O clipă de tandrețe
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-clipa-de-tandrete/

Noua stagiune a Teatrului Dramaturgilor Români a fost deschisă de un spectacol semnat Felix Alexa, un spectacol menit să trezească o stare de spirit, o reacţie de gust estetică şi una speculativă a ceea ce ne înconjoară şi pe care de cele mai multe ori o ignorăm. Starea de aparenţă – esenţă, tandreţea.

Un articol de Georgiana Ene|12 octombrie 2018

Dacă Albet Camus susținea „că lumea noastră este lipsită de iluzii”, regizorul demonstrează într-un stil elegant, într-un mod raționalist și discursiv printr-o montare bine pusă la punct că nu este așa. Personalitatea umană poate fi redusă la posibilități simple și avem libertatea de alege în orice moment. De data aceasta, Felix Alexa a ales tandrețea.

Matei Vișniec și Felix Alexa, autor, respectiv regizor, și inteligența remarcabilă a ambilor, în ancheta lor implacabilă prin silogisme, conving că mai este loc de tandrețe, într-o derulare a celor șase scene din care este compus spectacolul, fără a fi nevoie de confilct, într-o avangardă poetică, sensibilă, mai mult lirică și destul de puțin întâlnită în ultimul timp

Spectacolul văzut din perspectivă filosofică are puțin mister: cele două scene de început și final, în oglindă, între un bărbat și o femeie care se află la aceeași oră și repetă aceleași mișcări, în fața unei ferestre timp de doi ani, are putere – obținută prin cultivarea misterului și umor fin – pentru că celelalte partu scene sunt atemporale, se petrec tot între un bărbat și o femeie care petrec împreună o clipă de tandrețe, și eros pentru că pune la încercare fascinația minții, de la început până la sfârșit.

Spectacolul este frumos prin simplitatea derulării concretă a scenelor, fără ambiguitate și vine în întâmpinarea unei realități, a unei normalități demult uitată readusă în fața publicului cu multă eleganță de regizor. Acțiunile translează ritmic, poetic, de la realitate la amintire și îl echilibrează. Felix Alexa a surprins cu multă finețe ideea piesei lui Matei Vișniec cu personaje extrem de inteligent construite care rămân consecvente până la capăt și demonstrează că fiecare ființă umană are de fapt un miez esențial, imuabil, un suflet sensibil, nemuritor și multă tandrețe.

Echilibrul pe care îl găsește regizorul, în afara textului, este reprezentat de structura organizată de formulări şi imagini care se întrepătrund şi care trebuie înţelese în totalitatea lor, cu aceeși temă, într-o simfonie, căpătând înţeles prin simultaneitatea interacţiunii lor aceste variaţii servesc doar pentru a pune accentul pe similaritatea esenţială a situaţiei: clipa de tandrețe.

„Despre tandrețe” – INFO

de Matei Vișniec

Regia: Felix Alexa

Ilustrația muzicală: Felix Alexa

Scenografia: Andrada Chiriac

Video-design: Auraleye

Light-design: Felix Alexa

Versiunea scenică: Felix Alexa

Despre tandrețe,Despre tandrețe teatru,Despre tandrețe spectacol,Despre tandrețe felix alexa.Despre tandrețe visniec,Despre tandrețe teatrul dramaturgilor romani

Foto: „Despre tandrețe”

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.

22
/01
/24

Un spectacol-coupé, cu o durată de două ore, vă aşteaptă în penultima zi a lunii la Sala Media a TNB, ca să ne amintim de cel mai mare dramaturg al românilor, Ion Luca Caragiale, născut pe 30 ianuarie 1852: Caragiale altfel & Moftul român.

19
/01
/24

Acum un an, George Banu mai avea de trăit doar două zile. A murit pe 21 ianuarie 2023, la Paris, iar dispariția lui a însemnat sfârșitul unei lumi. O lume nu așa „perfectă” cum se dorește cea pe care o trăim, dar o lume frumoasă, în care se respira la alte înălțimi.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

19
/01
/24

Teatrul Bulandra prezintă sâmbătă, 20 ianuarie, de la ora 19:00, la Sala Toma Caragiu, premiera spectacolului Oedip de Robert Icke, după Sofocle, traducere Irina Velcescu, în regia lui Andrei Șerban, regizor asociat Dana Dima și scenografia Carmencita Brojboiu.