O deschidere către inimă
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-deschidere-catre-inima/

Se recomandă vizionarea îndelung elogiatului film de cinema „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” (semnat Martin McDonagh), şi nu doar pentru prestaţia de Oscar a lui Frances McDormand (cea mai bună actriţă în rol principal la ediţia din acest an).

Un articol de Andrei Crăciun|15 martie 2018

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri e unul dintre puținele filme de cinema care vor supraviețui timpului nostru scurt. El nu e spectaculos în efectele sale vizuale, el nu se vizionează în 3D, nu ai nevoie de ochelari speciali ca să te uiți la el. Ai nevoie de altceva: de o deschidere către inimă.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri pune în centrul său omul, cu speranțele și limitele și furia și nebunia și puterea iubirii. Nu mai sunt la modă oamenii, dar va trece și epoca rătăcirii noastre.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri are un scenariu încărcat, cu multe răsturnări de situație (prea puține verosimile), nu l-aș așeza printre capodopere (de unde atâta putere la un simplu spectator?), dar nici nu îl pot trece cu vederea.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri spune epilogul unei crime îngrozitoare. O localitate mică, răvășită de dorința de dreptate și răzbunare a mamei fetei ucise. Vehiculează multe teze despre natura umană, multe idei. M-aș opri la una singură.

Femeia căzută în patima răzbunării primește vizita unui preot. Femeia îi explică mecanismul asocierii de grup – te faci vinovat alături de cei din grupul tău, atunci când taci nedreptăților, și chiar și atunci când nu taci. Femeia nu primește povață de la preot, atâta timp cât Biserica din care face el parte a dat atâtea cazuri de pedofilie. E o idee puternică și ea merită mai multă atenție.

Căci trecem prea ușor peste acest amănunt: catastrofalele grupuri pe care le credităm cu prezența noastră. Deși chiar aici este cheia rătăcirii noastre comune – această sumă de lașități.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri întărește o idee pe care o știam de la Mihail Sebastian, dar pe care nu o credeam reînviată tocmai în marele cinema, acum, în mileniul al III-lea: nu am încredere decât în omul singur, dar în el am foarte multă încredere.

Am văzut Three Billboards Outside Ebbing, Missouri mai ales ca pe o superbă odă (un poem aproape) oamenilor care se ridică peste îngrozitoarea singurătate pe care o coboară morțile în viețile noastre.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri pune în centrul său omul, cu speranțele și limitele și furia și nebunia și puterea iubirii. Nu mai sunt la modă oamenii, dar va trece și epoca rătăcirii noastre.



24
/02
/22

CARTEA DE CINEMA Cinefilii care au îndrăgit celebra autobiografie a lui Ingmar Bergman, “Lanterna magică”, apărută şi în română la Editura Meridiane în 1994, s-ar putea să fie puţin dezamăgiţi sau măcar surprinşi de continuarea volumului, lansată la noi cu titlul “Imagini. Viaţa mea în film” şi scoasă recent de Editura Nemira (în traducerea Ioanei Ghişa şi cu o prefaţă de Andrei Gorzo).

21
/02
/22

LEGENDELE DE LA METROPOLIS Arta ei a însemnat enorm pentru filmul românesc. Pe scenă, prezența ei aducea întotdeauna un adevăr puternic, ce însoțea publicul după ce spectacolul s-a terminat.

15
/02
/22

96 de filme românești, lansate în cinematografe, festivaluri naționale și internaționale sau pe platforme de video on demand în 2021, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 16-a ediție a Galei Premiilor Gopo. Cel mai important eveniment care aduce anual în fața publicului și a industriei realizările cinematografiei românești va avea loc în luna aprilie.

14
/02
/22

Serile de luni din martie vor sta sub semnul comediei la Warner TV, care va difuza, după ora 20:00, filme cu peripeții amuzante pentru întreaga familie. Seria va debuta pe 7 martie, cu lungmetrajul „Cei trei Ninja lovesc din nou/ 3 Ninjas Kick Back” (1994), regizat de Charles T. Kanganis.

09
/02
/22

Regizorul și scenaristul polonez Krzysztof Kieślowski va fi celebrat la cea de-a 21-a ediție a TIFF printr-o amplă retrospectivă prilejuită de comemorarea, în 2021, a 80 de ani de la nașterea cineastului. În perioada 17-26 iunie, zece dintre cele mai apreciate opere ale sale vor putea fi revizitate în cadrul secțiunii Close-up Krzysztof Kieślowski, ca parte dintr-un program special dedicat cinematografiei din Polonia, una dintre cele două țări invitate la această ediție de festival.

08
/02
/22

OPINIE Primul lucru care mi-a atras atenţia când m-am uitat pe nominalizările din acest an la Premiile Oscar, anunţate marţi de Academia Americană de Film, a fost numărul mare de filme cu subiecte plasate în trecut.

03
/02
/22

CRONICĂ DE FILM O frumoasă animaţie japoneză, „Belle” (2021, r. Mamoru Hosoda), care a avut anul trecut premiera mondială la Cannes, ajunge acum şi în cinematografele de la noi, atât în versiunea originală şi cu subtitări, cât şi dublată în română.

01
/02
/22

CRONICĂ DE FILM Pe măsură ce treceau minutele din „The Worst Person in the World” (2021) la proiecţia de la Cinema Elvire Popesco, mă tot gândeam: juriul de la Cannes a avut la îndemână acest „mare film existenţialist contemporan” (o descriere justă pe care aveam să o citesc apoi în revista Positif) pentru a-i acorda Palme d`Or, dar a preferat în schimb, din dorinţa de a scrie istorie, să aleagă un pariu riscant ca „Titane”?

31
/01
/22

CRONICĂ DE FILM "Lucruri pentru care merită să plângi" (2021), debutul în lungmetraj al regizoarei româno-maghiare Cristina Groşan, este portretul generaţiei de 30 de ani, cu fricile şi nesiguranţele ei. Cu premiera mondială în competiţia Festivalului de la Sarajevo, filmul poate fi găsit în unele cinematografe din ţară.