Ofelia Popii – De la Faust la Q.E.D.
https://www.ziarulmetropolis.ro/ofelia-popii-de-la-faust-la-q-e-d/

Doi dintre cei mai apreciaţi actori ai momentului în teatrul românesc, Ofelia Popii şi Sorin Leoveanu, se întâlnesc pentru prima dată într-o producţie – nu una de teatru, ci una de film: „Q.E.D.”, în regia lui Andrei Gruzsniczki. Filmul intră în cinematografe din 10 octombrie, după ce a circulat prin marile festivaluri şi a adunat câteva premii importante.

Un articol de Petre Ivan|18 septembrie 2014

În drama cu accente policier, Sorin Leoveanu este un matematician a cărui decizie de a trimite lucrări importante unei universități americane, fără aprobarea Partidului, duce la un șir de acțiuni ce îi implică pe Elena (Ofelia Popii), care aşteaptă un paşaport ca să poată pleca la soţul fugit în Franţa, și Voican (Florin Piersic Jr.), un ofițer pornit pe urmele celor doi.

Roluri importante au și Virgil Ogășanu, tatăl Elenei, și Dorian Boguță, colegul matematicianului.

Publicația americană „Variety” a remarcat transformarea impresionantă a lui Florin Piersic Jr., dar și jocul subtil și puternic al celor doi: „Leoveanu și Popii sunt cunoscuți mai degrabă din teatru decât din film, însă sunt actorii ideali pentru rol și jocul lor nu are nici un pic de teatralitate”.

Ofelia Popii

Una dintre puținele actrițe din România cu două premii UNITER în portofoliu – pentru rolul Mefisto din „Faust”, montat de Silviu Purcărete, și one-woman show-ul „Felii” – Ofelia Popii este la primul ei rol central într-un lungmetraj de cinema.

Actriță la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, a jucat în zeci de spectacole, sub direcția unor regizori ca Andrei Șerban, Tompa Gabor, Silviu Purcărete, Alexander Hausvater, Radu Alexandru Nica sau Mihai Măniuțiu. În cinema, a apărut în „Rocker” (Marian Crișan, 2013) și „Undeva la Palilula” (Silviu Purcărete, 2012).

„În 1984, când se petrece acțiunea, aveam 6 ani, eram mai mică decât fiul meu din film. Nu adunam pietre ca el, dar toamna îmi făceam provizii de castane pe pervaz, care dispăreau una câte una în timp ce înaintam în iarnă. Tatăl meu lucra la un centru de calcul, ca și Elena din film, și-mi amintesc și-acum calculatorul acela imens” – Ofelia Popii

Ofelia Popii şi Sorin Leoveanu

Ofelia Popii şi Sorin Leoveanu

Sorin Leoveanu

Angajat la Teatrul Național din Craiova din 1999, Sorin Leoveanu are în portofoliu peste 20 de spectacole și trei premii UNITER pentru interpretare, cel mai recent câștigat în 2012, cu rolul Caligula din spectacolul lui Laszlo Bocsardi.

A apărut în filmele: „Undeva la Palilula”, „Sur la frontière” (regia Bogdan Ștefan, 2007) și „Capul de zimbru” (Lucian Pintilie, 2005).

Cât privește rolul de matematician, a fost „salvat” la partea practică de profesorul și activistul Nicușor Dan, fost olimpic la această materie.

„N-am fost niciodată nici prieten, nici admirator al matematicii. Pur și simplu nu am fost născut pentru asta! Luam maxim 5 sau 6 la școală. Și e îngrozitor să trebuiască să reții formule matematice dar, din fericire, cinematografia îți oferă destule soluții pentru asta” – Sorin Leoveanu.

„Q.E.D.”

„Q.E.D.” este scris și regizat de Andrei Gruzsniczki, aflat la al doilea lungmetraj după „Cealaltă Irina” (2009). Filmată de Vivi Drăgan Vasile, este prima producție românească realizată pe peliculă alb-negru de la „Moromeţii” (1988) încoace.

Filmul a obținut Premiul Special al Juriului la Festivalul Internațional de Film de la Roma și cel pentru scenografie la Festival of Central and Eastern Film din Wiesbaden – goEAST, și a fost proiectat la New Directors/ New Films (New York), Göteborg, Vilnius, Karlovy Vary sau TIFF.

Un film captivant despre compromis, prietenie și trădare, „Q.E.D.” îi are în distribuție și pe Virgil Ogășanu, Tora Vasilescu, Dorian Boguță, Marc Titieni, Paul Ipate, Lucian Ifrim, Medeea Marinescu, Alina Berzunțeanu şi Mihai Călin.

Foto: Ofelia Popii – Ancuta Iordachescu şi facebook.com/qedfilmul

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.