O selecție de film german pentru toate gusturile, la #ZFG13
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-selectie-de-film-german-pentru-toate-gusturile-la-zfg13/

Programul de filme al celei de-a XIII-a ediţii a Zilelor Filmului German (23-29 noiembrie, Cinema Elvire Popesco) se adresează deopotrivă publicului larg, dar şi cinefililor obişnuiţi cu selecţiile festivaliere.

Un articol de Liliana Matei|13 noiembrie 2018

„Aș putea să spun că e ceva pentru fiecare persoană dornică să vadă un film cu ochii și cu inima deschisă”, spune Boglarka Nagy – curatoarea programului de anul acesta și continuă: „Am strâns laolaltă filme în care m-am putut regăsi din motive foarte diferite: convingerea mea că actul artistic este un act responsabil – chiar și când este extrem de jucăuș; că anumite alegeri îți schimbă viața în mod radical și este bine ca aceste alegeri să fie asumate chiar dacă aduc cu ele o perioadă de nesiguranță; frumusețea firescului și a profunzimii trăirilor umane; încercarea de a integra tehnologia modernă în viața de zi cu zi în așa fel încât să se evite dependența; digitalul ca posibilă cale de evadare către un univers ideal sau pur și simplu paralel. La toate acestea se adaugă și o sensibilitate pentru spiritul francez, imposibil de renegat după 9 ani bogați în cultură petrecuți la Institutul Francez.

Juxtapunerea filmelor a fost un joc aparte: Transit cu Zentralflughafen THF, fiindcă ambele vorbesc de (e)migrare? 3 Tage in Quiberon (foto sus) cu Beuys ca să combin portretele de artiști? Sau să rămân la considerente legate de premii, gen, stilistică? Într-un sfârșit am rămas la tematici libere care să permită perspective diferite asupra aceleiași probleme. Familii, legătura Franței cu Germania, istorie și istorii – într-o ordine care nu permite plictisul și are zilnic ceva neașteptat”.

Primul titlu din programul #ZFG13 este Transit, cel mai recent film al lui Christian Petzold, selectat anul acesta în competiția de la Berlin, un demers cinematografic la persoana I plasat într-un univers franco-german atemporal. Filmul nu este ales întâmplător ca film de deschidere, el marcând încă o dată relația de prietenie cu noile gazed ale festivalului: „În acest an, Goethe-Institut se află sub semnul mutării în sediul nou din Calea Dorobanți și, astfel, și sub cel al aproapierii de Institutul Francez. Luăm această nouă proximitate geografică ca pe o oportunitate de a intensifica și mai mult cooperarea noastră îndelungată cu Institutul Francez. În acest fel, instituția noastră nu și-a găsit doar o nouă casă, dar și o gazdă nouă pentru festivalul nostru de film la Cinema Elvire Popesco al Institutului Francez!”, spune Dr. Evelin Hust, Directoare Goethe-Institut

În cea de-a doua zi de festival suntem „față-n față cu FAMILIILE NOASTRE NEBUNE, în momente de criză care se depășesc (sau nu) cu înțelegere și deschidere. Titlurile propuse sunt filme de familie într-un sens foarte larg al cuvântului, viziunile a două regizoare, Isa Prahl și Sonja Kröner, cu o sensibilitate pentru viața tinerilor.

1000 Arten den Regen zu beschreiben | 1000 de feluri de a descrie ploaia

1000 Arten den Regen zu beschreiben | 1000 de feluri de a descrie ploaia ne prezintă un caz de Hikikomori, fenomen răspândit în Japonia și tot mai mult în Europa Occidentală, caracterizat de izolarea tinerilor, adolescenților care în mod neașteptat se hotărăsc să se închidă în cameră și într-o lume virtuală. O dramă cu tușă suprarealistă la confruntarea unei realități fizice și al unui univers personal, retras tot mai mult în virtual.

Am ales Sommerhäuser | Case de vacanță, fiindcă am recunoscut în acest film de debut umorul negru pe care l-am îndrăgit în teatrul și literatura germană. Punctul de plecare e obișnuit, o reuniune de familie cu ocazia unui deces, o ocazie excelentă însă pentru Sonja Kröner de a observa intrigile și secretele oamenilor și jocul copiilor care, din întâmplare, dezvăluie adevăruri cutremurătoare”, explică Boglarka Nagy.

Ziua de duminică – THE FRENCH CONNECTION – pune în prim plan coproducțiile franco-germane cele mai de succes ale anului, două filme care au făcut parte din Competiția Oficială la Berlinale în 2018. Transit al lui Christian Petzold și 3 Tage in Quiberon | Trei zile în Quiberon al lui Emily Atef sunt filme germane filmate în Franța cu eroi fascinanți prin fragilitate dar și prin puterea interioară de care dau dovadă; cel de-al doilea, cu siguranță filmul anului în Germania, luând șapte premii Lola dintre care Cel mai bun film, Cea mai bună regie, Cea mai bună actriță în rol principal (Marie Bäumer) și Cea mai bună cinematografie.

