O farsă trepidantă și provocatoare: PERPLEX de Marius von Mayenburg
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-farsa-trepidanta-si-provocatoare-perplex-de-marius-von-mayenburg/

În premieră pe scena ATELIER a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, PERPLEX – piesa unuia dintre cei mai jucaţi autori germani contemporani, Marius von Mayenburg!

Un articol de Petre Ivan|8 mai 2023

Tradusă de Elise Wilk și regizată de Ștefan Iordănescu, PERPLEX este o comedie absurdă și suprarealistă, în care lumea protagoniștilor se destramă cu o viteză amețitoare, unde relațiile se dizolvă și se re-asamblează în mod surprinzător. Primele reprezentații vor avea loc în zilele de 10 și 11 mai (avanpremiera), 17 mai (premiera). Până la închiderea stagiunii, încă două reprezentații, pe 3 și 22 iunie. Toate spectacolele încep la ora 20.00.

Marius von Mayenburg este autor dramatic și regizor la celebrul teatru berlinez Schaubühne am Lehniner Platz – unde și-a început cariera și s-a afirmat ca dramaturg cu piesa Feuergesicht / Chip de foc, tradusă ulterior în peste 20 de limbi, inclusiv chineză, japoneză, coreeană. A scris numeroase piese de teatru și radiofonice. Lucrează și ca traducător (Shakespeare, Sarah Kane, Martin Crimp ș.a.). În 2010, scrie PERPLEX, pe care o pune el însuși în scenă la Schaubühne. Această piesă a mai fost montată o dată în România, de Theodor Cristian Popescu, la Teatrul „Ioan Slavici” din Arad. Tot la noi în țară, i-au mai fost puse în scenă piesele: „Chip de foc”, „Copilul rece”, „Urâtul”, „Plastic”, „Martiri”, „Piatra”.

Instigator și rebel, amuzant și spiritual, textul dramaturgului german pornește un adevărat asalt la adresa convențiilor teatrale, a intrigii clasice, a tradiționalului concept de al patrulea perete și, în sfârșit, asupra consistenței personajului teatral.

Situațiile se succed derutant și rapid, impregnate cu mult umor, în această piesă în care totul este teatru, dar regizorul nu a apărut, iar decorul este demontat în timp ce piesa încă se mai joacă. O piesă în care sunt celebrate vitalitatea și metamorfoza, relevând tendința omenească de evadare spre alte roluri, alte identități sau spre alte vieți, poate, mai prielnice.

Autorul lasă libertatea regizorului și actorilor să decidă dacă personajele preiau numele interpreților. De aceea îi veți auzi strigându-se pe nume, sau folosind diminutivul. În distribuție: Medeea Marinescu, Alexandra Sălceanu, Gavril Pătru, Petre Ancuța.

„În clipa în care dai de patru actori atât de dăruiți, atât de doritori de a desluși ițele unui text care sparge barierele dramaturgiilor convenționale – declară regizorul Ștefan Iordănescu – e mai bine să faci pasul în spate. Pentru mine proiectul acesta a fost un experiment. Acela de a de a respecta cu punct și virgulă, atât cât se poate spiritul si litera textului.

Cred că datoria noastră este ca publicul să parcurgă toate etapele prin care patru actori, aflați într-o formă excepțională aduc în fața ochilor noștri o poveste despre lume și viață, despre ridicol si sublim, cu mijloacele curentului postmodernist în care, firește, nimic din ceea ce este nu vi se pare, în care teme din Pirandello, Brecht și Martin Crimp se înlănțuie într-o demonstrație aproape matematică despre lume, viață, teatru și zădărnicie. În aceste momente autorul a decretat că regizorul s-a retras. Și așa trebuie să fie. Mi-ar plăcea totuși să-l regăsesc undeva la aplauze și să-i zăresc în ochi strălucirea triumfului actorilor de pe scenă. Pentru că trebuie să mai și contrazicem textul, nu?” – întreabă, retoric, regizorul.

Atmosfera spectacolului este susținută plastic, vizual și sonor de ceilalți colaboratori ai lui: Dorothea Iordănescu – Scenografia și muzica originală, Sebastian Hamburger – Video design, Flavia Giurgiu – Mișcarea scenică, Lucian Moga – Lighting design.

Vă invităm să rămâneți cât se poate de… PERPLEX, vizionând această farsă trepidantă și provocatoare, strălucit asumată de cei patru actori ai TNB, sub îndrumarea regizorală discretă, dar eficientă a regizorului Ștefan Iordănescu.

18
/04
/24

Cea de-a XII-a ediție a Săptămânii Haferland, cel mai îndrăgit festival cultural și etnologic al sașilor din Transilvania și din diaspora, va avea loc în perioada 8-11 august 2024 sub înaltul patronaj al Alteței Sale Serenissime Prințul Philipp von und zu Liechtenstein și sub auspiciile Familiei Regale a României. Este pentru prima oară când Familia Regală a României acordă în mod oficial susținere organizării acestui eveniment cultural.

17
/04
/24

După succesul recitalurilor din Iaşi, Suceava, Botoşani şi Neamţ, elevii bucureșteni vor avea ocazia întâlnirii directe cu muzica clasică interpretată de violonistul de talie internaţională Răzvan Stoica. Împreună cu vioara Stradivarius ex-Ernst din 1729 și acompaniat de pianista Andreea Stoica, Răzvan va fi prezent la Colegiul Sfântul Sava pe 22 aprilie şi la la Colegiul Național Gheorghe Lazăr, pe 25 aprilie, în cadrul programului „Muzica Inspiră”, inițiat de Fundația Culturală Gaudium Animae.

17
/04
/24

„Experiențele depresiei” de Sidney J. Blatt este o incursiune în lumea uneia dintre cele mai răspândite boli ale epocii noastre și oferă diverse perspective asupra diferitelor chipuri ale depresiei.

12
/04
/24

Asociația Interact Projects (Proiecte Interactive), în calitate de beneficiar, anunță începerea implementării proiectului Venus iese din retrograd, proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

12
/04
/24

Timpul aleargă pe lângă noi și ne impune ritmul. Presiunea este permanentă și de multe feluri. Pentru o femeie timpul curge altfel? Ceasul aleargă cu o altă viteză? Cât timp mai avem la 30 de ani?