O deschidere către inimă
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-deschidere-catre-inima/

Se recomandă vizionarea îndelung elogiatului film de cinema „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” (semnat Martin McDonagh), şi nu doar pentru prestaţia de Oscar a lui Frances McDormand (cea mai bună actriţă în rol principal la ediţia din acest an).

Un articol de Andrei Crăciun|15 martie 2018

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri e unul dintre puținele filme de cinema care vor supraviețui timpului nostru scurt. El nu e spectaculos în efectele sale vizuale, el nu se vizionează în 3D, nu ai nevoie de ochelari speciali ca să te uiți la el. Ai nevoie de altceva: de o deschidere către inimă.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri pune în centrul său omul, cu speranțele și limitele și furia și nebunia și puterea iubirii. Nu mai sunt la modă oamenii, dar va trece și epoca rătăcirii noastre.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri are un scenariu încărcat, cu multe răsturnări de situație (prea puține verosimile), nu l-aș așeza printre capodopere (de unde atâta putere la un simplu spectator?), dar nici nu îl pot trece cu vederea.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri spune epilogul unei crime îngrozitoare. O localitate mică, răvășită de dorința de dreptate și răzbunare a mamei fetei ucise. Vehiculează multe teze despre natura umană, multe idei. M-aș opri la una singură.

Femeia căzută în patima răzbunării primește vizita unui preot. Femeia îi explică mecanismul asocierii de grup – te faci vinovat alături de cei din grupul tău, atunci când taci nedreptăților, și chiar și atunci când nu taci. Femeia nu primește povață de la preot, atâta timp cât Biserica din care face el parte a dat atâtea cazuri de pedofilie. E o idee puternică și ea merită mai multă atenție.

Căci trecem prea ușor peste acest amănunt: catastrofalele grupuri pe care le credităm cu prezența noastră. Deși chiar aici este cheia rătăcirii noastre comune – această sumă de lașități.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri întărește o idee pe care o știam de la Mihail Sebastian, dar pe care nu o credeam reînviată tocmai în marele cinema, acum, în mileniul al III-lea: nu am încredere decât în omul singur, dar în el am foarte multă încredere.

Am văzut Three Billboards Outside Ebbing, Missouri mai ales ca pe o superbă odă (un poem aproape) oamenilor care se ridică peste îngrozitoarea singurătate pe care o coboară morțile în viețile noastre.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri pune în centrul său omul, cu speranțele și limitele și furia și nebunia și puterea iubirii. Nu mai sunt la modă oamenii, dar va trece și epoca rătăcirii noastre.



08
/12
/13

La doi ani de la dispariţia regizorului Andrei Blaier, TVR 2 îi dedică azi ciclul „Duminica filmului românesc”. Cinefilii români vor putea urmări în această zi două dintre filmele sale reprezentative: „Fapt divers“ (de la ora 14.10) şi „Ilustrate cu flori de câmp“ (de la ora 20.10).

06
/12
/13

12 Years a Slave, regizat de Steve McQueen, a fost desemnat filmul anului 2013 în Topul 10 al revistei Rolling Stone, după ce, marţi, cineastul american a primit, pentru aceeaşi peliculă, titlul de cel mai bun regizor din partea New York Film Critics Circle.

05
/12
/13

CRONICĂ DE FILM „Majordomul”, în regia lui Lee Daniels, este un film croit pe placul Academiei Americane, dar şi al unui public dornic de poveşti motivaţionale. Transpunerea vizuală a scenariului este, însă, cât se poate de convenţională.

04
/12
/13

Lungmetrajele „Poziţia copilului“, de Călin Peter Netzer, ,,Când se lasă seara peste Bucureşti...", de Corneliu Porumboiu, şi ,,Sunt o babă comunistă", de Stere Gulea, vor fi proiectate, în perioada 10 decembrie - ianuarie 2014, la cea de-a IV-a ediţie a Zilelor Filmului Românesc de la Madrid.

02
/12
/13

Iulia Rugină, Oana Răsuceanu și Ana Agopian inventează povești și le transformă în filme, ca de exemplu „Love Building”, o comedie romantică despre relațiile de cuplu. De ce ai nevoie ca să faci film și cum se scrie un scenariu „în trei”? Ne spun chiar ele, în cinci secvențe.