Noul Dupieux, un amestec de „The Fly” şi „Dumb & Dumber” ★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/noul-dupieux-un-amestec-de-the-fly-si-dumb-dumber-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului „Les Films de Cannes à Bucarest” (23 octombrie – 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

Un articol de Ionuţ Mareş|19 octombrie 2020

Pare că niciun subiect nu este prea bizar pentru ca Dupieux să nu îl poată transforma într-un film. Bineînţeles, o comedie burlescă făcută să ia la rost şi să parodieze convenţiile câtorva genuri: policier, thriller, fantasy, horror.

Să nu uităm, în probabil cel mai cunoscut film al său, „Rubber” (2010), protagonist este un cauciuc ucigaş care se dezlănţuie pe o şosea. Iar în „Le daim” (2019), de exemplu, obsesia unui bărbat pentru o geacă din piele de căprioară îl face să îşi piardă minţile.

Aşa că nu ar trebui să fie nicio surpriză că în cel mai nou film al său, „Mandibules” (2020), prezentat în acest an la Festivalul de la Veneţia, doi pierde-vară aiuriţi, un fel de Dumb & Dumber vorbitori de franceză, dau peste o muscă-gigant în portbagajul unei maşini pe care unul dintre ei o furase cu intenţia de transporta o misterioasă valiză, la comanda cuiva.

Însă misiunea iniţială este temporar abandonată, pentru că celor doi (Grégoire Ludig şi David Marsais) le vine ideea să dreseze musca, în speranţa că se vor îmbogăţi pe seama ei.

În cinema-ul absurdului practicat de Dupieux, totul e posibil. Şi tocmai această libertate fascinează, atât timp cât eşti dispus să îi accepţi nonconformismul.

Un personaj secundar iese din poveste pur şi simplu după ce dispare pe o şosea pustie. O rulotă în care protagoniştii îşi găsesc provizoriu adăpost e mistuită de flăcările de la o tigaie uitată prea mult pe foc. Maşina celor doi, rămasă fără benzină, e trasă de o mică bicicletă în formă de unicorn. Unul dintre „tăntălăi” e confundat de o tipă cu un iubit din studenţie, aşa că ajunge să fie găzduit cu prietenul său în vila cu piscină a femeii.

Tot în acest cinema e posibil ca Adèle Exarchopoulos să apară în rol de femeie tâmpă care, după un accident, a rămas cu o sechelă din care Dupieux face unul din marile gaguri ale filmului: vorbeşte doar cu voce tare, de parcă ar ţipa la ceilalţi, şi are o privire uşor rătăcită şi o poziţie fixă a corpului. E comic şi inconfortabil să o vezi pe cunoscuta actriţă într-un rol atât de caricatural.

Este o lume burlescă, ilară, destabilizatoare în caraghioslâcul ei, cu o logică de derulare a întâmplărilor motivată de dorinţa celor doi protagonişti de a ţine cât mai mult ascunsă musca de ochii străinilor şi de a face rost de mâncare pentru ei şi pentru insecta lor, până când o vor putea dresa să „lucreze” în beneficiul lor.

Însă farmecul din „Mandibules”, la fel ca în celelalte filme ale lui Dupieux, nu vine atât din potenţialele surprize pe care le scoate în cale firul narativ, care de altfel e unul simplu, cât din diversitatea personajelor ciudate, din voluptatea cu care le interpretează actorii şi din jocul ireverenţios cu figurile de stil ale unui gen sau altuia.

De pildă, una din plăcerile pe care le provoacă filmul este suspansul în legătură cu uriaşa muscă, acel personaj de film horror şi SF lăsat în fundal, care aici e asumat cvasi-ridicol, dar de la care, aşa cum ne-a învăţat istoria cinema-ului, ne putem aştepta la orice.

Probabil că „Mandibules” nu este unul din marile filme ale lui Dupieux: deşi extravagante, situaţiile nu sunt întotdeauna dintre cele mai inventive. Însă asta contează mai puţin în cazul unui regizor care şi-a dezvoltat un stil atât de personal şi de uşor recognoscibil – satisfacţia vine din plăcerea pur cinefilă de a observa înlănţuirea de gaguri şi din a te lăsa purtat de o imaginaţie bogată.

Mai multe informaţii despre ediţia din acest an a Les Films de Cannes à Bucarest pot fi găsite aici.

19
/02
/24

Peste 100 de producții românești sunt înscrise pentru nominalizările la Premiile Gopo. În total, 107 de filme românești - lungmetraje de ficțiune, documentare și scurtmetraje, lansate în cinematografe, la festivaluri naționale și internaționale sau pe platformele de streaming în 2023, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, care va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

18
/02
/24

CRONICĂ DE FILM Cu premiera mondială în secţiunea Forum, necompetiţională, a Festivalului de la Berlin, "Săptămâna Mare", scris şi regizat de Andrei Cohn şi inspirat din nuvela "O făclie de Paşte" a lui I. L. Caragiale, este un film care gravitează în jurul unei întrebări fundamentale: Cum se ajunge ca un om să-i ia viaţa celui de lângă el?

16
/02
/24

După 5 nominalizări la Oscar (Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun film internațional, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun sunet), Grand Prix și Premiul FIPRESCI la Cannes, după sute de articole în presa internațională care îl identifică drept cel mai răvășitor film al anului, The Zone of Interest / Zona de interes se vede acum în România, în 40 de cinematografe din 20 de orașe.

16
/02
/24

Happy Cinema a pregătit filme de top pentru luna februarie, potrivite pentru toate gusturile și vârstele. Cinematografele din lanțul Happy Cinema îți oferă o experiență de calitate la cele mai prietenoase prețuri. Blockbustere de la Hollywood, filme animate, filme dedicate melomanilor sau filme pentru copii – toate te așteaptă în cele 10 cinematografe din țară.

15
/02
/24

Cu ocazia Zilei Naționale Constantin Brâncuși, reprezentanțele Institutului Cultural Român de la Lisabona, Beijing, Istanbul, Londra, Stockholm, Bruxelles, Veneția, Madrid, Tel Aviv și Varșovia vor organiza o serie de evenimente pentru a celebra și a aduce în prim-plan contribuția inestimabilă a celui mai mare sculptor român la patrimoniul cultural mondial.

15
/02
/24

Warner TV transformă weekend-ul de dinaintea galei de decernare a premiilor Academiei americane de film într-un maraton de filme de Oscar®, cu șapte producții reprezentative, nominalizate sau recompensate cu mult-râvnita statuetă. În serile de 8, 9 și 10 martie vor putea fi urmărite drame și filme de acțiune lansate pe parcursul a șapte decenii.

12
/02
/24

Acolo unde nu mai e trafic, doar o plajă pustie și posibilitatea unui nou început, iubirea poate completa peisajul unei eternități liniștite. „Băieții buni ajung în Rai”, al treilea lungmetraj al regizorului Radu Potcoavă, propune publicului la cinema, din 22 martie, o întâlnire cu o poveste inedită și o scurtă pauză pentru a uita de grijile vieții cotidiene.

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

09
/02
/24

Cu încasări de 952 de milioane de dolari la box-office-ul mondial, onorat cu cele mai mari premii ale industriei din acest an, dominând cu câte 13 nominalizări la Oscar® și la Premiile Academiei Britanice de Film și Televiziune (BAFTA), blockbusterul Oppenheimer în care joacă Cillian Murphy, nominalizat la Oscar pentru rolul lui J. Robert Oppenheimer și Emily Blunt în rolul soției sale, biologul și botanistul Katherine „Kitty” Oppenheimer, va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 21 martie.

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.