în 10 ianuarie 2016 mai pot fi votate discurile intrate în campania “Votează discul de muzică clasică al anului 2015”, ce-și propune ca numai în baza voturilor și notelor acordate de vizitatori să desemneze Discul de muzică clasică al anului 2015 în România. Așa că nu ezitați, mai ales în perioada următoare, când avem poate mai multă dispoziție pentru aceasta, ascultați muzică bună: sărbătorile vor fi mai frumoase!

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.