Număr record de spectatori la “25 de ore de teatru non-stop”
https://www.ziarulmetropolis.ro/numar-record-de-spectatori-la-25-de-ore-de-teatru-non-stop/

În 25-26 aprilie a avut loc la Sibiu ediţia aniversară a festivalului-maraton “25 de ore de teatru non-stop”.

Un articol de Liliana Matei|29 aprilie 2015

Festivalul, ajuns la ediția cu numărul 5, este organizat de o structură independentă, Asociația Culturală BIS. Conceptul inedit (cel de teatru non-stop) a adus spectatori din Sibiu și din țară încă de la prima ediție. Festivalul se adresează cu precădere teatrului independent, fiind un liant între artiști consacrați și voci tinere și originale din teatrul românesc.

Anul acesta, timp de mai bine de 25 de ore, fără încetare, au avut loc 29 de spectacole și de evenimente în 17 locații din oraș. Artiști și companii de teatru din Sibiu, București, Timișoara, Cluj, Craiova au împânzit orașul în miezul zilei, la miezul nopții, la ora dimineții.

La ora 3 dimineața, spre exemplu, aveau loc spectacole în 4 locații din oraș, cu săli arhipline.

Deschiderea a avut loc la Sala Thalia, cu un spectacol de Gală care l-a avut în prim plan pe Ioan Gyuri Pascu, un artist îndrăgit de sibieni. Alături de el au au urcat pe scenă artiști tineri: Claudiu Fălămaș, Matli MC (Lipicioșii), Flora Pop, Adrian Strâmtu, George Constantinescu.

Apoi, de-a lungul nopții, într-un carusel teatral bine organizat, s-au succedat spectacole în mai multe spații din oraș. Lightwave Theatre Company au prezentat la Teatrul Gong “Iubitafizica”, în prezența autorului textului Iulian Tănase. Teatrul de Artă București a prezentat ultima producție, “Dureri fantomă”, în regia lui Bogdan Budeș.

O locație specială a fost Casa Monument UNESCO din Sibiul Vechi (o casă proprietate particulară transformată în spațiu de joc) în care Auăleu Teatru din Timișoara au prezentat spectacolul “Casa din copac”. În aceeași locație Compania de Teatru Labirint Asylum a invitat spectatorii la un traseu inițiatic în care spectatorul era personajul principal.

La ora dimineții doritorii au putut viziona “In debt we art”, primul film documentar despre teatrul independent românesc, produs de Doctor’s Studio.
De-a lungul nopții, locațiile în care au fost programate spectacolele s-au dovedit a fi neîncăpătoare pentru numărul mare de spectatori dornici să ia parte la o astfel de experiență.

Dimineața s-a rostit poezie în prezența autorilor, “Zona Nouă”.
Un eveniment cu tradiție este înviorarea fizică, acțiune care anul acesta a avut loc în Piața Mică. Peste 200 de tineri au luat parte la acest eveniment. Actorul Florin Coșuleț a coordonat exercițiile fizice, iar stomatologul oficial al festivlului, Gh. Igna, i-a învățat pe participanți cum se efectuează un periaj dentar corect.

Conferințele au adus la rândul lor sute de spectatori, datorită temelor abordate, dar mai ales datorită personalităților de mare clasă care au dat distincție acestei secțiuni a festivalului.

La Librăria Humanitas, profesorul Dan Vasiliu i-a cucerit pe tinerii participanți cu al său “Orar Teatral”, iar actrița Coca Bloos i-a impresionat pe cei prezenți până la lacrimi într-o întâlnire de suflet moderată de Ion M. Tomuș.

Librăria Habitus nu a făcut față sutelor de spectatori veniți să vadă conferința excepțională susținută de Constantin Chiriac și de Părintele Constantin Necula. Evenimentul a fost transmis live pe internet.

Tot la Librăria Habitus, Iulia Colan i-a impresionat pe spectatori cu al său “Flori pentru Algernon”, în vreme ce la Welt Kultur, actrița și scriitoarea Lorena Lupu și-a pus în scenă propriul text.

Compania Teatrală BIS din Sibiu (gazda festivalului) a avut în program patru spectacole: Beat Bukowski, Jurnalul unui bișnițar, Monoloagele vaginului și cel mai mare succes al stagiunii, „Născut în ‘90”.

Festivalul s-a încheiat cu un concert Ada Milea. Alături de ea pe scenă au urcat Bobo Burlăcianu și Anca Hanu.

A doua zi, ca un BIS al festivalului s-a jucat la Atrium Cafe comedia “First date”, scrisă și regizată de Conrad Mericoffer. Atrium a fost de altfel bastionul de noapte, cafeneaua cu cele mai multe reprezentații în program.

Peste 4000 de spectatori au umplut sălile și spațiile de joc alternative. Zece evenimente s-au desfășurat cu intrare liberă.

A fost fără îndoială cea mai complexă și mai reușită ediție de până acum. Programul complet, precum și notificările asupra activității BIS pot fi găsite pe site-ul www.respirateatru.ro și pe pagina de facebook www.facebook.com/respira.teatru.

Foto: Adi Bulboacă

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.