O deschidere către inimă
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-deschidere-catre-inima/

Se recomandă vizionarea îndelung elogiatului film de cinema „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” (semnat Martin McDonagh), şi nu doar pentru prestaţia de Oscar a lui Frances McDormand (cea mai bună actriţă în rol principal la ediţia din acest an).

Un articol de Andrei Crăciun|15 martie 2018

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri e unul dintre puținele filme de cinema care vor supraviețui timpului nostru scurt. El nu e spectaculos în efectele sale vizuale, el nu se vizionează în 3D, nu ai nevoie de ochelari speciali ca să te uiți la el. Ai nevoie de altceva: de o deschidere către inimă.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri pune în centrul său omul, cu speranțele și limitele și furia și nebunia și puterea iubirii. Nu mai sunt la modă oamenii, dar va trece și epoca rătăcirii noastre.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri are un scenariu încărcat, cu multe răsturnări de situație (prea puține verosimile), nu l-aș așeza printre capodopere (de unde atâta putere la un simplu spectator?), dar nici nu îl pot trece cu vederea.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri spune epilogul unei crime îngrozitoare. O localitate mică, răvășită de dorința de dreptate și răzbunare a mamei fetei ucise. Vehiculează multe teze despre natura umană, multe idei. M-aș opri la una singură.

Femeia căzută în patima răzbunării primește vizita unui preot. Femeia îi explică mecanismul asocierii de grup – te faci vinovat alături de cei din grupul tău, atunci când taci nedreptăților, și chiar și atunci când nu taci. Femeia nu primește povață de la preot, atâta timp cât Biserica din care face el parte a dat atâtea cazuri de pedofilie. E o idee puternică și ea merită mai multă atenție.

Căci trecem prea ușor peste acest amănunt: catastrofalele grupuri pe care le credităm cu prezența noastră. Deși chiar aici este cheia rătăcirii noastre comune – această sumă de lașități.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri întărește o idee pe care o știam de la Mihail Sebastian, dar pe care nu o credeam reînviată tocmai în marele cinema, acum, în mileniul al III-lea: nu am încredere decât în omul singur, dar în el am foarte multă încredere.

Am văzut Three Billboards Outside Ebbing, Missouri mai ales ca pe o superbă odă (un poem aproape) oamenilor care se ridică peste îngrozitoarea singurătate pe care o coboară morțile în viețile noastre.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri pune în centrul său omul, cu speranțele și limitele și furia și nebunia și puterea iubirii. Nu mai sunt la modă oamenii, dar va trece și epoca rătăcirii noastre.



30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.

11
/06
/20

Cele mai bune documentare de mediu din ultimul an, alături de producții recente care s-au remarcat prin povești nebănuite, vor putea fi vizionate online, gratuit, în cadrul celei de-a 9-a ediții Pelicam - Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni, între 10-19 iulie.