STAREA ARTEI – (A?)POLITICĂ, ziua a patra de festival. „Expresia artistică un e niciodată neutră. Într-un fel sal altul, fiecare artist, în cazul filmelor, fiecare regizor, trebuie să-și asume o poziție, oferind perspectiva sa asupra lucrurilor. Nu că asta ar însemna o stilistică șocantă de fiecare dată, dar valori în care creatorul crede și pe care le poate reprezenta cu convingere.” (Boglarka Nagy)

Documentarul Beuys semnat de Andres Veiel oferă o viziune asupra binecunoscutului artist visual de origine germană Joseph Beuys, un umanist hotărât să creeze Gesamtkunstwerkul, opera totală care să aducă o schimbare socio-politică.

Der lange Sommer der Theorie | Lunga vară a teoriei al lui Irene von Alberti este un act feminist, dar în același timp un film care pune în dezbatere directă prin cele trei personaje, trei artiste, tot ce afectează viața (artiștilor, dar nu numai) în orașele mari în momentul de față: remodelare, reorientare, consum, noile definiții ale muncii și ale artei.

The Best Thing You Can Do With Your Life | Cel mai bun lucru pe care îl poți face cu viața ta

QUO VADIS? sau ziua de marți din cadrul ediției de anul acesta a #ZFG13 sau, filme documentare care dezbat alegerile pe care le facem care, ajung să ne schimbe viața pentru totdeauna. The Best Thing You Can Do With Your Life | Cel mai bun lucru pe care îl poți face cu viața ta este un documentar foarte personal. Zita Erffa, regizoarea filmului, caută să-și înțeleagă fratele, omul cel mai apropiat din viața ei, care a luat o hotărâre cu care ea nu se poate împăca: a devenit preot catolic în ordinul Consagradas, considerat strict și care are și o istorie controversată din cauza fondatorului său. Este un film care caută dialogul, reconcilierea și înțelegerea în ciuda diferențelor și a dezbinării.

În Zentralflughafen THF |Aeroportul central THF regizorul și artistul vizual Karim Aïnouz reușește să reconstituie istoria Aeroportului Tempelhof, abandonat astăzi însă care în timpul lui Hitler ar fi trebuit să devină cel mai mare aeroport din lume.

Când ne gândim la filme de dragoste, de obicei suntem cu gândul la povești cu un sfârșit fericit până în adânci bătrâneți și protagoniști frumoși. Dacă e vorba de comedii romantice, cu siguranță prevedem neînțelegeri dintre personaje, care par să fie insurmontabile, dar pentru care se găsește o soluție întotdeauna. Iată că am găsit două filme germane care sunt povești de dragoste cu elemente comice, dar care pornesc dintr-un context neobișnuit. POVEȘTI DE DRAGOSTE NEAȘTEPTATE: Blind und hässlich | Oarba și urâtul ar putea fi și o comedie a neînțelegerilor: o poveste în care o fată care se preface oarbă și un băiat care se crede urât se îndrăgostesc unul de altul.

Descoperim un labirint plin de dificultăți Printre rafturi | In den Gängen al lui Thomas Stuber, un univers al cutiilor și al holurilor, al clanurilor formate în jurul diferitelor activități.

UNUL ÎMPOTRIVA TUTUROR SAU UNUL PENTRU TOȚI, ultima zi de festival aduce publicului două filme plasate în fosta Republică Deomocrată Germană. În Windspiel | Clopoței de vânt al lui Peyman Ghalambor întâlnim niște oameni în căutare de căldură umană: un băiat abandonat, de 13 ani, care refuză să accepte dominanța adulților și un bătrân singuratic care și-a găsit libertatea trăind singur în mașina sa, iar în Gundermann al lui Andreas Dresen facem cunoștință cu Gerhard Gundermann: șofer, cântăreț, poet și… fost informator.

Cea de-a 13-a ediție a ZILELOR FILMULUI GERMAN este organizată de Goethe-Institut și se va desfășura la Cinema Elvire Popesco din București între 23 și 29 noiembrie.

Mai multe detalii găsiți aici.
Biletele au fost puse în vânzare și sunt disponibile pe Eventbook.ro.

Goethe-Institut este o instituţie culturală care promovează cultura Republicii Federale Germania pe plan mondial. Prin informaţii despre viaţa culturală, socială şi politică prezintă un tablou vast al realităţii germane. ZILELE FILMULUI GERMAN este unul dintre programele culturale pe care le desfășoară în România.

Foto sus: Tage in Quiberon / ZFG

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.

17
/01
/24

Din 16 ianuarie, filmul Klaus & Barroso, cu Cosmin „Micutzu” Nedelcu și Adrian Nicolae rulează în cinematografele din toată țara, distribuită de Forum Film. În Republica Moldova filmul va rula din 18 ianuarie, pe ecranele Cineplex.